Juwels filter... igen.

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • rebecka_o
    • December 2006
    • 348

Ursprungligen postat av åheim
    har kollat på juwels hemsida och i filtret går vattnet uppifrån och neråt genom filtret och överst ska den vita mattan vara sen kolfiltret sen den gröna sen den grova blå sen finare... den vita har dem valt att ha först eftersom den är lätt att ta bort och rengöra så kan man låta dem övriga gå flera månader utan rengöring och den längst ner tom år!
    http://www.juwel-aquarium.de/en/filter_full.htm
    Och jag som var så säker på att det gick nerifrån och upp eftersom växtdelar fastnar nedtill på utsidan... Nu måste jag ta upp och titta på hur filtrena sitter egentligen.

Tittade på din länk. Men jag förstår inte riktigt vad de menar med det som står under Recirculation. T ex det här "Filtering is more effective when the pump is used less." Är inte pumpen på jämt?

Men angående det där med rengöring. Jag vet att det ska gå långt emellan, bortsett från bytet av vadden veckovis. Men varje gång jag tar bort vadden då ser jag ju det gröna filtret, och det ser så grymt smutsigt ut. Hur smutsigt kan det se ut egentligen utan att man behöver göra rent? Det är svårt att beskriva, men bortsett från i mitten så är det fullt med partiklar av färgen ljus lera i varenda liten por.
    Senast redigerad av rebecka_o; 03 January 2007, 22:56.

Kommentar

• NMA
      • July 2006
      • 125

Ursprungligen postat av rebecka_o
      Och jag som var så säker på att det gick nerifrån och upp eftersom växtdelar fastnar nedtill på utsidan... Nu måste jag ta upp och titta på hur filtrena sitter egentligen.

Men angående det där med rengöring. Jag vet att det ska gå långt emellan, bortsett från bytet av vadden veckovis. Men varje gång jag tar bort vadden då ser jag ju det gröna filtret, och det ser så grymt smutsigt ut. Hur smutsigt kan det se ut egentligen utan att man behöver göra rent? Det är svårt att beskriva, men bortsett från i mitten så ser det ut som om det är fullt med ljus lera i varenda liten por.

Om jag har förstått rätt så ska man inte göra rent fören man märker en klar försämring i vattenflödet. Hur det ser ut spelar då mindre roll.
      www.jonika.nu

Kommentar

• rebecka_o
        • December 2006
        • 348

Ursprungligen postat av NMA
        Om jag har förstått rätt så ska man inte göra rent fören man märker en klar försämring i vattenflödet. Hur det ser ut spelar då mindre roll.
        Ja det är väl inget att bry sig om. Vi matar ju iofs regelbundet med lite grisigare mat som mygglarver. Antar att det blir extra mycket skräp i filtret då.

Kommentar

• åheim
          • April 2006
          • 13197

Ursprungligen postat av rebecka_o

Tittade på din länk. Men jag förstår inte riktigt vad de menar med det som står under Recirculation. T ex det här "Filtering is more effective when the pump is used less." Är inte pumpen på jämt?

Men angående det där med rengöring. Jag vet att det ska gå långt emellan, bortsett från bytet av vadden veckovis. Men varje gång jag tar bort vadden då ser jag ju det gröna filtret, och det ser så grymt smutsigt ut. Hur smutsigt kan det se ut egentligen utan att man behöver göra rent? Det är svårt att beskriva, men bortsett från i mitten så är det fullt med partiklar av färgen ljus lera i varenda liten por.
          filtret suger in vatten nertill också men sen går vattnet upp till toppen och ner genom filtermaterialet!

"when the pump is used less syftar dem på hastigheten på vattnet genom filtret... ju saktare vattnet flödar dess bättre blir reningen!
          Det gröna filtret som sitter lång upp i filtret tycker jag gått och väl man kan rengöra om porerna är igensatta, det kommer inte påverka balansen nämnvärt så länge dem övriga filtermattorna får vara ifred...
          Viva Leo Buscaglia

Kommentar

• Oscar Cederqvist
            • November 2002
            • 6546

Håller med. Rengör filtermattorna två i taget med ett par veckors mellanrum. Tror inte ett så pass stort innerfilter ska behöva rengöras mer än 2-3ggr/år med undantag för ev filtervadd som sätter igen ganska snabbt.
            Oscar Cederqvist

Kommentar

• rebecka_o
              • December 2006
              • 348

Tack för era svar. Då kör jag rengöring av den gröna någon gång emellanåt när den börjar se igensatt ut. Och de blå får räcka några gånger per år.

Men det där med hastigheten på vattenflödet genom filtret - är det helt beroende av pumpflödet? T ex 600 l/h som i vårt fall. Jag förstår inte riktigt... om jag skulle byta pumpen till t ex 400 l/h, skulle reningen bli bättre då? Jag förstår att reningen blir bättre om det tar längre tid för vattnet att ta sig igenom filtrena men samtidigt gäller det ju att hela vattenmängden hinner renas?

Kommentar

• Oscar Cederqvist
                • November 2002
                • 6546

Ja, reningen blir då något bättre.
                Oscar Cederqvist

Kommentar

• rebecka_o
                  • December 2006
                  • 348

Ursprungligen postat av Oscar Cederqvist
                  Ja, reningen blir då något bättre.
                  Men finns det ingen nackdel med att minska vattenflödet? Är det alltså så att kompletta akvariepaket säljs med för starka pumpar?

Kommentar

• birgitta-lundin
                    • January 2006
                    • 114

Jag har inte stigröret på och det fungerar jätte bra

Kommentar

• rebecka_o
                      • December 2006
                      • 348

Ursprungligen postat av birgitta-lundin
                      Jag har inte stigröret på och det fungerar jätte bra
                      Vilket är stigröret?

Kommentar

• Oscar Cederqvist
                        • November 2002
                        • 6546

Nej, filtreringen är tillräcklig även vid högsta flödet. Men ofta kan man reglera flödet(inte juwel) för att passa den fisksorten man har.
                        Oscar Cederqvist

Kommentar

• rebecka_o
                          • December 2006
                          • 348

Nej, filtreringen är tillräcklig även vid högsta flödet. Men ofta kan man reglera flödet(inte juwel) för att passa den fisksorten man har.
                          Så säg att scalarerna tycker att flödet är för högt, och jag köper en ny pump istället eftersom jag inte kan reglera flödet, då renas vattnet ändå lika bra? Trots att jag går ner från 600 till 400 l/h? Så varför säljs över huvud taget pumpar med 1000 l/h och liknande? Har det enbart att göra med om fiskarna tycker om mycket eller lite strömning i vattnet? Och inget alls att göra med reningen?

Kommentar

• Oscar Cederqvist
                            • November 2002
                            • 6546

Eftersom stora akvarium behöver större pump. Om du hade satt en pump på 1000l/h i ett 60liters akvarium så hade allt vattnet blåst bort och vice versa.

Man brukar sikta på att pumpen pumpar runt vatten volymen 2-3ggr/ timme. Vissa fiskar vill ha mer strömt vissa mindre.
                            Oscar Cederqvist

Kommentar

• rebecka_o
                              • December 2006
                              • 348

Eftersom stora akvarium behöver större pump. Om du hade satt en pump på 1000l/h i ett 60liters akvarium så hade allt vattnet blåst bort och vice versa.

Man brukar sikta på att pumpen pumpar runt vatten volymen 2-3ggr/ timme. Vissa fiskar vill ha mer strömt vissa mindre.
                              Okej, tack för förklaringen!

Kommentar

Arbetssätt...