Jag tycker nästan det är sämre med en yngelkase än utan, då ynglen som föds i en kasse inte har någonstans att ta vägen och tar man inte upp honan direkt så blir de mat till henne.
Sedan är det stressande för honan att bli instängd i en yngelbur och risken finns att hon släpper ynglen för tidigt och de då inte är livsdugliga. Föds de däremot i ett ganska tätt planterat akvarium så blir det några som blir uppätna, men de starkaste överlever och efter ett par dagar är dessa yngel inte intressanta för föräldrarna att äta längre.
Om honan blir väldigt stissig kan det lugna lite om du lägger någon buskig(are) växt flytande i kassen. Den kommer funka som gömställen och ge lite trygghet åt henne.
Trist att de dog men det kommer nog fler snart. Man ska alltid ha mycket växter till guppy och javamossa är perfekt. Jag använder aldrig yngelkasse för mina små vildfångade guppies äter inte sina yngel. De kan inte äta så stora saker.
Jag tycker nästan det är sämre med en yngelkase än utan, då ynglen som föds i en kasse inte har någonstans att ta vägen och tar man inte upp honan direkt så blir de mat till henne.
Sedan är det stressande för honan att bli instängd i en yngelbur och risken finns att hon släpper ynglen för tidigt och de då inte är livsdugliga. Föds de däremot i ett ganska tätt planterat akvarium så blir det några som blir uppätna, men de starkaste överlever och efter ett par dagar är dessa yngel inte intressanta för föräldrarna att äta längre.
En utav mina honor födde yngel i akvariumet utan att jag viste om det. Men en kväll så hittade min pappa två små yngel under min mossboll, jag blev såklart överlycklig eftersom det var första gången för mig.
Det dåliga med att de föder i akvariumet är att man kanske inte ser dem förens de blivit ganska stora, och man vill ju se dem växa up..
Nu har jag 4 yngel, 2 pytte-pyttesmå (föddes igår) och 2 som jag inte riktigt vet hur gamla de är eftersom jag hittade dem när de var ca 5mm, men skulle tippa på kanske 3 veckor.. (de är ca 1cm, någon som vet hur gamla de är?).
De äldsta ynglen vet jag inte vad det är för fisk (ballongmolly eller guppy), kan man se skillnad på ballongmolly och guppy när de bara är 1 cm??
OBS! Ynglena är ganska mörka och rätt feta, om det hjälper...
// Sofie
BLOGGEN: www.nyponflicka.devote.se 61L med paletter, 310L tomt, Simon min lilla kisse. Jag saknar min älskling, Baloo! Hoppas du har det bra i hamsterhimlen.
En utav mina honor födde yngel i akvariumet utan att jag viste om det. Men en kväll så hittade min pappa två små yngel under min mossboll, jag blev såklart överlycklig eftersom det var första gången för mig.
Det dåliga med att de föder i akvariumet är att man kanske inte ser dem förens de blivit ganska stora, och man vill ju se dem växa up..
Nu har jag 4 yngel, 2 pytte-pyttesmå (föddes igår) och 2 som jag inte riktigt vet hur gamla de är eftersom jag hittade dem när de var ca 5mm, men skulle tippa på kanske 3 veckor.. (de är ca 1cm, någon som vet hur gamla de är?).
De äldsta ynglen vet jag inte vad det är för fisk (ballongmolly eller guppy), kan man se skillnad på ballongmolly och guppy när de bara är 1 cm??
OBS! Ynglena är ganska mörka och rätt feta, om det hjälper...
// Sofie
Mina yngel på ca 1cm är 3½ vecka så det kan nog stämma
Visst kan det vara en nackdel att inte se ynglen när de föds, men om man jämför för och nackdelar tycker jag ändå att det är bättre att låta dem födas i karet. Efter några kullar har du nog med fisk i karet ändå, utan att kunna skriva upp i almanackan vilkan datum ynglen är födda.
Om ynglet är ca 1 cm låter det ganska bra att det är ungefär 3 veckor.
Ballongmollyyngel och Guooyyngel ser man skillnad på oftast genom att mollyyngel är kraftigare i formen och lite mer kompakta till att börja med, medans Guppyna brukar vara lite mer långsmala.
Kommentar