Pump problem

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • hipphoppet
    • October 2007
    • 47

Pump problem

Cirkulationen i mitt akvarium är så kraftig så att växterna inte sitter kvar.
    Det går inte att sänka hastigheten på pumpen. Jag planterar om dom cirka en gång om dagen. Vilket inte är tanken, Pumpen sitter i akvariet och jag har försökt rikta om den men det fungerar inte. Karet är på 460 liter och jag antar att det måste vara bra drag i pumpen. Vad skall jag göra.
    And I will strike down upon thee with great vengeance and furious anger those who would attempt to poison and destroy my brothers. And you will know my name is the Lord when I lay my vengeance upon thee.
  • toccata
    • January 2004
    • 1238

Ligger dom ner i strömmen från vattnet eller? Det SKA gå att minska flödet på pumpen på något sätt, men kanske har du redan på minsta?

Visst ska vattnet röra på sig, men det ska inte vara storm i akvariet. Vattenytan ska krusa sig där där pumpen sprutar ut vattnet, där kan det gärna röra sig rätt mycket på ytan... Om man släpper ett blad ska man kunna se att det åker snabbt mot den andra kortsidan, och sen långsamt med vattenströmmen tillbaka längs botten...

Det låter konstigt att dina växter försvinner, vad köpte du för pump då?
    / Ebba

Kommentar

• gäddmannen
      • June 2007
      • 61

prova att lägga pumpen i akvariet.. men läs först i bruksanvisningen om den går att lägg så..

Kommentar

• toccata
        • January 2004
        • 1238

En liggande pump är inte särskilt snyggt.. Vilka fiskar ska du ha? Har du vanliga tetror/ungfödare eller liknande behöver du inte ha en pump som har så kraftig vattenström så att det blir storm i akvariet.. Det viktigaste är att filtermaterialet (skumplasten/vadden) är stort nog, så att det finns en stor yta där nyttobakterier kan sätta sig fast. Självklart ska vattnet röra på sig, men det räcker det om vattenytan krusar sig ordentligt där uppe, men som sagt, ingen storm..

Kanske har du köpt en för stark pump? Vilken pump är det? Är du säker på att den inte går att ställa in till mindre flöde?
        / Ebba

Kommentar

• NiXoN
          • December 2003
          • 2068

Jag skulle örjag med att gissa attdu har antingen växter som inte fått ordentliga rötter än eller så har du för grov sand/grus.
          Men som sagt så behövs ner info för at lösa problemet, vad är det för pump grovleken på bottenmaterial och vilka växter har du problem med.

//NiXoN

Kommentar

Arbetssätt...