Fisk i skål?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Carlsssonn
    • October 2009
    • 1

    Fisk i skål?

    Jag är helt ny gällande fiskägande, men har funderat på att skaffa någon/några fisk(ar) i en skål. Alltså inget 50-200 liters akvarium för jag har varken tid eller ork till detta.
    Så nu undrar jag; hur liten kan skålen vara som minst om man ens kan ha fiskar i skål, och vilka fiskarter är bra att ha i en skål?
    Måste man ha syrepump och lyse?
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Utan att direkt svara på din fråga så vill jag direkt säga att din isntällning att du inte har tid eller ork med ett akvarium på 50-200 liter utan därför skaffar en guldfiskskål är direkt felaktig.
    En guldfiskskål kräver betydligt mer tid att sköta än ett akvarium så om DET är din motivering så borde du välja tvärtom.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • karrokaja
      • March 2006
      • 5388

      #3
      instämmer med kjell.

      Ett akvarium under ca 100 liter är svårare att få balans i än ett akvarium över 100 liter.

      jag har 225 liter, det enda jag gör är att byta vatten en gång i veckan.
      Inga alger, inga sjukdomar, glada fiskar och allmänt oproblematiskt.
      Jag har även ett 20 liters och där måste man verkligen titta till saker och ting hela tiden.

      PS skönt att se dej igen kjell!!
      Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
      kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
      Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
      I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

      Kommentar

      • macke_fisk
        • December 2005
        • 4442

        #4
        man säger att "ett större akvarium är lättare att sköta än ett litet akvarium" och det tycker jag stämmer bra.

        skönt att du är tillbaka kjell!
        MVH macke_fisk

        Kommentar

        • Charlottis
          • December 2007
          • 579

          #5
          Dessutom har jag läst att fiskar blir väldigt stressade av att vara i mindre skålar, pga den runda formen. Alla vibrationer i och utanför skålen, ljud m.m., studsar tydligen fram o tillbaka mot skålens väggar o skapar väldig oro för fisken.

          Hur bra stämmer detta?

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            Ursprungligen postat av Charlottis
            Dessutom har jag läst att fiskar blir väldigt stressade av att vara i mindre skålar, pga den runda formen. Alla vibrationer i och utanför skålen, ljud m.m., studsar tydligen fram o tillbaka mot skålens väggar o skapar väldig oro för fisken.

            Hur bra stämmer detta?
            Jag är fullkomlligt övertygad om detta är en skröna. Guldfiskskålar har klara nackdelar - men dessa räknas inte dit.
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • oscar_andersson
              • August 2005
              • 123

              #7
              säljer någon butik fortfarande skålar?
              "Rimma på silver"

              Kommentar

              • Nina82
                • January 2008
                • 6610

                #8
                Ursprungligen postat av oscar_andersson
                säljer någon butik fortfarande skålar?
                tyvärr ja
                12L 12L 24L 24L 24L 24L
                38L 54L 54L 63L 450L

                Kommentar

                • drd
                  • March 2004
                  • 5586

                  #9
                  Skaffa en skål o ha lite räkor i den om du ska ha nåt levande alls i en skål.
                  ________________________________________________

                  Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48148

                    #10
                    Jag har en skål på 30 liter och i den har jag kardinalfisk och det fungerar alldeles utmärkt.
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • Nauti
                      • November 2008
                      • 36

                      #11
                      Jag tycker också att du skall låta bli att skaffa fiskar med den inställningen. Det är levande kännande individer det handlar om. Det är din uppgift att ge dem en miljö som är så optimal som möjligt för dem så att de trivs och mår bra. Orkar du inte det eller inte har tid så skall du helt enkelt inte ta hand om några fiskar eftersom de då blir lidande.

                      Kommentar

                      • SimonSaysBaka
                        • August 2009
                        • 788

                        #12
                        Ursprungligen postat av Nauti
                        Jag tycker också att du skall låta bli att skaffa fiskar med den inställningen. Det är levande kännande individer det handlar om. Det är din uppgift att ge dem en miljö som är så optimal som möjligt för dem så att de trivs och mår bra. Orkar du inte det eller inte har tid så skall du helt enkelt inte ta hand om några fiskar eftersom de då blir lidande.
                        Håller med, om han ska ha fiskar så ska han ta hand om dem, låter som om de inte skulle överleva nå länge, eftersom han inte har tid och ork att ta hand om dem, och om han köper en skål så blir det ännu mer arbete än om han skulle ha ett 100-300 liter.


                        Köp ett virtuellt akvarium program till datorn istället
                        Theres a fine line between "hobby" and "mental illness".

                        Kommentar

                        • macke_fisk
                          • December 2005
                          • 4442

                          #13
                          jag tror att det är ett "troll" som bara ville vara lustig.
                          MVH macke_fisk

                          Kommentar

                          Arbetssätt...