Ta över ett akvarium - hur göra med isättning av fiskarna?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • snagge
    • September 2009
    • 101

    Ta över ett akvarium - hur göra med isättning av fiskarna?

    Hej!
    Jag ska ta över ett akvarium med fiskar och allt, som jag ska hämta i Borås på måndag.
    Kravet på att jag skulle få akvariet var att vi tog hand om fiskarna som var i där.

    Problemet är dock, hur ska man göra med fiskarna när man får akvariet? För jag kommer att behöva fylla det med helt nytt vatten. Är det bättre att ha dom i en hink med deras gamla vatten de första dagarna medan akvariet går in sig?

    Vi har bett killen som vi ska få akvariet av att inte tvätta ur pumpen och han sa att han hade några vattenberedningstabletter och jag har EasyLife jag kan tillsätta, men det blir ju ändå mycket fisk på kort tid i ett helt pånyttstartat akvarium. Sanden kommer ju säkert innehålla en del bakterier också i och för sig...

    Det är ett 110l akvarium med pansarmal, någon typ av sugare (ancistrusaktigt) en guldfisk och något mer (som min pojkvän som pratade med killen inte minns vad han sa...)

    Jag är inte så mycket av en guldfiskmänniska, men eftersom vi lovat att den ska älskas och tas hand om så får jag väl göra det, ifall inte någon guldfisksugen Göteborgare här på forumet kan tänka sig att ta hand om den lille krabaten
  • Nina82
    • January 2008
    • 6610

    #2
    Flytta pansarmalarna för sig eftersom de kan utsöndra ett gift vid stress. Har du tillgång till rena dunkar så kan du fylla en del av det gamla vattnet däri så blir inte vattnet så nytt, men hur du än gör så bör du koppa i dem som du gör när du köper fiskar.

    Ha filter i vatten vid flytten och ha det igång till precis innan ni kör. När ni kommer fram kopplar du in det direkt. Låt den stå igång i spannen tills ni är klara med karet.
    Skölj inte ur filtret även om det är kleggigt.

    Vattenberedningsmedel är inte fel att använda och heller inte nitrivec om du är orolig att bakteriefloran inte är tillräcklig.

    Använd inte vattnet som fiskarna fraktats i.
    12L 12L 24L 24L 24L 24L
    38L 54L 54L 63L 450L

    Kommentar

    • snagge
      • September 2009
      • 101

      #3
      Hej! Tack för ditt svar.

      Problemen med transporten är dock dessa:

      Ingen tillgång till vattendunkar.
      Vi känner inte killen vi ska få akvariet av, utan vi skulle träffas på någon busshållplats där han skulle överlämna grejerna. Alltså kan jag inte säga åt honom att lägga t.ex pansarmalarna för sig själva osv. Vi sa dock på telefon åt honom att inte tvätta ur pumpen, men om den torkar om han inte lägger filtermaterialet i vatten, spelar det ingen roll då?

      Vi har ett fungerande akvarium, med 3 små ancistrusmalar på ca 2-4 cm och två palettciklider, som precis har fått yngel. Är det bättre att ha i hans fiskar där i tills det andra akvariet har kommit igång, eller är det risky ibusiness med tanke på ynglena? I det akvariet har vi också precis fått bukt med ett nitritproblem, det känns lite väl farligt att lägga i en massa fler fiskar just nu och även för paletternas skull, eftersom det kommer fler fiskar som gör anspråk på bottenrevir och en dum glupsk guldfisk.

      Kommentar

      • Nina82
        • January 2008
        • 6610

        #4
        Hmm... Släpp inte i fiskarna i ditt fungerande kar iaf. Som du skriver är risken stor att du får tillbaka dina problem om du nyligen haft nitritproblem plus att du inte vet i vilket skick fiskarna du köpt är i.

        Jag skulle inte ens våga chansa på att filtret skötts på rätt sätt. Ett filter fullt med döda bakterier är livsfarligt för dina fiskar. Jag skulle nog hellre skölja ur det helt och köra helt och hållet med nitrivec (dubbel dos). Du kan krama ur lite gojs från ditt ingångna filter vid starten men spara så du har kvar så du inte får nitritproblem igen.

        Mata sparsamt i båda karen de första veckorna.
        12L 12L 24L 24L 24L 24L
        38L 54L 54L 63L 450L

        Kommentar

        Arbetssätt...