Nybörjare, vilket akvarium ska jag välja?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Noel00
    • July 2007
    • 25

Nybörjare, vilket akvarium ska jag välja?

Hejsan!

Jag har funderat på att skaffa ett akvarium. Hur stort akvarium ska jag skaffa? Jag har läst lite grann och vet att det är bättre med större akvarium för att skapa balans bland växterna och fiskarna. Men jag har inte så mycket plats (tyvärr). Sen har jag en fråga till vilka fiskar är bra för nybörjare? Jag har tänkt lite på neontetra och black molly men så vill jag ju också ha fler (men inte förstora) fiskar!

tacksam för svar!
    //Noel00
  • Fjärilsciklid
    • June 2006
    • 252

Hej!

Vad det gäller storlek så skulle jag rekomendera ca 150-200 liter. Jag har själv ett på 167 liter och tycker det är alldeles lagom.

När du tittar på olika sorter så se till att få ett där rampen har lysrören placerade fram och i mitten (alltså inte båda lysrören längst bak i akvariet som jag har). Se även till att det finns ett lock som är lätt att lyfta och komma år fiskar och växter. Mitt är så dumt så de två öppningarna som finns är alldeles för små så man måste lyfta av hela rampen för att fixa i akvariet .

Nu har jag delat med mig av mina missar så du kan skaffa ett praktiskare kar än vad jag gjorde som nybörjare. Kanske byter jag ut min kassa ramp någon dag...

Kommentar

• Pazappa
      • May 2007
      • 330

Hej, vad roligt att du vill skaffa akvarium!
      Kolla artiklarna längst upp i menyn först. Läs all anybörjarartiklar - det finns massor! Sen kan du läsa på forumet, det kommer liknande frågor som dina hela tiden och att läsa gamla svar är det snabbaste sättet att få egna svar.

Jag rekommenderar inte neontetror till ett nystartat akvarium, de är känsliga för vattenkvalitén och risken att de dör är stor. Vänta ett bra tag tills du har en bra och jämn biologisk balans. Låt vattentest bli ett av dina första inköp!

Storlek är svårt, men här på Zoopet är vi alla överens om att storleken har betydelse. Ju större burk desto lättare att få en bra och jämna balans. Tänk dig själv att du t.ex. droppar i en droppe gift i 15 liter och jämför sedan att göra samma sak med en akvarium på 375 liter, skillnaden på effekten är enorm.

Black molly... hmmm nej kanske inte heller som första fisk. Om de sjölva får välja så vill de ha bräckt vatten och det finns en del som säger att black molly inte alls passar i en sällskapsburk.

Det bästa tipset är att börja lugnt. Lite fisk i taget. Lär dig vad nitrit är. Använd nitrifikationsbakterier. Men först: läs på Zoopet!

Kommentar

• Noel00
        • July 2007
        • 25

Okej, tack för all information! Den är behövlig.

Kommentar

• Noel00
          • July 2007
          • 25

Vet någon nån fisk som passar?

Jag har tittat runt lite men har inte hittat någon fisk som värkar intressant. Någon som vet några bra fiskar som passar en nybörjare? Skulle gärna behöva veta för att kunna läsa på innan det är dags att köpa!

mvh/Noel00

Kommentar

• lmo
            • June 2007
            • 189

Lite tips

Välkommen

Kul med ett akvarium

Rekommenderar minst 100 liter

Mal: Ancistrus bra nybörjar mal tålig och duktig algätare
            Stimfisk: massor av tetror vissa kan vara känsliga tex kardinaltetran läs på!
            Fisk: Guramis är fina finns i olika storlekar och färger
            Enkla vanliga fiskar: Svärdbärare, platy, guppy
            Bottenlevande: Corydoras (pansarmalar) Finns många olika väldigt trevliga är dock stimfisk så minst 7-8 st letar mat i gruset så du kan inte ha för grovt max 2mm

OBS för nitrit i början LÄS på om detta så blir det lite lättare NITRIT är dödligt!!!!!
            Ha inte för bråttom köp några fiskar i taget så du inte släpper ner alla på en gång.
            Akvariet måste få tid att "mogna" med bakterier

Inredning är en smaksak det är din fantasi och kreativitet som sätter gränser vill du inreda med någonting du är osäker på tex någon konstig sten eller annat kan du alltid fråga.

Finns massor av info på zoopet det är bara att leta.

Lycka till!!!!!

/lmo
            mvh
            LMO
            Min Zoon

Kommentar

• Noel00
              • July 2007
              • 25

Okej då ska jag läsa på!

Okej då ska jag läsa på! Men jag undrar hur många ska man ha av varje art?
              Senast redigerad av Noel00; 10 July 2007, 20:37.

Kommentar

• lmo
                • June 2007
                • 189

Ursprungligen postat av Noel00
                Okej då ska jag läsa på! Men jag undrar hur många ska man ha av varje art?
                Det beror på vilka fiskar
                Stimfiskar ca 8-10 eller fler.
                Vissa fiskar bildar par, vissa tex guppys är det bättre att ha 2-3 honor per hane
                Många fiskar tex scalarer är det svårt att se kön på, då köper man ca 5 st och de får para ut sig med varann själva.

