Jag har läst en jäkla massa känns det som, men en fråga som det inte känns som jag fått svar på är: ska innerfiltret/pumpen vara på dygnet runt? Den stör inte direkt i dagsläget. Det är en Fluval 4+ och låter väldigt lite som det är, men jag tänkte att fiskarna kanske blir "trötta" av det ständiga blåset?
Ska pumpen vara på?
Kollaps
X
-
Taggar: Ingen
-
Den skall vara igång hela tiden så du får syresättning vattnet.
Thomas -
-
-
Den väsnas som sagt väldigt lite. Jag hör den knappt ens när jag ligger i sängen. Jag har den nu satt på lägsta nivån för att högre så verkar det vara ett sånt satans drag.
Tack för alla svaren.Kommentar
-
för växternas del är det inte bra om man har för mycket "blås" i akvariet för då vädras koldioxiden ut och den behöver växterna men generellt kan man inte övermätta vattnet med syre!Viva Leo BuscagliaKommentar
-
Pumpen ska vara på dygnet runt annars dör dom bakterier som håller akvariet i balans, man tillför inte syre till burken med tex en syresten utan det är hur mycket vattenyta som rör sig som avgör hur syresatt vattnet blir. Och vad det gäller växter och koldioxid, växter omvandlar på dagen koldioxid till syre men på natten är det omvänt.Kommentar
Kommentar