Fiskplanering för 400L

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Andrém
    • October 2009
    • 1247

    Fiskplanering för 400L

    Halloj!

    Tänkte starta en ny tråd som är mer specifierat på fiskarna, eftersom min andra tråd handlar mest om akvairet i sig. Akvariet är på 400L och har bra med gömställen och ska få mera.

    Just nu så är fiskplanen såhär:

    4 Mollys
    4 Skalare
    2 Guramis (dvärg?)
    2 Filter räkor
    2 L144
    10 Pansarmalar

    Skulle den "mixen" funka? Finns det även utrymme för att lägga till någon fisk eller 2? Skulle kunna tänka mig kampfisk fast dom är ju rätt så argsinta av sig men eftersom akvariet är rätt stort.

    Vad tycker ni som sagt, tips och kanske byta någon fisk mot en annan?

    Tack på förhand.
  • 54L
    • October 2006
    • 100

    #2
    I början bör du ta det lungt och bara ha ett fåtal fiskar i, tills akvariet är stabilt i alla värden. Sedan kan du gradvis öka antalet fiskar.

    och angående just det, Så kan du ha ganska många fler fiskar en du skrev där uppe. men först efter att akvariet är inkört och klart.

    mvh Daniel

    Kommentar

    • Andrém
      • October 2009
      • 1247

      #3
      Ursprungligen postat av 54L
      I början bör du ta det lungt och bara ha ett fåtal fiskar i, tills akvariet är stabilt i alla värden. Sedan kan du gradvis öka antalet fiskar.

      och angående just det, Så kan du ha ganska många fler fiskar en du skrev där uppe. men först efter att akvariet är inkört och klart.

      mvh Daniel
      Jo, jag vet

      Denna tråd var just för, antalet fiskar och inte om akvariet, då jag har en separat tråd om akvariet

      Men tack ändå!

      Kommentar

      • Andrém
        • October 2009
        • 1247

        #4
        Har tänk att skaffa 2 siamesiska algätare. Ska man hålla dom ensamma eller bör dom hållas i par? Har hört lite delade åsikter om dom.

        Skulle behöva en snabbt svar då akvarieaffären stänger snart

        Kommentar

        • Johanski
          • February 2007
          • 3044

          #5
          Ensamma går bra, absolut inte i par. Den ena kommer jaga den andra halvt till döds enligt egen erfarenhet. Tre eller fler är absolut bäst.

          Hade själv fem st en tid, en var uppenbart boss då den låg och sov på zucciniskivan jag brukade lägga ner, ingen annan siames fick komma i närheten.

          Kommentar

          • Andrém
            • October 2009
            • 1247

            #6
            Ursprungligen postat av Johanski
            Ensamma går bra, absolut inte i par. Den ena kommer jaga den andra halvt till döds enligt egen erfarenhet. Tre eller fler är absolut bäst.

            Hade själv fem st en tid, en var uppenbart boss då den låg och sov på zucciniskivan jag brukade lägga ner, ingen annan siames fick komma i närheten.
            Aha, tror du det finns plats för 3 stycken sådana i mitt akvarium med dom fiskarna jag skrev i listan i första inlägget?

            Tack

            Kommentar

            • Johanski
              • February 2007
              • 3044

              #7
              Ska nog inte vara några problem

              Kommentar

              • Andrém
                • October 2009
                • 1247

                #8
                Ursprungligen postat av Johanski
                Ska nog inte vara några problem
                Då kilar jag ner till affären och skaffar 3-4 stycken då

                Edit: Det blev 3 stycken, dom är ganska små dock. Är lite smått orolig för det uppskattar att dom är runt 2.5 max 3cm stora just nu. Är det okej att dom säljs så små?
                Senast redigerad av Andrém; 11 November 2009, 17:02.

                Kommentar

                • Nubi
                  • March 2009
                  • 9026

                  #9
                  Ursprungligen postat av Johanski
                  Ensamma går bra, absolut inte i par. Den ena kommer jaga den andra halvt till döds enligt egen erfarenhet. Tre eller fler är absolut bäst.

