Slamsuga botten?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • UlrikaG
    • August 2007
    • 10

Slamsuga botten?

Hej, en liten nybörjar fråga.. Hur/med vad slamsuger man botten i akvaritet? Vad kan en slamsug kosta? Hur ofta behöver man göra detta?

Jag har försökt suga lite med slangen när jag byter vatten. Men jag vet inte om det gör någon nytta då jag inte vill hålla slangen för nära botten eftersom stenarna då gärna far upp och fastnar i slangen.

Tacksam för hjälp..
  • Mia A
    • February 2007
    • 357

Jag änvänder en sån här;

som jag kopplat på slangen med Gardenakopplingar.

Funkar kanonbra.
    Mvh / Mia

Kommentar

• Tropfrog
      • October 2002
      • 8083

Hur ofta du bör slamsuga beror på vilket filter du har.

Underdimentionerat innerfilter var till varannan vecka.

Rejält dimentionerat ytterfilter...Aldrig.
      MVH
      Magnus
      min zoon

Kommentar

• toccata
        • January 2004
        • 1238

Jag slamsuger bara på "öppna ytor" (där det inte är växter) kanske 2 gånger per halvår, och då i samband med att jag byter vatten. Vad för sorts slang använder du vid vattenbyte?

Använd en sughävert som den som Mia länkade till, så kan du "köra ner" sug-delen i sanden litegrann. Om du har finkornig sand blir dock detta ett problem, då kommer sanden sugas med. Har du grövre sand brukar den bara sugas med en liten bit, och sen ramla ner igen när man lyfter lite på den sugande delen.

Har du finkornig sand behöver du inte slamsuga i sanden någonting. Det kan däremot vara bra att "ruska om" i sanden med händerna, och sen suga upp eventuell skit som då grumlas upp. Du kan också få upp sånt som ligger på ytan av sanden genom att hålla häverten en bit upp från sanden.

Men generellt sett behöver man inte slamsuga ofta, särskilt bör man inte göra det i ett nystartat (Under 3 månader) akvarium. Det är viktigt att nyttobakterier byggs upp, finns det tillräckligt många bryter de ner skit och smuts och bajs som syns försvinner nästan direkt. Växterna hjälper också till att suga upp mycket av de ämnen som ligger som "smuts", så suger man upp för mycket tar man bort näringen för växterna.

Lycka till!
        / Ebba

Kommentar

• ansjo
          • November 2005
          • 29967

Eller så bygger du en egen.
          Ta en 0,5 liters PET flaska och skär av den ett par cm från botten, och stick in slangen i i den smala öppningen. Har du en klenare slang än vad öppningen är kan du förminska den med ytterligare en slangbit som du färster på insidan av öppningen.
          /Anders

Medlem i NCS - givetvis!

Kommentar

• UlrikaG
            • August 2007
            • 10

Tack...

Hej igen och tack för alla svar och bra tips. Jag ska testa det där med pet-flaskan!

Kommentar

• gäddmannen
              • June 2007
              • 61

de bästa du kan göra är att köpa en slamsug hos en zooaffär samt ett slangkit på clasohlson. dela slangen på mitten och koppla på slamsugen på den ena och för ner enden i avloppet i dushen. den andra delen kopplar du till blandaren i dushen och enden sätter du i akvariet. nu är de bara att se till att du fyller lika mycke vatten som du tömmer. och röra lite i botten. funderar du över nå så e-posta. daniel_vesterlund@bredband.net kan skicka bilder på hur ja gjort

Kommentar

Arbetssätt...