räkor i akvarium? =)

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • patriksg
    • May 2007
    • 1705

räkor i akvarium? =)

Hej!!

Tänkte ta och skaffa mig en egen lägenhet och då vill jag ha ett mindre akvarium. undrar om det finns några räkor eller kräftor som man kan ha i akvarium?

om det nu finns det vet någon vad dom äter och hur många liter dom behöver? går dom att ha med andra fiskar utan att dom ska äta upp varandra?

skulle bli glad om någon kunde hjälpa mig!

ha det bra // Patrik
    Mvh Patrik
  • C.Ciklid
    • February 2005
    • 12055

Här har du en hel del olika sorters räkor. Tycker de är underbara små skalisar och de brukar föröka sig rätt skapligt med om de har bra förutsättningar.
    Amanoräkorna är nog de lättaste räkorna att få tag på, lika så red chrystal räkorna. Klicka på de olika räkorna i länken så hittar du info om hur stort och vad de vill ha!
    //Camilla
    De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

Kommentar

• Mamma Mia
      • December 2004
      • 2504

Kolla in under "Skaldjur". Finns en tråd som heter "räkig fakta". Du kan också läsa Zoopets egna artbeskrivningar. Räkor är väldigt roliga tycker jag - och jag har mina med mycket små fiskar, typ B.Brigittae och Dvärgkardinal.
      Always look at the bright side of life

Kommentar

• patriksg
        • May 2007
        • 1705

tja! tackar! jag ska se på dessa =)
        ha det bra!!!!
        Mvh Patrik

Kommentar

• patriksg
          • May 2007
          • 1705

hej. dom red chrystal räkorna såg ju trevliga ut kul att man inte behöver så stort akvarium för dom..
          // Patrik
          Mvh Patrik

Kommentar

• Amaro
            • January 2007
            • 1709

kör några amanoräkor också, de blir större än de andra, ca 7cm om jag minns rätt. de är riktiga tuffingar
            If you aint chillin on mfksweden.se you aint ballin !!

Kommentar

• patriksg
              • May 2007
              • 1705

dom såg ju trevliga ut =)

det står att det är bra att mata dom med typ bruna döda blad. hur får man tag eller gör dessa?

kan man blanda räksorter utan att dom dödar varandra?

hur får man rätt ph värde i vattnet?

är helt ny på allt detta så det är säkert lite korkade frågor =)
              // patrik
              Mvh Patrik

Kommentar

• Amaro
                • January 2007
                • 1709

patrik

du ska inte mata dem med döda bruna blad, utan dessa ska finnas i akvariet då och då. det du gör är att du kapar av blad från en akvarieväxt och låter den ligga, det som tillslut händer är ju att bladen förmultnar, där har du ditt döda blad =)

man kan blanda en del. jag har tex körsbärsräkor och amanoräkor tillsammans. det sägs att det finns korsningsrisk mellan en del arter, det är väll det man ska akta sig för. sen har jag hört att en del räkor inte går ihop så bra.

men du, det du ska göra är att du ska gå in på forumets huvudsida, sedan bläddra ner, där finns det ett forum som heter skaldjur. där skriver du ner alla dina frågor för att få bättre svar.

Mvh Amaro

Kommentar

• Amaro
                  • January 2007
                  • 1709

Krabbor, räkor, kräftor, snäckor, musslor, vattensköldpaddor etc.

Kommentar

• annika&isak
                    • November 2006
                    • 180

man kan plocka ekblad och torka dem också. (såna som redan fallit ned på marken alltså) ser snyggt ut i akvariet tycker jag.
                    ------------------------------------
                    112 liter: Sällskapsakvarium med Ancistrus, Platy, Neontetra och Äppelsnäcka
                    37 liter: Lowtech med körsbärsräkor

Kommentar

• rödtoppen
                      • June 2006
                      • 3148

Ursprungligen postat av annika&isak
                      man kan plocka ekblad och torka dem också. (såna som redan fallit ned på marken alltså) ser snyggt ut i akvariet tycker jag.
                      har för mig att jag har läst att ekblad inte är så bra att ha i karet, däremot så är boklöv bra
                      / dtoppen /

Kommentar

• drd
                        • March 2004
                        • 5586

Har med jämna mellanrum både ek och boklöv till mina räkor och dom har inte protesterat än, sedan så gillar ancistrusynglen att käka lite på dom oxå

Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

Kommentar

• rödtoppen
                          • June 2006
                          • 3148

mmmm, har bara "för" mig, jag är inte 100 på det
                          / dtoppen /

Kommentar

• Amaro
                            • January 2007
                            • 1709

själv så odlar jag körsbär i mitt akvarium funkar fint fint

Kommentar

• toccata
                              • January 2004
                              • 1238

om du är nybörjare och aldrig har haft ett akvarium förut är det jättebra om du läser lite om själva uppstarten av ett akvarium här på zoopet. för även om du bara vill ha räkor så är det en del saker som är bra att kunna, till exempel hur man får en bra vattenkvalitet och undviker vissa problem som t.ex. att det bildas nitrit i akvariet.

läs gärna lite på dessa länkar innan du sätter igång:

lycka till om du väljer att starta ett räkakvarium
                              / Ebba

Kommentar

Arbetssätt...