hejsan... hade tänkt att köpa mitt första akvarium nu om ett par dagar och undrar.. när man köper akvariet, kan man köpa fiskarna vid samma tillfälle eller bör man vänta???? och hur länge.
... fick jag köpa för 15 kr på Simbi i Sickla, STHLM... Den skulle jag ha i när jag startade upp... Efter någon dag blev det som mjölk i akvariet men det försvann efter ett par dagar... Från det jag startade allt köpte jag inte de första fiskarna på en vecka och då bara några stycken...
Peppar peppar... jag har inte förlorat en enda fisk sedan jag startade burken i november... har perfekta värden och allt växer och förökar sig...
Köp ett par (kanske 5 glödbandstetror) redan första veckan. Akvariet blir inte uppstartat förränn fisk kommit i, växterna behöver ju till viss del fiskarna oxå.
Dag 1 grus (rot?) och vatten så klart
Dag 2 ett par växter
Dag 3 byt hälften av vattnet helst kallt pga koppar (silt osv från grus och andra saker åker med eller bara för säkerhets skull,man vet ju inte alltid vad som kommer från gruset, rötter osv)
Dag 4 (om temperaturen är OK dvs över 20 gr) ett par fisk.
pH får ju inte vara helt galet dock.
Nitrit kommer ju inte utan en orsak och det finns ju ingen anledning att mäta detta innan fisken kommer i.
Det är absolut ingen fara, såvida du inte har akvariet i ett svalt utrymme utan i rumstemp. Dom flesta fiskar klarar av längre periorder med låg temp utan problem.
Det som man kan få problem med är att bakteriefloran i filtret åker på en smäll, och de kan ställa till en del.
Kommentar