massa frågor!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bluppi
    • February 2007
    • 117

massa frågor!

jag har nu startat mitt andra akvarie och har ännu mer frågor! jag hade tänkt att mest ha växter där i, men nu när jag bara hunnit skaffa ett par växter så blev det så otroligt fint, så tror inte att jag fyller de med växter trots allt.. jag har inte köpt en doppvärmare, men jag köpte en termometer och jag har konstaterat att med lampan på och pumpen igång så är det 24-25grader däri på dagtid!
    och det är väl en ganska bra temp? jag har doppvärmaren i det andra akvariet inställt på 25 grader iaf men under natten kanske det sjunker lite, tror dock inte att det gick under 22grader, men är det ett problem för en del fiskar? just nu så är det bara vanliga 15W glödlampor i lysramen då den är en gammal sådan, men tänkte beställa akvarieglödlampor som jag hittade på internet, någon som har nån erfarenhet av det? är alger det största problemet när man har dåligt ljus, eller mår fiskar också dåligt av det?
    några tips på fina färgglada fiskar (gärna lite ovanligare) som trivs i ganska strömt vatten och som inte är så känsliga för temp. skiftningar? jag ville ha microrasbora galaxy, men de ville visst ha stillastående vatten helst.. funderar på gaffelstjärtar! men ge gärna förslag!
    hur håller man bäst borta nitrit i ett nystartat akvarie? använder nitrivec alltid när det är nystartat, men det blev nitrit i mitt andra kar efter någon månad ändå, och det är ju trist!
    tack på förhand!
    ---------sara-----------
  • _Lena_
    • June 2006
    • 1273

Hur stort är akvariumet?
    Endelers guppy kanske skulle vara en ide om det är litet.
    Lågenergilampor funkar bättre än vanliga glödlampor. Bäst är lysrör eller kompaktlysrör.
    Mata sparsamt och ha få fiskar i början så minskar risken för nitrit.

Kommentar

• bluppi
      • February 2007
      • 117

okej, jo akvariet är typ 60-65 liter.. men är inte alls förtjust i guppy.. hade massor när jag var liten... vad är de för skillnad på endlers och "vanliga" guppies?
      ---------sara-----------

Kommentar

• alcar
        • April 2005
        • 1398

Ursprungligen postat av bluppi
        okej, jo akvariet är typ 60-65 liter.. men är inte alls förtjust i guppy.. hade massor när jag var liten... vad är de för skillnad på endlers och "vanliga" guppies?
        endlers är en viltform du kan ha nån dvärdciklid
        mvh alexander
        min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=516459

Kommentar

• åheim
          • April 2006
          • 13197

bluppi!du motverkar nitriten (brukar bli kritisk efter ca28dgr då det har sin topp och sen går tillbaka) genom att mata försiktigt och göra mindre och tätare vattenbyten och se till att man har ett filter med tillräcklig yta för filterbakterier!
          Viva Leo Buscaglia

Kommentar

• Matsvin
            • April 2006
            • 254

Ursprungligen postat av bluppi
            jag har nu startat mitt andra akvarie och har ännu mer frågor! jag hade tänkt att mest ha växter där i, men nu när jag bara hunnit skaffa ett par växter så blev det så otroligt fint, så tror inte att jag fyller de med växter trots allt.. jag har inte köpt en doppvärmare, men jag köpte en termometer och jag har konstaterat att med lampan på och pumpen igång så är det 24-25grader däri på dagtid!
            och det är väl en ganska bra temp? jag har doppvärmaren i det andra akvariet inställt på 25 grader iaf men under natten kanske det sjunker lite, tror dock inte att det gick under 22grader, men är det ett problem för en del fiskar? just nu så är det bara vanliga 15W glödlampor i lysramen då den är en gammal sådan, men tänkte beställa akvarieglödlampor som jag hittade på internet, någon som har nån erfarenhet av det? är alger det största problemet när man har dåligt ljus, eller mår fiskar också dåligt av det?
            några tips på fina färgglada fiskar (gärna lite ovanligare) som trivs i ganska strömt vatten och som inte är så känsliga för temp. skiftningar? jag ville ha microrasbora galaxy, men de ville visst ha stillastående vatten helst.. funderar på gaffelstjärtar! men ge gärna förslag!
            hur håller man bäst borta nitrit i ett nystartat akvarie? använder nitrivec alltid när det är nystartat, men det blev nitrit i mitt andra kar efter någon månad ändå, och det är ju trist!
            tack på förhand!
            Temperaturen är helt OK.

Vanliga lågenergilampor funkar bra. Jag kör 2 7Watts till 25 liter, då växer växterna rätt bra med.

Drottningrasbora. Små med mycket färg! Dvärgkardinalfisk. Finns många om du letar Ett par sydamerikanska dvärgciklider är en hit, de har starka färger och är inte supervanliga samt finns i många olika färger och former

Jag brukar inte få nitrit i nystartade akvarier sedan jag började med blomjord under akvariegruset, men det innebär att man måste gallra hårt hela tiden, för växterna växer som attan...
            Min Zoon: http://www.zoonen.com/matsvin

Kommentar

• bluppi
              • February 2007
              • 117

okej, blir inte vattnet grötigt av blomjorden? nu har jag tagit en del vatten (ca 10-20 liter) från mitt andra akvarie som numera är nitritfritt, för jag har en platyhona som snart ska föda, jag tänkte att hon skulle få föda där så ynglena kan bo där tills de blir lite större?! hur snart kan man flytta henne? för jag tror det är på g inom några dagar.. jag har även haft i aquatan och nitrivec! det har väl stått nu i några dagar, pumpen köpte jag i förregår och innan dess stod det iordninggjort med vatten,sten och växter i ett par dagar för att se att de inte läckte..
              ---------sara-----------

Kommentar

• _Lena_
                • June 2006
                • 1273

Du kan flytta henne direkt men mata försiktigt och sköt vattenbytena

Kommentar

• bluppi
                  • February 2007
                  • 117

okej toppen!
                  ---------sara-----------

Kommentar

Arbetssätt...