Olika filter, hur ofta ska man byta?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Frulle
    • November 2007
    • 64

Olika filter, hur ofta ska man byta?

Jag har ett komplett akvarium där filtersystem ingick när jag köpte det.
    Filtren ligger på varandra (blått, grönt, svart sen vitt.) Vet inte vad de olika gör, men det vita, som är tunnast ska man tydligen byta var 7:e eller 14:e dag. går de att tvätta nogra och återanvända? Expediten mumlade någon om att man ska slänga det svarta kolfiltret efter sex veckor. Behöver man nytt då? Eller har det gjort sitt?

Hjälp mig ur filterdjungeln!
    MVH
  • _Lena_
    • June 2006
    • 1273

Det vita filtret brukar gå att göra rent några gånger innan man kastar det. Gör inte rent filtret (ens det vita) förrän utblåset har minskats. Det brukar dröja en månad iaf.

Kolfilter behöver du bara ha i efter medicinering. Det absorberar ämnen. Byt ut kolfiltret mot annat filtermaterial tex filtermakaroner.

Kommentar

• åheim
      • April 2006
      • 13197

I juwelfiltret tror jag det kan vara bökigt att ha makaroner i så mitt råd är att antingen bara rengöra kolfiltret som med tiden kommer förlora sin förmåga att binda skadliga ämnen men den kommer funka biologiskt precis som de blå filtermattorna eller så byter du ut den till den blå mattan! Det gröna filtret är en nitratsvamp och den reducerer nitratuppkommsten i vattnet men även den kan ersättas med den blå mattan eftersom nitrathalten får man ändå ner när man gör vattenbyten!
      Senast redigerad av åheim; 28 November 2007, 22:57.
      Viva Leo Buscaglia

Kommentar

• Frulle
        • November 2007
        • 64

vad menas med att "utblåset har minskats"?

Kommentar

• åheim
          • April 2006
          • 13197

Ursprungligen postat av Frulle
          vad menas med att "utblåset har minskats"?
          att det helt enkelt flödar ut mindre vatten ur utblåröret pga att filtret är igensatt av smuts!
          Viva Leo Buscaglia

Kommentar

Arbetssätt...