Behövs vattenberedning?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • redrobjem
    • November 2009
    • 304

    Behövs vattenberedning?

    Hej jag har just startat mitt akvarium och fått jättemycket bra hjälp av Janne på Södermalms akvarieaffär men han har inte nämt något om vattenberedning och då han verkar mycket kunnig och många på forumet håller med om det så undrar jag nu är detta något han glömt att säga eller är det inte alltid nödvändigt? Jag ska naturligtvis fråga honom men han är onåbar på måndagar och då jag är ny på detta vet jag inte om det kan gå illa fort om man inte gör rätt.

    160 liters med bakterier och mycket växter, Jannes specialsand, koldioxidfilter (tror jag det heter) bra belysning och sen
    10 Boraras brigittae
    6 Caridina cf. cantonensis
    och snäckor

    vad tror ni ska jag rusa ner och köpa vattenberedning eller är det onödigt?
    350 liter Sydamerika
    250 liter sydostasien
    30 liter sydamerika
  • icefudge
    • August 2009
    • 177

    #2
    ja räkorna är väldigt känsliga mot klor och koppar iaf. men de andra skulle nog klara sig utan!? vet ju dock inte hurdant vatten du har
    Malar is the shit

    Kommentar

    • redrobjem
      • November 2009
      • 304

      #3
      Ursprungligen postat av icefudge
      ja räkorna är väldigt känsliga mot klor och koppar iaf. men de andra skulle nog klara sig utan!? vet ju dock inte hurdant vatten du har
      Tack. Ös på med fler åsikter. Jag litar på Södermalmskillen men som sagt han kanske glömde men jag vill inte göra nått förhastat heller.
      350 liter Sydamerika
      250 liter sydostasien
      30 liter sydamerika

      Kommentar

      • icefudge
        • August 2009
        • 177

        #4
        då jag har väldigt bra vatten här i halland med extremt låg klorhalt, så använder jag bara vattenberedare (aquasafe) när jag startar upp ett kar. efter första vattenbytet så kör jag med rent vatten i alla mina kar (6st) och har aldrig haft några problem. däremot har jag helt gått ifrån bakteriekultur på flaska. fick problem med nitrit höjning i 2 nystartade kar när jag använde det. men sen jag sket i det och bara lät småfisk "gå in" karet med sparsam matning så har jag aldrig råkat ut för nitrit höjningar men alla har olika åsikter om man ska ha eller inte
        Malar is the shit

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          Varför frågar du efter andras åsikter - det är ju ditt vatten det handlar om. Så om det behövs beror på vilket kranvatten du har och vilka räkor det handlar om (det finna många arter med C. cantonensis).

          Oftast (inte alltid) så behöver man det vid uppstart men inte sen (också olika). Tänk också på att räkor är känsliga mot vissa perparat - använd endast preparat där det står på förpackningen att de är räksäkra.
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • redrobjem
            • November 2009
            • 304

            #6
            Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
            Varför frågar du efter andras åsikter - det är ju ditt vatten det handlar om. Så om det behövs beror på vilket kranvatten du har och vilka räkor det handlar om (det finna många arter med C. cantonensis).

            Oftast (inte alltid) så behöver man det vid uppstart men inte sen (också olika). Tänk också på att räkor är känsliga mot vissa perparat - använd endast preparat där det står på förpackningen att de är räksäkra.
            Då detta är mitt första akvarie så frågar jag folk med mer erfarenhet än
            jag det är nog det bästa sättet att lära sig utan att göra alla misstag själv naturligtvis så är jag kritisk men om massor av erfarna säger samma sak så kan man utgå från att dom har rätt.
            350 liter Sydamerika
            250 liter sydostasien
            30 liter sydamerika

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #7
              Ursprungligen postat av redrobjem
              Då detta är mitt första akvarie så frågar jag folk med mer erfarenhet än
              jag det är nog det bästa sättet att lära sig utan att göra alla misstag själv naturligtvis så är jag kritisk men om massor av erfarna säger samma sak så kan man utgå från att dom har rätt.
              Nej, man kan inte utgå från andras erfarenhet om dom inte har samma kranvatten och samma räkor.
              Så ange åtminstone de vattenvärden du har i kranen och vilka räkor det handlar om.
              Senast redigerad av Kjell Fohrman; 30 November 2009, 18:06.
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • redrobjem
                • November 2009
                • 304

                #8
                Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                Nej, man kan inte utgå från andras erfarenhet om dom inte har samma kranvatten och samma räkor.
                Hårdhet mellan 5 och 6 °dh
                PH 6 enl ett test i akvariet, mellan 8,2-8,4 enl norrvattens hemsida
                mindre än 0,20 mg/l, av fluor (fluorid)

                det är den infon jag hittar

                Jag bor i Solna och har Caridina cf cantonensis Crystal Red och Caridina cf cantonensis Crystal black. Men frågan var väldigt allmän trodde jag "behövs vattenberedning". Men det du säger är alltså att det får man testa sig fram till huruvida det behövs eller inte, blir mina djur sjuka är det bara att göra om med vattenberedning.
                Senast redigerad av redrobjem; 30 November 2009, 19:32.
                350 liter Sydamerika
                250 liter sydostasien
                30 liter sydamerika

