Varför vattenbyte så ofta?

Kollaps
X
Kollaps
+ Fler alternativ
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • rebecka_o
    • December 2006
    • 348

Varför vattenbyte så ofta?

Alla akvarister här med lite erfarenhet i bagaget verkar byta vatten ca 1 g/vecka. Men rekommendationerna för vårt akvarium, enl. instruktionsboken, är att när bakteriekulturen väl är uppbyggd efter ca 1 månad så ska det räcka med byten ca var 4:e vecka. Och då har vi ändå inte ens ett ytterfilter utan Juwels inbyggda filter. Själv hade jag väl tänkt som så att så länge fiskarna mår bra, pumpen går som den ska och allt verkar frid och fröjd så ska jag framöver sikta på varannan till var 4:e vecka. Är det helt galet? Och i så fall varför?
  • Vic
    • November 2006
    • 1533

kan det kanske vara så att i instruktionsboken så stod det att man ska börja med det?
    jag har för mig att ett nystartat kar ska man vänta med delvattenbyten i en månad och sen när det har varit igång ett tag ska man byta varrannan vecka!

fast det beror ju även på hur stort karet är också.
    Mvh Viktor

Apistogramma för hela slanten!

Kommentar

• Pannecke
      • January 2005
      • 1325

När de mer erfarna akvaristerna pratar om delvattenbyte 1ggn i veckan handlar det mest om växtakvarium som jag förstått det. Att man gör dessa delvattenbyten är att man vill sänka näringsnivån till "0" och setan pyttsar man i massor av näring och det gör man för att man vill ha full koll på hur höga näringsnivåerna är. För en vanlig akvarist räcker det att göra delvattenbyten när nitrit nivån blir för hög eller när det är för gojigt på botten. Jag har ett 30 liters kar som jag inte har gjort något annat än fyllt på med vatten med tiden det dustar och matat fiskarna. Har kanske ca 40 molly yngel i den (mellan 2-4cm stora). Det akvariumet har jag inga alger i växterna mår bra och jag har inte gjort vattenbyte på kanske 12 veckor. Så mår fiskarna bra. Skippa vattenbyte.
      /Martin, Susanne, Sebastian och Thea

Gå gärna in och titta på vår hemsida.

Kommentar

• rödtoppen
        • June 2006
        • 3148

[quote=Pannecke;888291]När de mer erfarna akvaristerna pratar om delvattenbyte 1ggn i veckan handlar det mest om växtakvarium som jag förstått det. Att man gör dessa delvattenbyten är att man vill sänka näringsnivån till "0" och setan pyttsar man i massor av näring och det gör man för att man vill ha full koll på hur höga näringsnivåerna är. För en vanlig akvarist räcker det att göra delvattenbyten när nitrit nivån blir för hög eller när det är för gojigt på botten. quote]

jag byter 30% av vattnet 1 gång i veckan i alla mina kar (260, 54,54), jag slammsuger också 1 gång i veckan där jag har blästersand.
        / dtoppen /

Kommentar

• Pannecke
          • January 2005
          • 1325

Svårighetem med alla dessa frekventa vattenbyten är att man rubbar alla nivåer. Inte bara att man sänker nitrit. du rubbar förmodligen temperaturen, PH, KH viket gör att du får ogämna nivåer vilket växter och fiskar ogillar medans algerna gillar detta och kan utnyttja detta, har man tur blir detta ett problem. Toffsalgerna tar fördel med ostabil PH-halt.
          /Martin, Susanne, Sebastian och Thea

Gå gärna in och titta på vår hemsida.

