Gula ägg?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • aquasafe
    • February 2005
    • 138

Gula ägg?

När jag nyss kollade i akvariet såg jag tre små högar med gula små ägg.
    Mitt i akvariet.
    Det jag har i akvariet är två ancistrus, några guppys och två fjärilsciklider.
    Kan äggen tillhöra cikliderna?
  • felix_ragnar
    • August 2006
    • 1424

Antingen de eller ancicstrusarna då guppys är levandefödare. Lycka till!
    Man kan aldrig veta för mycket, bara för lite.

Kommentar

• Vic
      • November 2006
      • 1533

Jag tippar på fjärilscikliderna! det är dom om du ser att dom går och fläktar äggen. Kan vara ancistrusen med, men dom gömmer den ganska bra..
      Mvh Viktor

Apistogramma för hela slanten!

Kommentar

• Azur
        • March 2003
        • 12946

Ancistrusägg är stora (ett par millimeter i diameter) och läggs i klump - du kan se hur de ser ut på vinnar-fotot i förra månadens foto-tävling. Det är rätt vanligt att ancistrushanar av misstag/för att de störs sparkar ut äggen ur sin bohåla, så det är antagligen såna du ser. Har du inte fisk som äter dem - och pga att de är så stora & hårda gör inte alla fiskar det - så kläcks de med tiden ändå.

Fjärilsciklider lägger små (1-2 mm), svagt beige-gula ägg som de limmar fast på en plan yta. Det känns osannolikt att du skulle hitta klumpar av fjärilsciklid-ägg.

Guppy kan faktiskt lägga ägg; normalt sett föder de levande ungar men ibland föds ynglen "för tidigt" och då är de ägg. Jag har aldrig sett guppy-ägg så jag vet inte hur de ser ut. Troligen är de dock små och genomskinliga.
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

Kommentar

• aquasafe
          • February 2005
          • 138

Ursprungligen postat av Azur
          Ancistrusägg är stora (ett par millimeter i diameter) och läggs i klump - du kan se hur de ser ut på vinnar-fotot i förra månadens foto-tävling. Det är rätt vanligt att ancistrushanar av misstag/för att de störs sparkar ut äggen ur sin bohåla, så det är antagligen såna du ser. Har du inte fisk som äter dem - och pga att de är så stora & hårda gör inte alla fiskar det - så kläcks de med tiden ändå.

Fjärilsciklider lägger små (1-2 mm), svagt beige-gula ägg som de limmar fast på en plan yta. Det känns osannolikt att du skulle hitta klumpar av fjärilsciklid-ägg.

Guppy kan faktiskt lägga ägg; normalt sett föder de levande ungar men ibland föds ynglen "för tidigt" och då är de ägg. Jag har aldrig sett guppy-ägg så jag vet inte hur de ser ut. Troligen är de dock små och genomskinliga.
          Jag har sett ancistrushanen sitta i en grotta i närheten av äggen ett bra tag, så det är nog ancistrusens ägg som du sa.
          Tackar!

Kommentar

Arbetssätt...