jag fick en äldre pump av mamma som hon hade legandes men efter ett par timmar går den sönder så min fåga är måste man ha punp?? har 2 guppy i en 56 liters akvarium
behöver man pump?
Kollaps
X
-
Taggar: Ingen
-
Pumpen ser ju till så att det blir syre i vattnet, så JA!Kommentar
-
Man behöver ha någon form av biologisk nedbrytning av de skadliga ämnen som blir av främst fiskhållningen. Pump/filter är väl det enklaste sättet. Det är dock inte nödvändigt om du har ett kar med mycket växter och dessutom håller dig till ett fåtal fiskar. Växter klipper ammonium och nitrat, dessutom pågår även nedbrytningsprocesser i ex. bottensubstratet. Men utan duktigt med växter funkar det inte. Som någon sade så behöver vattnet dessutom syresättas, antigen genom växter eller genom cirkulation. I ditt fall räcker det med en pumpkapacitet om ca 100-300l /tim om du väljer att köpa en pump."Man vill inte vara den man är. Man vill vara den som man inbillar sig att man kunde ha blivit"Kommentar
-
jag ska köpa pump i morgon så jag hoppas de överlvever natten! vilken styrka/ fart ska man ha på den?Kommentar
-
Brukar ju vara lite olika, beroende på vilka fiskar man ska ha. Till ett akvarium på 56L skulle jag tro att ca 150L/h skulle kunna vara bra.Kommentar
-
Kommentar
-
Citat ur - Att ta hjälp av naturen för att få ett lättskltt akvarium - av Nancy Alke fr. Östersundsakvarieförening:"Det är också bra om man har minst 10% bottenmaterial och att man har ett filter som pumpar igenom akvariets volym minst två gånger i timmen. I ett akvarium över 200 liter är det bra att kombinera innerfiltret med ett ytterfilter också, allt detta för att bakterierna ska trivas."
hoppas att du kan få lite tips av när det gäller pumpens kapacitet. Lycka TillKommentar
-
Kommentar
Kommentar