Akvarium + Skyhög elräkning = sant?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Frulle
    • November 2007
    • 64

Akvarium + Skyhög elräkning = sant?

Sedan jag skaffade mitt akvarium i slutet av november har min elräkning blivitmycket dyrare.
    Kan detta vara på grund av mitt lilla akvarium?
    Jag bor i hyresrätt och får därmed beräknad elanvändning som man betalar för.

Det känns som om det borde finnas någon annan förklaring, men jag kan inte hitta någon annan. Då jag bor i Skåne har det heller inte varit bitande kyla precis som kan ha gjort att elräkningen stigit.

Jag är 19 år, och inte allt för insatt i elbolagsdjungeln, så anpassa gärna svaren efter det
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

Har du ett relativt litet kar så drar det inte så mycket el och blir då heller inte så dyrt. Sedan att elpriset har gått upp kanske har en orsak, samt att det går mer el under vintern än under sommaren.
    Jag vet heller inte om du har direktverkande el på elementen, och skulle så vara fallet har du mycket av elräkningen där.
    /Anders

Medlem i NCS - givetvis!

Kommentar

• Patrik Steen
      • May 2006
      • 8464

Ursprungligen postat av Frulle
      Sedan jag skaffade mitt akvarium i slutet av november har min elräkning blivitmycket dyrare.
      Kan detta vara på grund av mitt lilla akvarium?
      Jag bor i hyresrätt och får därmed beräknad elanvändning som man betalar för.

Det känns som om det borde finnas någon annan förklaring, men jag kan inte hitta någon annan. Då jag bor i Skåne har det heller inte varit bitande kyla precis som kan ha gjort att elräkningen stigit.

Jag är 19 år, och inte allt för insatt i elbolagsdjungeln, så anpassa gärna svaren efter det
      Hur mycket är ditt lilla kar på då 3000Lkunde inte låta bli,det är nog som Anders skriver elpriset har gått upp och i regel har man Direktverkande i lägenheter eller vattenburen allt kostar mitt råd köp aldrig hus eller många kar då börjar det riktigt röra på sig i mätar skåpet
      Mvh.Patrik

Kommentar

• Kjell Fohrman
        Administrator

• December 2001
        • 48148

Det finns ju rätt billiga instrument att köpa om man vill kolla elåtgången för ett akvarium eller liknande.
        Men den kan man mäta hur mycket el som förbrukas. Dock bör man då också tänka på att en del av värmen från akvariet också går ut i rummet och därmed minskar värmekostnaden för lägenheten, som motvikt till det så förbrukar man ju också lite varmvatten när man byter vatten.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

Kommentar

• tobias.nero
          • January 2008
          • 384

Jag har också märkt att min elräkning är den dubbla idag i jämnförelse med innan jag skaffade mina 2 små kar.

MVH /Tobias
          MVH /Tobias

Kommentar

• androxe
            • August 2005
            • 854

Ganska lätt att räkna på ett ungefär vad ett akvarium kostar i elförbrukning per år:

akvarium: belysning + pump + doppvärmare

100 liter: 30 x 10h + 5 x 24h + 50 x 5h = 0.67 kwh x 365 = 244 kwh/år = ca 300 kr

300 liter 75 x 10h + 10 x 24h + 150 x 5h = 1,74 kwh = 635 kwh/år = ca 700 kr

600 liter 150 x 10h + 30 x 24h + 300 x 5h = 3,72 kwh = 1357 kwh/år = ca 1500 kr

1000 liter 300 x 10h + 50 x 24h + 500 x 5h = 6,7 kwh = 2445 kwh/år = ca 2700 kr

Kommentar

• KoiKe
              • March 2008
              • 331

jag har ett 500 liters kar och ett 100liters kar ,,både har varit igång i 4 månader snart och denna elräkningen är den lägsta någonsin under dom 6 månaderna som vi bott i lägenheten ...denna månaden har min dator varit avstängd hela tiden.... har totalt en elräkning på runt 200kr i månaden

Kommentar

• Kjell Fohrman
                Administrator

• December 2001
                • 48148

Ursprungligen postat av androxe
                Ganska lätt att räkna på ett ungefär vad ett akvarium kostar i elförbrukning per år:

akvarium: belysning + pump + doppvärmare

100 liter: 30 x 10h + 5 x 24h + 50 x 5h = 0.67 kwh x 365 = 244 kwh/år = ca 300 kr

