Mitt andra akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lellel2
    • September 2009
    • 199

    Mitt andra akvarium

    Tänkte starta ett akvarium, enda problemet är att det enda akvariet jag tidigare kört har varit på 70 liter ( hittade ingen tråd som hette "Mitt andra akvarium"), nu tänkte jag ta steget upp till 540 eller 720 liters. Det jag undrar är, vad ska jag tänka på? det självklara har jag förstått, akvariet ska stå platt och med bra underlag, jag vill nog ha en ordentlig ram på det, känns tryggare men då ska ramen vara till för något också, inte bara estetisk.

    Vilka fiskar är lämpliga, min känsla är att jag vill ha ett akvarium som är ganska lättskött, en hel del växter och rösiga högar av sten och rötter, fiskarna ska inte hålla på att äta upp varandra så man måste köpa nya hela tiden, fiskarna ska vara ganska tåliga så att dom fixar ett eller annat nybörjar fuck up. Jag vill gärna att det ska finnas ynglande par, vill ha hela den yngelvård biten om jag sköter mina kort rätt. Jag vill inte ha fiskar som simmar in och knäcker glaset, finns väl en del som är betydligt mycket mer benägna att göra det än andra, är det några fiskar där som är olämpliga? Jag vill inte ha fiskar som kostar 1000 kr styck utan rimliga priser. Jag vill ha ett balanserat akvarium, några ynglande par, ett stim som simmar runt, kanske några kräfta/räka eller så, gärna en ål om det finns något lämpligt, och några malar som håller rent.

    Det jag skulle vilja ha är förslag på fiskar, växter och allmäna tänkpå-punkter. Vad väger ett tomt 720 akvarium ungefär? Om man har ett ytterfilter, går slangarna ut uppe i ena hörnet eller borrar man upp i glaset och silikoniserar lite snyggt kanske, lutar åt det första men man vet aldrig
    "Tell the pilot to dive until we can club baby seals out the windows"
    Work smart, not hard
Arbetssätt...