Panik! Syresättnings problem!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Andrém
    • October 2009
    • 1247

    Panik! Syresättnings problem!

    Alla fiskar är uppe vid ytan och försöker få luft. Jag förstår inte vad som är fel, alla värden är normala, temperaturen är bra men det är syresättningen som är helt rubbad! Det kommer inga luftbubblor ner i vattnet så fiskarna sitter med deras munnar ovanför ytan och hämtar luft hela tiden! Jag måste få ett snabbt svar hur jag kan åtgärda det, hur ska jag sätta utblåsröret, ska det vara röret med hål eller bara vanliga "hål" röret? ska det vara under ytan eller ovanför? etc JAG och mina fiskar behöver hjälp!!

    Tack på förhand till snabba svar!
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Gör ett vattenbyte

    För syresättning är det viktigaste att vattenytan rör sig så mycket som möjligt (bubblorna är helt ointressanta) och sdet brukar funka bäst om man har utblåset snett riktat upp mot vattenytan
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Andrém
      • October 2009
      • 1247

      #3
      På hur många %? Just nu har jag pumpen på 100% och det rör sig rejält vid vatten ytan men fiskarna sitter fortfarande och hämtar luft från ytan.

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        Så stort vattenbyte som möjligt. Tillsätt en knivsudd bordssalt per hink vatten - det kan vara nitrit.

        Luktar vattnet illa?
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • Andrém
          • October 2009
          • 1247

          #5
          Jag byter för närvarande 60L vatten, det är så sent just nu. Vattnet luktar inte illa.

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13131

            #6
            Eftersom du verkar ha bra cirkulation så får man kanske misstänka nitrit (oavsett vad dina tester visar) Tillsätt ett par msk salt per 100L vatten och se om detta beteénde upphör!
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • Andrém
              • October 2009
              • 1247

              #7
              Jag har tagit och gjort ett nitrit test varje dag sedan akvariet blev fyllt med vatten, har alltid varit under <0.01 och idag är den första dagen med fiskar i. Hur kan nitrit bildas utan avföring etc.

              Kommentar

              • åheim
                • April 2006
                • 13131

                #8
                Ursprungligen postat av Andrém
                Jag har tagit och gjort ett nitrit test varje dag sedan akvariet blev fyllt med vatten, har alltid varit under <0.01 och idag är den första dagen med fiskar i. Hur kan nitrit bildas utan avföring etc.
                Är det så nystartat kan vi nog utesluta nitrit! Vad är det för fiskar?
                Viva Leo Buscaglia

                Kommentar

                • Andrém
                  • October 2009
                  • 1247

                  #9
                  Det är 4 stycken segelfens mollys, 3 honor och 1 hane. Har varit i akvariet sedan 16:00. Ingen mat eller något sådant.

                  Kommentar

                  • Toni
                    • October 2009
                    • 193

                    #10
                    Vattnet har ju inte rätt bakterieflora i början va jag har förstått, det e väl därför man ska ha en inkörningsperiod med bara några fiskar, så att bakterierna skall bildas...Det låter som dina fiskar liksom inte trivs "än"
                    Har du haft i vatten beredningsmedel?
                    Lycka Till!

                    //Antonius

                    Kommentar

                    • Andrém
                      • October 2009
                      • 1247

                      #11
                      Japp, har haft i beredningsmedel men oavsett så borde dom väll inte visa tecken på att det är dåligt med luft bara för att dom är nya? isåfall borde dom vara skygga.

                      Kommentar

                      • åheim
                        • April 2006
                        • 13131

                        #12
                        Ursprungligen postat av Andrém
                        Det är 4 stycken segelfens mollys, 3 honor och 1 hane. Har varit i akvariet sedan 16:00. Ingen mat eller något sådant.
                        Jaha ja det är ett typiskt beteénde att mollys ligger vid ytan och lapar i sig proteinhinnan som bildas och troligen ingen syrebrist
                        Viva Leo Buscaglia

                        Kommentar

                        • Andrém
                          • October 2009
                          • 1247

                          #13
                          Så, har bytt 70L vatten, 1 nypa salt per 10L och berednings medel, 5ML per 30L som flaskan säger, fiskarna är fortfarande vid ytan. Dom kommer säkert vara döda vid imorgon.

                          Kul att man betalar nästan 2000kr för en pump och sedan kan den inte ens syresätta vattnet.

                          Kommentar

                          • Andrém
                            • October 2009
                            • 1247

                            #14
                            Ursprungligen postat av åheim
                            Jaha ja det är ett typiskt beteénde att mollys ligger vid ytan och lapar i sig proteinhinnan som bildas och troligen ingen syrebrist
                            Så det är fullt normalt? När brukar detta beteende gå över? Jag har stressat ihjäl mig dom senaste timmarna för att jag inte vet hur jag ska sätta allt.

                            Kommer saltet jag la i vara skadligt för fiskarna? 395L vatten i akvariet just nu.

                            Tack åheim och alla andra.

                            Kommentar

                            • lillfrasse
                              • February 2002
                              • 2228

                              #15
                              Jo men att fiskarna står vid ytan och kippar och du har bra snurr på vattenytan så måste det ju vara något annat. Kan vara kloraminer i vattnet kan vara ammoniak (NH3) eller något annat.

                              Blev det någon förändring efter vattenbytet. Hur stort akvarium? Vad har du för pump? Har du några växter i? verkar fiskarna stressade för övrigt?

                              Som du ser så går det inte ge något annat än halvdanna gissningar utan att veta lite mera. Ta det inte på fel sätt nu jag försöker bara hjälpa dig.

                              Stressade fiskar kan bete sig lite underligt. Du kan egentligen inte göra mycket mera än observera och vänta ju mer man rotar och snurrar i karet ju mer stress för fiskarna.
                              Senast redigerad av lillfrasse; 25 October 2009, 20:30.
                              Simma lungt..
                              Lillfrasse..

                              Kommentar

                              Arbetssätt...