Nybörjare med "fisksoppa"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • M-L
    • September 2009
    • 183

    Nybörjare med "fisksoppa"

    Jag har ett 190 liters hörnakvarium, (med en blandning av diverse fiskar), men funderar på om det skulle funka med röd rubin och maingano i? Eller är det för litet? Eller för svåra för nybörjare? Litar inte riktigt på dom i fiskaffärerna. Jag köpte b la en black ghost som enligt affären var ok i ett sådant akvarium, men inte enligt litteratur???
  • macke_fisk
    • December 2005
    • 4442

    #2
    hej och välkommen till zoopet .


    är det vanliga sällskapsfiskar du har? tetror, platy, black molly m.m

    maingano och röd rubin är malawi ciklider som heslt ska vara med sina artfänder och jag tycker inte att det är för litet för dem, kolla gärna in artbeskrivningar för malawi ciklider.

    kolla denna länk, har länkat från artbeskrvningar, scrolla bara löngst ner på sidan så hittar du lite olika grupper^^ http://www.zoopet.com/fiskar/index.php

    lycka till
    MVH macke_fisk

    Kommentar

    • M-L
      • September 2009
      • 183

      #3
      Hej & Tack!

      För tillfället har jag några palettciklider, 2 scalarer, 10 svartneontetra, ancistrus?? tror jag malarna heter och en blackghost. Men mina tankar är att flytta dessa till ett par mindre akvarier eller ev köpa ett kanske 240 liters eller kanske något större med tanke på blackghosten och ha ciklider i. Har blivit lite förtjust b la röd rubin, Maingano eller kanske Demasoni. Men sen är jag lite tveksam/fundersam om blackghosten, jag hittade en av mina Scalrer utan ögan för någon dag sedan och misstänker knivfisken??? Men frågan är om "det var ngt med scalaren och blackghosten hjälpte naturen på traven??? Eller om det är risk för att den ger sig på de andra??? Det här blev långt men jag måste även passa på att fråga om Ph värdet. Om jag nu skulle skaffa någon eller några av dessa Malawi måste jag hålla på att mixtra med vattnet?? Jag har inte haft akvarie så länge men alla ggr jag kollat värdet har det legat på ca 6.8-7.2. Vad göra??

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13131

        #4
        Lizz: ska du vara seriös så blandar du inte malwiciklider med black ghost och sen behöver blackghosten bra mycket större än 190/240L!
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        Arbetssätt...