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48148

                  #9
                  Ursprungligen postat av redrobjem
                  Hårdhet mellan 5 och 6 °dh
                  PH 6 enl ett test i akvariet, mellan 8,2-8,4 enl norrvattens hemsida
                  mindre än 0,20 mg/l, av fluor (fluorid)
                  Vilken hårdhet - är det KH eller GH?
                  Har du lagt i något i vattnet som förändrar pH. Om pH i kranen är över 8 och på 6 i akvariet måste du ha lagt i något i vattnet annars är värdena fel

                  Men frågan var väldigt allmän trodde jag "behövs vattenberedning". Men det du säger är alltså att det får man testa sig fram till huruvida det behövs eller inte, blir mina djur sjuka är det bara att göra om med vattenberedning.
                  Jo men något standadsvar finns det nog inte - det beror ju på vilket vatten man har. Om det finns klor i vattnet, om kommunen kör med kloramin?
                  För säkerhets skull kan det alltid vara vettigt att använda ett preparat som är OK för räkor (det måste stå på förpackningen att det är avsett för räkor) - det är väl snarare som så att om man vill skippa preparaten då bör man ha noggran koll på vattnet.
                  Senast redigerad av Kjell Fohrman; 30 November 2009, 20:00.
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • DaRe

                    • June 2009
                    • 2227

                    #10
                    Norrvatten har kloramin och av den anledningen använder jag beredningsmedel. Oroa dig dock inte. Detta är inget akut om du har normalt kommunalt vatten så vänta du tills Janne är tillbaka så kan han ge bättre råd. MHO

                    Jag tycker dock att frågan är fullt giltig, bara i och med att du nämner att du handlat på södermalms akvarieaffär så har du antagligen samma vatten som en miljon andra (norrvatten) och många av dessa läser detta forum och kan ge råd.
                    Checking out...

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Administrator

                      • December 2001
                      • 48148

                      #11
                      OK - har man kloramin i kranvattnet så skall man alltid använda vattenberedningspreparat. Man skall heller aldrig göra stora vattenbyten (inte mer än 25%). Bättre egentligen att byta vatten oftare men byta mindre (max 10% åt gången).
                      Är dock väldigt förvånad att en Stockholmskommun börjat med kloramin - det visste jag inte. Klor är väl rätt vanligt, men kloramin är än så länge (som tur är) väldigt ovanligt (trodde jag i alla fall)
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                      Kommentar

                      • DaRe

                        • June 2009
                        • 2227

                        #12
                        Det fanns en tråd tidigare som gick igenom några vattenverk som använde rkloramin och jag kollade då upp norrvatten:
                        Checking out...

                        Kommentar

                        • DaRe

                          • June 2009
                          • 2227

                          #13
                          I och för sig så kollade jag på dras hemsida och får du verkligen vatten från norrvatten?
                          Får jag mitt dricksvatten från Norrvatten?

                          Om du bor i någon av följande kommuner och har kommunalt vatten så får du ditt dricksvatten från Norrvatten: Danderyd, Järfälla, Knivsta, Sigtuna, Sollentuna, Solna, Sundbyberg, Täby, Upplands-Bro, Upplands Väsby, Vallentuna, Vaxholm och Österåker. Från och med mitten av 2015 kommer vi att leverera dricksvatten även till Norrtälje
                          Jag misstänker att du får ifrån stockholmsvatten och de har iofs också kloramin:

                          Se längst ned på den sidan, läs noga...
                          Senast redigerad av DaRe; 30 November 2009, 20:46.
                          Checking out...

                          Kommentar

                          • redrobjem
                            • November 2009
                            • 304

                            #14
                            Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                            Vilken hårdhet - är det KH eller GH?
                            Har du lagt i något i vattnet som förändrar pH. Om pH i kranen är över 8 och på 6 i akvariet måste du ha lagt i något i vattnet annars är värdena fel


                            Jo men något standadsvar finns det nog inte - det beror ju på vilket vatten man har. Om det finns klor i vattnet, om kommunen kör med kloramin?
                            För säkerhets skull kan det alltid vara vettigt att använda ett preparat som är OK för räkor (det måste stå på förpackningen att det är avsett för räkor) - det är väl snarare som så att om man vill skippa preparaten då bör man ha noggran koll på vattnet.
                            Ok då ska jag köpa räksäkert vattenberedningsmedel idag. Jag vill inte skippa nått som endast kan ha positiva effekter jag vill ha ett friskt akvarie. Hoppas inte det är för sent att tillsätta något nu i efterhand och att räkorna redan tagit skada. Tack för hjälpen jag Har försökt förstå alla värden och dess påverkan men det är en röra för mig det kanske klarnar med tiden.
                            350 liter Sydamerika
                            250 liter sydostasien
                            30 liter sydamerika

                            Kommentar

                            • redrobjem
                              • November 2009
                              • 304

                              #15
                              Tillägg: jag la i fisk och räkor i söndags.
                              350 liter Sydamerika
                              250 liter sydostasien
                              30 liter sydamerika

                              Kommentar

                              Arbetssätt...