Äter fiskarna upp varandra?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kia Reppling
    • May 2007
    • 7

Äter fiskarna upp varandra?

Hade en risig Guppy, som jag såg var på väg "vidare" i morse. När jag kom hem var den borta! Har den blivit uppäten? Jag har Guppy, svärdbärare, tetror, 1 pansarmal och två kuhliålar. Det känns som om ålarna är skyldiga, kan det vara så, eller är det vår elaka mal (Malin)?
    Kia R
  • Blossom7
    • March 2007
    • 1182

Hej
    Har du tittat igenom hela akvariet? Ibland lägger dom sig dumt till och trycker när dom är döende och blir då fastkilade vid någon sten. Brukar flyta upp efter något dygn. Talar av erfarenhet då jag hittat just döda fiskar som verkar ha tryckt in sig på de konstigaste ställena för att dö.
    /B
    "Var inte så positiv ljuset i tunneln kan vara ett tåg"

Kommentar

• åheim
      • April 2006
      • 13197

alla fiskar äter kadaver...
      Viva Leo Buscaglia

Kommentar

• Kia Reppling
        • May 2007
        • 7

Jag får väll vänta någon dag så kanske den flyter upp
        Kia R

Kommentar

• Blossom7
          • March 2007
          • 1182

Titta igenom akvariet, har du mycket sten eller rötter?
          Har du kollat bakom pumpen?
          Brukar ta mer en en dag innan dom äter upp en hel fisk eller???
          Det är bättre ifall du hittar den än att den ligger och ruttnar någonstans.
          /B
          "Var inte så positiv ljuset i tunneln kan vara ett tåg"

Kommentar

• batski
            • October 2004
            • 8891

I stort sett alla fiskar är som åheim påpekar asätare.

Kia: du kanske inte är medveten om det, men pansarmalar lever i grupper och mår inte bra av att vara ensamma. I akvarium ska de hållas minst 5-6 tillsammans.

Jag vet att det inte var detta frågan gällde, men jag blir riktigt ledsen när jag läser om alla människor som håller stim-eller gruppfiskar ensamma eller i alltför små grupper. Från och med 1/9 kommer det att vara olagligt att hålla stim/gruppfiskar ensamma.

Olika fiskar har olika behov och en ansvarsfull akvarist skaffar sig kunskaper om de fiskarna h*n är intresserad av INNAN h*n skaffar sig dem.
            "The animals of the world exist for their own reasons.
            They were not made for humans
            any more than black people were made for whites
            or women for men." - Alice Walker

Kommentar

• rebecka_o
              • December 2006
              • 348

Ursprungligen postat av batski
              I stort sett alla fiskar är som åheim påpekar asätare.

Kia: du kanske inte är medveten om det, men pansarmalar lever i grupper och mår inte bra av att vara ensamma. I akvarium ska de hållas minst 5-6 tillsammans.

Jag vet att det inte var detta frågan gällde, men jag blir riktigt ledsen när jag läser om alla människor som håller stim-eller gruppfiskar ensamma eller i alltför små grupper. Från och med 1/9 kommer det att vara olagligt att hålla stim/gruppfiskar ensamma.

Olika fiskar har olika behov och en ansvarsfull akvarist skaffar sig kunskaper om de fiskarna h*n är intresserad av INNAN h*n skaffar sig dem.
              En fråga bara. Vi har "tröttnat" på våra neontetror. Det mest humana sättet att göra oss av med dem har vi tänkt oss att helt enkelt inte köpa nya när de dör och låta dem med tiden dö ut. Är det att anse som djurplågeri? Men hur ska vi annars göra? Är man tvingad i lag från 1/9 att behålla alla stimfiskar när man väl skaffat dem? Och hela tiden komplettera med nya efterhand för att behålla stimmets storlek. Då finns det ingen återvändo utan man får dras med dem resten av livet annars är det straffbart? Jag fattar inte riktigt bara, förklara gärna för mig.

Kommentar

• rebecka_o
                • December 2006
                • 348

Ursprungligen postat av Kia Reppling
                Hade en risig Guppy, som jag såg var på väg "vidare" i morse. När jag kom hem var den borta! Har den blivit uppäten? Jag har Guppy, svärdbärare, tetror, 1 pansarmal och två kuhliålar. Det känns som om ålarna är skyldiga, kan det vara så, eller är det vår elaka mal (Malin)?
                De flesta av de fiskar som dött sedan vi startade vårt kar har försvunnit spårlöst. Och vi sitter och tittar flera gånger om dagen i karet. När vi upptäckt att någon är borta har vi letat mycket noggrant, t.o.m. i pumpen. Jag tror att de kan bli uppätna riktigt fort om övriga fiskar är i gott skick och på alerten! Men OM man ser en fisk är det ju naturligtvis självklart att man plockar upp den direkt! Det har vi naturligtvis gjort när vi hittat någon.

Kommentar

• batski
                  • October 2004
                  • 8891

Ursprungligen postat av rebecka_o
                  En fråga bara. Vi har "tröttnat" på våra neontetror. Det mest humana sättet att göra oss av med dem har vi tänkt oss att helt enkelt inte köpa nya när de dör och låta dem med tiden dö ut. Är det att anse som djurplågeri? Men hur ska vi annars göra? Är man tvingad i lag från 1/9 att behålla alla stimfiskar när man väl skaffat dem? Och hela tiden komplettera med nya efterhand för att behålla stimmets storlek. Då finns det ingen återvändo utan man får dras med dem resten av livet annars är det straffbart? Jag fattar inte riktigt bara, förklara gärna för mig.
                  Jag skulle nog försöka omplacera dem till någon seriös akvarist som vill ha neoner.

Kommentar

• matlo
                    • May 2007
                    • 295

Ursprungligen postat av rebecka_o
                    Skicka på posten, mina fiskar vill gärna ha dom och bita på skämt o sido, du kan ju bara faktist lämna tillbaka dom nere vid affären och sedan få rabbat på dina nya fiskar, men du kan nog aldrig få pengar direkt i handen för fiskar du lämnar in, iallafall så är det inte där jag bor!
                    Stora ciklider i stora akvarium, finns det bättre? :P

Kommentar

• rebecka_o
                      • December 2006
                      • 348

Men menar ni att handlare skulle ta emot några neoner? Jag inbillar mig dels att de inte skulle vilja ha dem pga risk för sjukdom (eftersom jag inte är någon välkänd akvarist) och också att de inte vill ha dem pga att det dessutom inte finns något direkt värde i dem. Det kanske vore annat om man kom med fullvuxna scalarer t ex? Jag får fråga dem i butiken helt enkelt...

Kommentar

• batski
                        • October 2004
                        • 8891

Jag har lyckats omplacera en del fiskar genom att annonsera på zoopet och på zoonen.

Kommentar

• Hakuna
                          • April 2007
                          • 5

Verkligen kul att få svar på sina frågor genom Zoopet.

Är nybörjare och upplevde exakt samma fenomen för 4 dagar sedan. En av mina guppies var totalt spårlöst försvunnen. Eftersom jag har ett litet akvarium, tog jag ut alla växter och trädroten. Den är totalt borta. Och jag trodde inte att platy eller neoner åt andra fiskar så jag trodde det spökade. Men nu vet jag bättre...

Kommentar

• rebecka_o
                            • December 2006
                            • 348

Ursprungligen postat av batski
                            Jag har lyckats omplacera en del fiskar genom att annonsera på zoopet och på zoonen.
                            Okej, tack för tipset!

Kommentar

• batski
                              • October 2004
                              • 8891

Var så god

Kommentar

Arbetssätt...