Kommentar

• Nitra98
            • June 2005
            • 1987

Det där med vattenbyte beror väl alldeles på vilken fiskbelastning och hur mycket/lite växter man har!
            Min zoon

Kommentar

• rödtoppen
              • June 2006
              • 3148

jag ska öppna en ny diskussion...nu är jag förbryllad.
              / dtoppen /

Kommentar

• Glenn
                • April 2002
                • 3904

det beror också på hur mycket och med vad man matar
                Mvh /Glenn

Min Zoon

Kommentar

• solbacka
                  • January 2004
                  • 3952

Vattenbyten är mycket viktiga för att man vill få in nytt friskt vatten till sina fiskar. Ett akvarie är ju ett slutet system och allt kan inte tas om hand. Pennecke menar nog inte nitrit nivån utan nitrat nivån hoppas jag. Nitrit ska alltid vara på 0.
                  Vattenbyten beror på akvariestorlek, invånare, växter, hur mycket man matar och med vad, innerfilter eller ytterfilter osv. Rent generellt tycker jag en gång i veckan är lagom. Små kar/hög fisk belastning oftare.
                  Nystartade kar ska väll vattnet bytas oftare? Då finns det störst risk att få giftig nitrit. Jag bytar minst var tredje dag 50% i mitt diskuskar och 1 gång i veckan 50% i mitt SA.
                  350l Diskus 275l SA växt
                  100l tanganynika
                  Min dagbok Mina bilder
                  Min alldeles egna zoon

Kommentar

• Lenmar
                    • February 2004
                    • 6154

Även ciklidister som kör med växtfria akvarier bör byta vatten en gång per vecka, det är inget exklusivt enkom för växtakvarister och vanliga akvarister.

Som Nitra säger så har det lite med fiskbelastning att göra med. Vi har Juwelakvarier med och vi byter vatten en gång per vecka. Vi har märkt att det gagnar både fiskarnas och växternas trivsel och tillväxt. Byter man mer sällan så ansamlas det massa bös som kan bli till bakteriehärdar och dessa kan över en natt slå ut allt i akvariet. För att beskriva det grovt nu då...
                    Goa hälsningar, Maria Min hemsida
                    Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

Kommentar

• rebecka_o
                      • December 2006
                      • 348

Ursprungligen postat av solbacka
                      Vattenbyten är mycket viktiga för att man vill få in nytt friskt vatten till sina fiskar. Ett akvarie är ju ett slutet system och allt kan inte tas om hand. Pennecke menar nog inte nitrit nivån utan nitrat nivån hoppas jag. Nitrit ska alltid vara på 0.
                      Vattenbyten beror på akvariestorlek, invånare, växter, hur mycket man matar och med vad, innerfilter eller ytterfilter osv. Rent generellt tycker jag en gång i veckan är lagom. Små kar/hög fisk belastning oftare.
                      Nystartade kar ska väll vattnet bytas oftare? Då finns det störst risk att få giftig nitrit. Jag bytar minst var tredje dag 50% i mitt diskuskar och 1 gång i veckan 50% i mitt SA.
                      Visst måste det vara så att om det är nystartat och med nitrit så får man byta ofta. Det gjorde vi också, varje dag t.o.m. ett tag. Men så tänker jag som så att när nu nitriten gått ner på vad jag tror är ofarliga nivåer, och fiskarna mår prima, så kanske jag behöver dra ut på vattenbytet istället så att bakteriefloran ges en chans att "växa till sig"? Och nitraten en chans att stiga något så jag får näring till växterna.

Vårt kar är på 180 L och det är Juwels innerfilter med de biologiska blå filtrena, ett grönt filter som jag låter sitta kvar som biofilter, kolfiltret har jag tagit bort och så är det filtervadd. Filtervadden byter jag varje vecka, f.ö. gör jag inget med filtrena förrän de verkar helt igensatta. Hoppas det är rätt att göra så.

Kommentar

• rebecka_o
                        • December 2006
                        • 348

Ursprungligen postat av Pannecke
                        Svårighetem med alla dessa frekventa vattenbyten är att man rubbar alla nivåer. Inte bara att man sänker nitrit. du rubbar förmodligen temperaturen, PH, KH viket gör att du får ogämna nivåer vilket växter och fiskar ogillar medans algerna gillar detta och kan utnyttja detta, har man tur blir detta ett problem. Toffsalgerna tar fördel med ostabil PH-halt.
                        Det låter ju väldigt logiskt!?

