De sista två dagarna har vårt rel. nya akvarium blivit lite disigt. Vi har även en grön / mintgrön beläggning på vår vita hålsten samt där gruset rör vid glaset i framkant. Jag har antagit att det gröna är cyano (som jag egentligen inte riktigt förstått mig på). KAN cyano försvinna av sig själv eller är mörkläggning ett tvång? Kommer det bara bli mer och mer annars? Hänger dimmigheten i vattnet ihop med cyano?
Disigt
Kollaps
X
-
De sista två dagarna har vårt rel. nya akvarium blivit lite disigt. Vi har även en grön / mintgrön beläggning på vår vita hålsten samt där gruset rör vid glaset i framkant. Jag har antagit att det gröna är cyano (som jag egentligen inte riktigt förstått mig på). KAN cyano försvinna av sig själv eller är mörkläggning ett tvång? Kommer det bara bli mer och mer annars? Hänger dimmigheten i vattnet ihop med cyano?
Det verkar vara vanligt att cyano kan skapa en "grön" dimma i vattnet sen beror det mycket på vilken belysning du har vilken färg det ser ut som.
Jag har gött med pmdd och släckt ner akvariet ett par timmar (med timer) mitt på dagen och det har reducerat min cyano och andra alger med ca. 50 % på ett par veckor men det mest effektiva sättet verkar vara att släcka ner helt 3-4 dagar inget ljus får komma in alls.
Det luktar dessutom lite annorlunda när man har cyano lite mer fränt man brukar lägga märke till det.
Lite småtips bara det finns säkert andra som har fler tips....\\
Nybörjare varje dag jag vaknar -
Okej. Dimman har inte direkt någon färg, det är mera så att från början var vattnet kristallklart och nu är det bara inte lika klart längre.
Det där funderade vi lite på, att släcka ner ett par timmar på dagen. Men så var vi inte säkra på vad fiskarna tycker om att det släcks och tänds lite hipp som happ. Men det är okej då alltså? Eller gäller det bara en begränsad period som ett par veckor eller kan man göra så jämt?
Jag tycker inte karet luktar fränt, men så är jag oerfaren så jag är ju inte 100 på hur det ska lukta. Luktar möjligtvis lite jord.Kommentar
Kommentar