Pump som legat ett tag, orolig för mögel.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Camilo
    • September 2009
    • 11

    Pump som legat ett tag, orolig för mögel.

    Har precis inhandlat ett 220 liters akvarium och fick med en "Fluval 204".
    Den hade legat i en källare ca 2 år och när jag kom hem så upptäckte jag att det fortfarande var vatten i den.
    Då började jag fundera på om det inte borde ha börjat möglat under den tiden.

    Källarn är sval och mörk året runt och det luktade bara lite jord i pumpen när jag undersökte den. Men filtren var lite mörka på sina håll, men det kanske bero på alger och annat.
    Någon som har några råd? vad tror ni? kan det vara mögel?, isåfall hur pass dödligt skulle det vara för fiskarna?
  • flygrc
    • June 2006
    • 2755

    #2
    Välkommen till forumet

    Skölj av i varmt vatten så får du bort tillräckligt , mögelsporer finns över allt så det är inte så mycket att oroa sig för.
    https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
    Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

    Kommentar

    • SimonSaysBaka
      • August 2009
      • 788

      #3
      Det är ingen fara, du sa att den legat i 2 år? rengör den noga , sen är det bara att köra på, mögel har jag aldrig hört ska vara farligt för fisken, det händer att nya rötter man köper in möglar lite men det försvinner så jag tror inte att det är någon fara med ditt ytterfilter.
      Theres a fine line between "hobby" and "mental illness".

      Kommentar

      • Camilo
        • September 2009
        • 11

        #4
        Tack Tack. det första jag gjorde var att tvätta ur den med hett vatten.. Ska låta den stå på i en hink över natten o rengöra den en gång till imorn innan jag drar igång akvariet.. tack igen

        Kommentar

        Arbetssätt...