Konsten att tömma ett akvarium? Hjälp och råd!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gackt
    • July 2008
    • 138

Konsten att tömma ett akvarium? Hjälp och råd!

Har ett 60 liters akvarium. Nybörjare som jag är så har jag i ägo 4 st Slöjstjärtar som lever livet. Detta var andra gången jag tömde mitt akvarium och det är ett sjuhelvetes jobb att springa med hinkar och slang upp och ner.

Så idag bestämde jag mig för att dra trädgårdsslangen upp till akvariet och tömma det direkt ned i trädgården det gick bra till en början men sen när jag skulle fylla på det så var vattnet fortfarande grumligt och detta pga stenen jag har i antar jag.

fråga 1:
    Finns det ett lättare sätt att få det tömt och därefter rent i akvariet? Kan jag tex ha en slang som tömmer medan den andre fyller på så att allt cirkulerar och det blir glasklart vatten? Funkar det?

fråga 2:
    har sett något som heter "python no spill clean 'n fill" vad är det? och vart finns det att köpa via nätet som är säkert (gärna svenska sidor) eller i butik?

MVH
  • Mumin
    • October 2007
    • 3837

Välkommen till Zoopet, Gackt, du kommer att hitta mycket matnyttigt här.

För det första så skulle jag vilja påpeka, och det kommer fler efter mig att göra också, att 4 slöjstjärtar i ett 60 liters är på tok för mycket. Även EN är inte bra. Detta för att slöjstjärtar blir stora och det fort, och de smutsar ner rejält. Du löper stor risk att få problem med vattenkvaliten, vilket förstås inte är bra för dina fiskar.
    Detta finns det gott om trådar om på avdelningen som heter "Mitt första akvarium", så ett tips i all vänlighet är att surfa runt där.

Så till din egentliga fråga.
    Jag antar att du inte tömmer akvariet helt på vatten utan att du gör ett delvattenbyte. Det kallas här för det mesta för vattenbyte.
    Ett normalt vattenbyte ligger på 10 - 30 %, en gång i veckan, i ditt fall mellan en halv till två hinkar.
    Både storlek och frekvens på vattenbyte kan variera stort beroende på storlek på akvariet, typ av fiskar etc.

En hävert är bra till att få igång vattnet, zooaffärer brukar sälja en bra för runt hundringen, den har mjuk slang, och är ganska lång. En sån har jag kopplat till en trädgårdsslang, och då går det urenkelt att tömma vattnet. Sen har jag en koppling på badkarskranen så jag kan koppla slangen och fylla akvariet igen. På "Artiklar" i Zoopets huvud finns en bra beskrivning under "akvarietilbehör".

Om du vill fortsätta med hink har Biltema en utmärkt hävert för 15 spänn. Den har hårda slangar och är därför svårare att koppla, men nån annan kanske har gjort det och kan rapportera.

Om du tycker att vattnet inte blir kristallklart med en gång, så tycker jag att det är ganska normalt. Vattenstrålen när man fyller på rör upp mulm från botten, men det brukar lägga sig på en timme eller två.
    Om du har mycket skit i vatnet så skulle jag gissa att det beror på att du har för stora fiskar, matar för mycket, och ett för litet filter.
    Du får återkomma med detaljer om problemet kvarstår.
    För mycket är inte nog!
    Jag VILL ha en Elefantofon!!

Kommentar

• Gackt
      • July 2008
      • 138

aha, men jag trodde det var 15L per fisk (alltså Slöjsjärt då) stämmer inte det? :S

Så delvattenbyte varje vecka är att föredra istället för helombyte efter ngra veckor? I see

Kommentar

• Naugthy
        • February 2008
        • 531

mm som sagt så är 4 slöjstjätar i ett så pass litet akvarium alldeles för mkt. Du kan kolla under avdelningar på artbeskrivningar. Där kan du skriva in vad du vill ha för sorts fisk, hur stort akvarium och vilken svårighetsgrad du vill ha på fisken, i ditt fall eftersom du är nybörjare så tar du nått emellan 1 och 3 och då kommer det upp en massa fiskar som är lämpliga för små akvarium och nybörjare. Skit enkelt
        "I don´t need to be careful, because I have a gun." Homer Simpson
        "Om en person du talar med inte tycks lyssna, var tålamodig. Det kan helt enkelt vara så att han har lite ludd i ena örat." Nalle Puh

Kommentar

• Patrik Steen
          • May 2006
          • 8464

Delvattenbyte i veckan sen när du fyller på så ha handen under vattenstrålen när du fyller på så rör du inte upp sanden eller gruset,sen har du tok för mycket fisk eller fel fisk till det karet går ett taga men helt onödigt i längden bättre att redan nu se till vad som fisk som passar.
          Mvh.Patrik

Kommentar

• Gackt
            • July 2008
            • 138

Ah okej, man tackar för respons, får väl slänga upp en bild här förr eller senare så ni får se hur dom har det.

Kan på förhand redan nu säga att en av dom är rätt så fet, ca 6-7cm (stjärtfenan inräknat) och en som är lite mittemellan, kanske 4-5cm och 2 små som är kanske 2cm.
            Allt detta räknat från huvudets början till fenorna där bak.

Börjar lacka lite på att det ser så dystert ut så funderar på att inreda med andra plantor, och möjligtvis en liten grotta. Råd på växter?

mvh =P
            Senast redigerad av Gackt; 30 July 2008, 21:31.