De flesta fiskar i akvariebutikerna är unga ta alltid reda på vilken storlek det blir på de när de blir vuxna, vissa butiker är bra på att märka upp fiskarterna andra inte, därför är det bra att redan innan man åker till affären att kolla i fiskarkivet efter de fiskar du är intresserad av och återigen läsa på om de.

/lmo
                mvh
                LMO
                Min Zoon

Kommentar

• Lilibet
                  • June 2007
                  • 346

Det är roligt med akvarium, så du har en rolig tid framför dig! Jag tycker nog att du ska försöka titta på fiskar och akvarier (kan finnas på apotek och i väntrum och så). Gå till en akvarieaffär och titta vilka fiskar som finns. Hittar du någon som är intressant, köp den INTE, gå hem och läs om den först. Kanske är det en bra nybörjarfisk, kanske inte.
                  Med ett nytt akvarium brukar man behöva stort tålamod. Det tar tid att få rätt bakterieflora. Bra fiskar att börja med då är t.ex. ett par platy, som får gå i akvariet ett par veckor och se till att bakteriebalansen byggs upp. Läs också på om växter, och köp några av samma sort. I början är det bäst att ha en växt som är lättskött, tålig och växer snabbt så man slipper alger.
                  Lycka till - och fortsätt fråga!
                  P.S. Jag har ett kar på 63 liter och det har fungerat alldeles utmärkt som nybörjarakvarium!

Ursprungligen postat av Noel00
                  Hejsan!

Jag har funderat på att skaffa ett akvarium. Hur stort akvarium ska jag skaffa? Jag har läst lite grann och vet att det är bättre med större akvarium för att skapa balans bland växterna och fiskarna. Men jag har inte så mycket plats (tyvärr). Sen har jag en fråga till vilka fiskar är bra för nybörjare? Jag har tänkt lite på neontetra och black molly men så vill jag ju också ha fler (men inte förstora) fiskar!

tacksam för svar!
                  //Noel00
                  Den som har flest saker när han dör vinner!

Kommentar

• Noel00
                    • July 2007
                    • 25

Hej igen!

Jag undrar om några afrikanska långfenstetror är nåt för mig som är nybörjare? Jag har läst om dom men det står inget om det är en fisk för nybörjare eller erfarna akvarister. Graderna på vattnet står det att 22 grader är bra men går det med runt 26 eller måste det vara 22?
                    Behöver gärna veta!

mvh//Noel00

Kommentar

• Noel00
                      • July 2007
                      • 25

Djuraffären nästa!!!

Ska snart till djuraffären och titta på akvarium (och fiskar men inte köpa)! Hoppas att hitta nåt snyggt, bra och inte så dyrt!

Kommentar

• Pazappa
                        • May 2007
                        • 330

Själva "burken" är inte så dyr, men om du köper lösa tillbehör som filter, lysramp, lysrör, sand, beredningsmedel, värmare osv. Ofta är det billigare att köpa ett kit. Ett annat tips är gamla hederliga Blocket, man kan få massor av akvarie för pengarna, speciellt när någon ska flytta och absolut vill sälja snabbt - typ den 20:e-30:e varje månad...

Kommentar

• Fiddan
                          • June 2006
                          • 885

Mina första fiskar var, Fjärlilc ciklider och Kakadua ciklider, samt kardinal tetror.
                          skicka pm till mig om ni vill veta hur man sponsrar en gammal gubbes pension.

Kommentar

• Noel00
                            • July 2007
                            • 25

Fakta om fiskar?

Okej ska kolla blocket! Har varit inne några gånger men inte hittat nåt som är i närheten av där jag bor. Var i djuraffären och tittade lite men om man skulle ha ett lite större akvarium blev det dyrt även om allt ingick. Ska iallafall leta lite efter bra fakta om lite fiskar. Om någon vet nåt bra skriv gärna! (hittar inte så bra här på zoopet)

mvh//Noel00
                            Senast redigerad av Noel00; 11 July 2007, 20:20.

Kommentar

• tummen
                              • March 2005
                              • 5199

Jag tycker du skall göra så här:
                              Läs på, Läs på, Läs på och Läs på!!!!! Det gör nybörjare alltför sällan....I bra böcker så brukar det stå vilka fiskar som är lätta och vilka som man behöver erfarenhet för att klara av. Gå till BIBLIOTEKET och låna böcker. Har de inte vad du vill läsa så finns det FJÄRRLÅN, kostar lite grann, men är klart värt det....
                              Du säger att du inte har mycket plats? Skriv här hur stor yta du har så skall jag nog kunna ge tips. Har du bara plats för ett litet akvarium skall det nog gå bra i alla fall, typset då lyder: lite fisk och snål matning, samt täta vattenbyten, då brukar det funka bra ändå. Stort filter i förhållande till akvariet är också bra om man har litet akvarium.

Jag har hållit på LÄNGE med akvarier och ALDRIG gjort ett vattentest, de flesta problem klarar man ändå bäst av att lösa med ett vattenbyte.....bättre då att lägga de pengarna på bra utrustning.
                              Senast redigerad av tummen; 12 July 2007, 08:16.
                              Thomas "tummen" Wallén

Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

Kommentar

Arbetssätt...