behöver man pump?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • nicenettis
    • February 2008
    • 94

behöver man pump?

jag fick en äldre pump av mamma som hon hade legandes men efter ett par timmar går den sönder så min fåga är måste man ha punp?? har 2 guppy i en 56 liters akvarium
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

En kort tid kan du vara utan pump men bör då göra frekventa vattenbyten istället. Men om det är något som jag skulle vilja hålla på med är tveksamt.
    /Anders

Medlem i NCS - givetvis!

Kommentar

• NIC
      • January 2008
      • 5121

Pumpen ser ju till så att det blir syre i vattnet, så JA!

http://www.youtube.com/user/findingusernamesux11

Kommentar

• åheim
        • April 2006
        • 13197

Ursprungligen postat av nicenettis
        jag fick en äldre pump av mamma som hon hade legandes men efter ett par timmar går den sönder så min fåga är måste man ha punp?? har 2 guppy i en 56 liters akvarium
        ja du måste hålla liv i mikroorganismerna i vattnet så det kan bryta ner det avfall som bildas! här är ex. på ett lättskött och väldigt bra filter med de finesser som är bra att ha! kostar ca:180-200kr i butik
        Viva Leo Buscaglia

Kommentar

• Hagi
          • December 2007
          • 240

Man behöver ha någon form av biologisk nedbrytning av de skadliga ämnen som blir av främst fiskhållningen. Pump/filter är väl det enklaste sättet. Det är dock inte nödvändigt om du har ett kar med mycket växter och dessutom håller dig till ett fåtal fiskar. Växter klipper ammonium och nitrat, dessutom pågår även nedbrytningsprocesser i ex. bottensubstratet. Men utan duktigt med växter funkar det inte. Som någon sade så behöver vattnet dessutom syresättas, antigen genom växter eller genom cirkulation. I ditt fall räcker det med en pumpkapacitet om ca 100-300l /tim om du väljer att köpa en pump.
          "Man vill inte vara den man är. Man vill vara den som man inbillar sig att man kunde ha blivit"

Kommentar

• nicenettis
            • February 2008
            • 94

jag ska köpa pump i morgon så jag hoppas de överlvever natten! vilken styrka/ fart ska man ha på den?

Kommentar

• mongoloj
              • August 2006
              • 125

Brukar ju vara lite olika, beroende på vilka fiskar man ska ha. Till ett akvarium på 56L skulle jag tro att ca 150L/h skulle kunna vara bra.
              Min zoon:
              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1419385

Kommentar

• nicenettis
                • February 2008
                • 94

Ursprungligen postat av mongoloj
                Brukar ju vara lite olika, beroende på vilka fiskar man ska ha. Till ett akvarium på 56L skulle jag tro att ca 150L/h skulle kunna vara bra.
                just nu är det två stackare som simmar omkring där

Kommentar

• Hong
                  • February 2007
                  • 61

Citat ur - Att ta hjälp av naturen för att få ett lättskltt akvarium - av Nancy Alke fr. Östersundsakvarieförening:"Det är också bra om man har minst 10% bottenmaterial och att man har ett filter som pumpar igenom akvariets volym minst två gånger i timmen. I ett akvarium över 200 liter är det bra att kombinera innerfiltret med ett ytterfilter också, allt detta för att bakterierna ska trivas."
                  hoppas att du kan få lite tips av när det gäller pumpens kapacitet. Lycka Till

Kommentar

• åheim
                    • April 2006
                    • 13197

jag ska köpa pump i morgon så jag hoppas de överlvever natten! vilken styrka/ fart ska man ha på den?
                    den pump jag rekommenderade kan du justera pumpflödet exakt som du vill ha det med vredet på toppen! 0-300L/tim
                    Viva Leo Buscaglia

Kommentar

Arbetssätt...