300 liter 75 x 10h + 10 x 24h + 150 x 5h = 1,74 kwh = 635 kwh/år = ca 700 kr

600 liter 150 x 10h + 30 x 24h + 300 x 5h = 3,72 kwh = 1357 kwh/år = ca 1500 kr

1000 liter 300 x 10h + 50 x 24h + 500 x 5h = 6,7 kwh = 2445 kwh/år = ca 2700 kr
                Tycker nog inte att det enkelt - du har inte alls hänsyn till att akvariet bidrar till uppvärmningen av rummet, samt att man förbrukar varmvatten vid vattenbyte.
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

Kommentar

• Kjell Fohrman
                  Administrator

• December 2001
                  • 48148

Ursprungligen postat av tobias.nero
                  Jag har också märkt att min elräkning är den dubbla idag i jämnförelse med innan jag skaffade mina 2 små kar.

MVH /Tobias
                  Det beror nog snarare på förändrade elpriser än på akvarierna.
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell

Kommentar

• Martin_Blomberg
                    • January 2008
                    • 256

Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                    Tycker nog inte att det enkelt - du har inte alls hänsyn till att akvariet bidrar till uppvärmningen av rummet, samt att man förbrukar varmvatten vid vattenbyte.
                    Om jag förstod det rätt bor killen i en hyreslägenhet. I dem hyreslägenheter jag har bott i betalar man inte för varmvatten separat utan det ingår i hyran. Uppvärmningen i samma hyreslägenheter har utan undantag varit fjärrvärme eller annan typ av centralvärme. Dvs kostnaden för uppvärmningen har även den varit inbakad i hyran. Om det är likadant för trådskaparen borde ju siffrorna som visar elförbrukningen ge en bra fingervisning om akvariet orsakar fördubblade elräkningar eller ej.

Mitt tips för att sänka elkostnaden är att byta elleverantör via denna sajt:

Var tidigare medlem där (nu ingår elen i min avgift) och var supernöjd. Inget trassel eller massa av administration. Kundkraft håller reda på allt åt dig och du vet att du hela tiden får lägsta priset på el.

Kommentar

• Eurydike
                      • September 2004
                      • 931

Nu har jag varken mätt eller räknat så där ingåede, men däremot kollat elräkningen. När vi hade 112 liter, 540liter, utan akvarium, 5 x 54liter... Inte tycker jag att det är någon större skillnad i pris...förutom höjningen på själva timkostnaden från elbolagen.

Kommentar

• ansjo
                        • November 2005
                        • 29967

Ursprungligen postat av Martin_Blomberg
                        Om jag förstod det rätt bor killen i en hyreslägenhet. I dem hyreslägenheter jag har bott i betalar man inte för varmvatten separat utan det ingår i hyran.
                        Det är väldigt olika, i lägenheten vi bor i betalar vi både för el, kallvatten och varmvatten och det enda som ingår är värmen.
                        /Anders

Medlem i NCS - givetvis!

Kommentar

• muppins
                          • September 2002
                          • 1629

Ursprungligen postat av ansjo
                          Det är väldigt olika, i lägenheten vi bor i betalar vi både för el, kallvatten och varmvatten och det enda som ingår är värmen.
                          Innan de konventerade till fjärrvärme så hade vi kallhyra i denna lägenhet - det vill säga det ingick endast kallvatten och vi betalade extra för el, värme och varmvatten (som ofta tog slut). Nu ingår "allt" förutom elen och vi har en betydligt billigare elräkning men fick istället en hyreshöjning på 1400 kr/mån (och mer ska det bli. )...

Har också funderat på det där med akvarier och elkostander - fast jag har ju bara ett 240 liters (och ett 20 liters med endast belysning) så jag tror och hoppas att mina akvarier inte utgör en allt för stor del av elräkningen.
                          /muppins

Kommentar

• Deje-Nicke
                            • January 2006
                            • 344

Sen dom var här och byte min elmätare till den nya digitala mätaren så har jag nästan fördubblat min elförbrukning mot föregående år
                            220L 375L 450L 720L

Kommentar

• Patrik Steen
                              • May 2006
                              • 8464

Ursprungligen postat av Deje-Nicke
                              Sen dom var här och byte min elmätare till den nya digitala mätaren så har jag nästan fördubblat min elförbrukning mot föregående år
                              Men det har väl inte med din digitala mätare att göra då är det exakt den el du använder du betalar för,då har du betalat för lite el på din gammla mätare som du sen i din tur har fått betalt för i årskiftet.Dem flesta vill ha en digital mätare för att slippa betala för el man inte använder.
                              Mvh.Patrik

Kommentar

Arbetssätt...