större fisk?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bluppi
    • February 2007
    • 117

större fisk?

hej, jag har nu hittat lite invånare till mitt nystartade 60-65L akvarie, det blev några danios, kilfläcksrasboror och två gaffelstjärtar.... jag vet att kilfläckisarna blir rätt stora, men hoppas att de inte växer ur akvariet
    har flyttat bort platyn som gick där ett tag, då hon inte ville ha sina bebisar där... nu undrar jag om det går att ploppa i någon större fisk som går ihop med dem? typ gurami eller ciklid av något slag, och nu menar jag inte en gigantisk fisk utan någon "lagom" och jag kommer självklart vänta ett bra tag innan inköpet då jag satsade lite för hårt med fiskarna som alltid.. men alla är så små en så länge så tror inte att de kan bajsa så mycket
    men frågan lyder då som sagt: finns det någon lite större fisk som skulle passa i mitt akvarie? vill gärna ha ett par, som gärna får leka om det är möjligt.
    mvh sara
    ---------sara-----------
  • alcar
    • April 2005
    • 1398

http://zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=52 dom blir inte så stora
    jag tycker att dit akvare är rät fullt med fisk hur många av var sort har du`?
    mvh alexander
    min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=516459

Kommentar

• bluppi
      • February 2007
      • 117

5 kilfläckar och 5 danios och 2 gaffelstjärtar, det ser väldigt tomt ut fortfarande
      ---------sara-----------

Kommentar

• bluppi
        • February 2007
        • 117

alla är ca 3 cm för tillfället, alltså väldigt små
        ---------sara-----------

Kommentar

• _Lena_
          • June 2006
          • 1273

Vad är gaffelstjärtar?

Kommentar

• bluppi
            • February 2007
            • 117

jag kommer inte ihåg de latinska namnet, men de är små gråa fiskar med gula fenor och rosa kinder, jättesöta !
            ---------sara-----------

Kommentar

• bluppi
              • February 2007
              • 117

de va egentligen stimfiskar men han i butiken sa att de trivs lika bra i par då de aldrig stimmar ändå? han kan ju haft fel, ska nog köpa fler såsmåningom också! snart kommer ytterligare ett akvarie på lite över 100 L ! läääängtar!
              ---------sara-----------

Kommentar

• Limia1
                • December 2006
                • 325

Låter nog ändå som om det är rätt fullt i ditt akvarium. Möjligen kan du skaffa 2-3 extra gaffelstjärtar, som du tänkt dej.

Men de växer ju alla dina fiskar och då blir där riktigt fullt.

I framtiden kan du kanske tänka på att det är bättre att välja arter som utnyttjar olika livsrum i akvariet.

Istället för att bara sattsa på fiskar som håller till i de övre och mellersta vattenskikten. Kan du ha ytorienterade fiskar, botten eller växtlevande fiskar tillsammans med de som mest håller till i mitten av akvariet.

På så vis får varje art större levnadsutrymme utan att konkurrera med varandra i onödan.

MVH/Anita

Kommentar

• bluppi
                  • February 2007
                  • 117

okej, tack för tipsen!
                  ---------sara-----------

Kommentar

• Olle A
                    • January 2002
                    • 1661

Vill du ha ett par lite större fiskar är dvärggurami väldigt fina. Dessutom tåliga, snälla och inte så svåra att få i lek. De trivs bäst om du har ganska mycket växter, gärna lite flytväxter också.

Olle

Kommentar

• bluppi
                      • February 2007
                      • 117

okej, jo jag har ganska mycket växter och det bli fler med tiden,
                      går sällan tomhänt från akvarieaffären har även flytisar som jag snodde från platyakvariet så ska ta en funderare angående dvärdguramis... de är ju jättefina! men vill ju inte heller att det ska vara trångbott för dem! de har man i par va?

gaffelstjärtarna jag nämnde tidigare är regnbågsfisken Pseudomugilidae furcatus, för de som var intresserade.. underbart söta!
                      ---------sara-----------

Kommentar

Arbetssätt...