                  Hade själv fem st en tid, en var uppenbart boss då den låg och sov på zucciniskivan jag brukade lägga ner, ingen annan siames fick komma i närheten.
                  skönt å höra att fler har härliga måndagsexemplarer av siamesisk algätare "de fredligaste algätare" yeah right!
                  Mina bor i varsitt akvarium.
                  Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                  Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                  Fiskbloggen

                  Kommentar

                  • Andrém
                    • October 2009
                    • 1247

                    #10
                    Ursprungligen postat av Nubi
                    skönt å höra att fler har härliga måndagsexemplarer av siamesisk algätare "de fredligaste algätare" yeah right!
                    Mina bor i varsitt akvarium.
                    Har ju köpt 3 stycken och har haft dom 1 dag nu, dom är inte dumma mot varandra eller mot mollysarna men dom är fortfarande "väldigt" små och har svårt att komma upp emot ytan för strömmen är för "stark"

                    Kommentar

                    • Jens A.
                      • March 2007
                      • 5026

                      #11
                      I 400 liter kan du ha många, många flera fiskar än vad du nämner där.
                      Ha gärna flera guramis än två, också.
                      Earth first! We´ll screw up the other planets later!

                      Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

                      Kommentar

                      • Andrém
                        • October 2009
                        • 1247

                        #12
                        Ursprungligen postat av Jens A.
                        I 400 liter kan du ha många, många flera fiskar än vad du nämner där.
                        Ha gärna flera guramis än två, också.
                        Jasså? Vill inte att det ska bli trångt för fiskarna :/ men då kanske jag ska klämma in ett stim med någon fisk kanske? Eftersom jag har mest grupp fiskar förutom pansarmalarna då

                        Finns det någon intressant stimfisk förutom tetror och (ev) guppys?

                        Tänkte också kolla, hur mycket av ett problem är det att mina siam. algätare inte kan simma upp till ytan utan att det ser ut som om dom behöver kämpa enormt för att ens komma halvvägs?

                        Tack :>

                        Kommentar

                        • Jens A.
                          • March 2007
                          • 5026

                          #13
                          Ursprungligen postat av Andrém
                          Jasså? Vill inte att det ska bli trångt för fiskarna :/ men då kanske jag ska klämma in ett stim med någon fisk kanske? Eftersom jag har mest grupp fiskar förutom pansarmalarna då

                          Finns det någon intressant stimfisk förutom tetror och (ev) guppys?

                          Tänkte också kolla, hur mycket av ett problem är det att mina siam. algätare inte kan simma upp till ytan utan att det ser ut som om dom behöver kämpa enormt för att ens komma halvvägs?

                          Tack :>
                          Rasboror, trådfenad regnbågsfisk, barber...det finns ett otal olika stimfiskar att välja mellan. Det är bara att spana i butiken.

                          Jag tror nog att siameserna kan simma upp tilll ytan om de vill. Så det är inget problem.
                          Earth first! We´ll screw up the other planets later!

                          Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

                          Kommentar

                          • Andrém
                            • October 2009
                            • 1247

                            #14
                            Ursprungligen postat av Jens A.
                            Rasboror, trådfenad regnbågsfisk, barber...det finns ett otal olika stimfiskar att välja mellan. Det är bara att spana i butiken.

                            Jag tror nog att siameserna kan simma upp tilll ytan om de vill. Så det är inget problem.
                            Jo, finns tyvärr inga av dom du skrev eller dom som jag känner till sedan tidigare som intresserar mig speciellt mycket kanske blir att utöka antalet av befintliga valda fiskar istället

                            Kommentar

                            • Andrém
                              • October 2009
                              • 1247

                              #15
                              Jag och min flickvän såg en "papegojciklid" på akvariebutiken. Vi blev båda väldigt kära i denna fisk men jag oroar mig över att den kanske inte platsar i vårat akvarium. Enligt zoopets beskrivning så ska den gräva relativt mycket och även äta mindre fiskar. Hur små fiskar äter den? Jag har ju mina 3cm stora siamesiska alg. och jag vill inte att dom löper risk att bli uppätna

                              Vad tycker ni? Bör vi skippa denna fisk?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...