Kommentar

• Danne och Anzo
              • May 2007
              • 509

Ursprungligen postat av Gackt
              aha, men jag trodde det var 15L per fisk (alltså Slöjsjärt då) stämmer inte det? :S

Så delvattenbyte varje vecka är att föredra istället för helombyte efter ngra veckor? I see
              1 liter vatten per centimeter fisk som är i karet är en bra tumregel och då är det ett minimum och beräknat på en fullvuxna fiskar (man får alltså uppskatta deras vuxna storlek).
              600 Liters Malawi
              129 Liter Saltvatten

Kommentar

• Stoffe.B
                • November 2007
                • 459

Ursprungligen postat av Danne och Anzo
                1 liter vatten per centimeter fisk som är i karet är en bra tumregel och då är det ett minimum och beräknat på en fullvuxna fiskar (man får alltså uppskatta deras vuxna storlek).
                Enligt (inte bara)Kjell är 1 cm fisk per 1 L vatten fel. Det är volymen fisken tar upp som räknas. T.ex. måste en fisk som är 10 cm lång, 4 cm hög och 1.25cm bred ha 52L vatten. Nu kan ju jag ha rknat fel, men har för mig att Kjell sa så.
                Senast redigerad av Stoffe.B; 06 August 2008, 17:38.
                54L ---------
                222L

Zoopet, probably the best underwater forum in the world.

Kommentar

• åheim
                  • April 2006
                  • 13197

Ursprungligen postat av Stoffe.B
                  Enligt (inte bara)Kjell är 1 cm fisk per 1 L vatten fel. Det är volymen fisken tar upp som räknas. T.ex. måste en fisk som är 10 cm lång, 4 cm hög och 1.25cm bred ha 52L vatten. Nu kan ju jag ha rknat fel, men har för mig att Kjell sa så.
                  man ska inte ha 10cm långa fiskar i 52L så den uträkningen är nog fel, fast du menade kanske inte så? sen är aggressivitet och revirbildning eller stimmbildning mm.. mm avgörande!
                  Senast redigerad av åheim; 06 August 2008, 19:56.
                  Viva Leo Buscaglia

Kommentar

• Stoffe.B
                    • November 2007
                    • 459

Ursprungligen postat av åheim
                    man ska inte ha 10cm långa fiskar i 52L så den uträkningen är nog fel, fast du menade kanske inte så? sen är aggressivitet och revirbildning eller stimmbildning mm.. mm avgörande!
                    Hepp. Man skulle iaf räkna vikten eller så på fisken.. Det var något sådant iaf. Å självklart måste man ju se på fiskens behov osv.
                    54L ---------
                    222L

Zoopet, probably the best underwater forum in the world.

Kommentar

• Gackt
                      • July 2008
                      • 138

Ser änsålänge ut som att dom stortrivs så frågan är hur pass länge jag kan ha dom i ett litet kar på 60L

Bara att hoppas dom inte blir för stora

Slänger upp en bild imorgon kväll eller något!

Kommentar

• Raggsockan
                        • April 2007
                        • 644

Helst inte för länge för dom växer sämre då dom är i för små kar.

Kommentar

• JLi
                          • December 2004
                          • 773

Ursprungligen postat av Stoffe.B
                          Hepp. Man skulle iaf räkna vikten eller så på fisken.. Det var något sådant iaf. Å självklart måste man ju se på fiskens behov osv.
                          1 cm / liter är som nämnts inte en särskilt bra regel. Tex. 3 st 10 cm långa kuhliålar klarar sig i betydligt mindre akvarium än en påfågelciklid på 30 cm. Dessutom har olika fiskar olika minimikrav på storlek av akvarium, exempelvis slöjstjärten som behandlats i tråden. Det är klart att de överlever ett tag i litet akvarium men om de mår bra i längden är en annan sak.
                          h. Johan

Kommentar

• Nils Holmström
                            • November 2004
                            • 2195

Ursprungligen postat av Gackt

ett "helombyte" är ALDRIG att föredra, framförallt inte om man gör det sällan. den totala utrotningen av filterbakterier åsido, enbart skillnaden i vattenvärden och temperatur kan ta död på fiskarna.

det är ett vanligt nybörjamisstag, så du är itne ensam.

Jag brukar byta ca 30% varannan vecka. Då gör jag det genom att dra en lång slang från akvariet till golvbrunnen på toa, suger ett par gånger i änden tills vattnet börjar rinna och låter det tömma sig själv. kör lite över botten ibland för att få upp löst skit. sen fäster jag slangen på kranen i badkaret och fyller på.

hade jag haft ett akvarium i din storlek hade jag nog nöjt mig med att tömma två spanna ut, två spannar i.
                            222 liter Malawi

Kommentar

• Gackt
                              • July 2008
                              • 138

Well here it goes:

Helheten:

In action:

Är på väg att köpa några riktiga plantor, men vet inte vad som passar in riktigt. Störigt att dom tuggar sönder plantorna bara. :/

edit:
                              och hur ofta bör jag göra ett helombyte? eftersom jag ska göra ett 30-40% byte varannan vecka när är det då lämpligt att göra om helt?
                              Senast redigerad av Gackt; 08 August 2008, 02:01.

Kommentar

Arbetssätt...