Kommentar

• rebecka_o
                          • December 2006
                          • 348

Ursprungligen postat av Nitra98
                          Det där med vattenbyte beror väl alldeles på vilken fiskbelastning och hur mycket/lite växter man har!
                          Då skulle jag med andra ord skickat en bild på akvariet... hihi. Nej, men jag har alltså 180 L SA och just nu finns det i fiskväg:

2 ancistrus
                          6 platy
                          10 neontetror (ska bli 15 eller 20)
                          4 botia histronica
                          1 xenopus laevis (jag vet att den kommer käka upp fiskarna..., ska flytta den sen)
                          2 scalarer (ska bli 3) Skulle de bli för stora för detta karet får jag väl köpa ett större.

Sen är vi nog nöjda. Är inte hemma nu så jag får chansa lite, men jag tror att det i växtväg kanske finns ca fyra eller fem svärdplantor, ett knippe (kan man säga så?) cabomba, ett knippe vattenpest, tre små lågväxande plantor, och en mellanhög planta som liknar ceratopteris fast den är röd upptill.

Kommentar

• rebecka_o
                            • December 2006
                            • 348

Ursprungligen postat av Glenn
                            det beror också på hur mycket och med vad man matar
                            Eftersom vi har en klogroda så matar vi ju med mygglarver. Grisar det ner extra mycket? Och så är det vanlig flingmat och en och annan algtablett till malarna.

Kommentar

• Kjell Fohrman
                              Administrator

• December 2001
                              • 48148

Ursprungligen postat av Pannecke
                              Jag håller inte alls med och menar precis tvärtom att tätare vattenbyten ger stabilare värden.

Det viktigaste för fiskarna är utan tvekan att man har stabila värden i akvariet (speciellt viktigt är pH). Vattenbyten gör också att risken för nitrit minskar.
                              Hur ofta man skall byta vatten är beroende av många faktorer som t.ex. hur mycket mat man lägger ner i akvariet, hur bra biologiskt filter man har, hur mycket växter man har i akvariet, vilka växter man har, samt vilken buffringsförmåga kranvattnet som man använder har.

En hög buffringsförmåga gör att man kan dra ut lite längre mellan vattenbytena. En hög buffringsförmåga gör att vattnets pH-värde inte faller så snabbt som om man har ett lågt. Tyvärr är det dock som så i ca 70-80% av Sverige så är vattnets buffringsförmåga låg (dvs har ett KH på 3 eller där under). Struntar man i vattenbytena om man har ett lågt KH så kan pH-värdet sjunka väldigt mycket (från kanske 8 ner till 6) men detta klarar fiskarna rätt bra eftersom det sker en långsam tillvänjning - däremot så är risken stor att det blir en katastrof när man sedan till slut ändå genomför ett vattenbyte och PH snabbt rusar i höjden.
                              Så täta regelbundna vattenbyten ger ett betydligt stabilare vattenvärde
                              och det är därför som
                              Alla akvarister här med lite erfarenhet i bagaget verkar byta vatten ca 1 g/vecka
                              Växter då - ovan skriver någon att man skall byta vatten oftare om man har mycket växter i akvariet - normalregeln är faktiskt precis tvärt om.
                              I normalfallet tar nämligen växterna upp överskottsprodukterna (kväve och fosfor - (t.ex. från fiskarnas avföring) i akvariet och använder dem som näring för att växa - detta är bra för växterna och gör dessutom att risken för pH-fall enligt ovan minskar i akvariet. Har man inga växter i akvariet (som tar hand om en del kväve och fosfor) behöver man därför byta vatten oftare än om man har ett akvarium med mycket växter (speciellt snabbväxande arter).
                              Varför en del växtakvarister ändå rekommenderar stora vattenbyten är sannolikt beroende av att de tillför en massa extra gödning i akvariet genom olika preparat och då är de ju inte beroende av den naturliga gödning som redan finns i akvariet

Men grunden är i alla fall
                              1/ Tätare vattenbyten ger ett stabilare vatten vilket är bra för fiskarna
                              2/ Mycket växter i akvariet minskar något behovet av vattenbyte

För ytterligare info läs Zoopetavdelningen "Akvarievatten" http://www.zoopet.com/index.php?opti...=117&Itemid=88
                              Senast redigerad av Kjell Fohrman; 28 December 2006, 08:57.
                              Akvaristiska hälsningar
                              Kjell
                              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

Kommentar

Arbetssätt...