RIO 240 Juwel paket...bra eller dåligt ??

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ken Olofsson
    • November 2006
    • 8014

RIO 240 Juwel paket...bra eller dåligt ??

Hej Alla !

Är detta ett bra akvariepaket eller är det några delar som är mindre bra ?

Saxat från www.gibbon.se

------------------------------------
    Akv. Svart Rio 240 Juwel

ArtNr453731Vikt/Mått121x41x55121x41x55 cm, Belysn:2x38w Filter: Standard H 600 l, Värm:200w Passande bord 453738
    -------------------------------------

Exempelvis lysrör, pump, värmare ??

Vet inte så mycket om de enskilda delarna.

Tanken är att "önska" mig detta i födelsedagspresent.

Lättare för släkt och vänner att köpa ett paket än att springa runt och köpa "lösa delar".

Någon som vet något om detta paket ??

Synpunkter emottages tacksamt.

Kensa
    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:
  • andreassofus
    • November 2005
    • 5643

det var ingen direklänk till akvariet.. men juwel är ett riktigt bra märke.
    jag har ett 400l som jag är mycket nöjd över.
    stabil möbel. belytsningen är inte så bra men det går ju att köpa nya rör, och även reflektorer.

dock är dom dyra om du inte åker till göteborg eller till kungsbacka
    Mvh Andreas
    min zoon
    msn adress

Kommentar

• Ken Olofsson
      • November 2006
      • 8014

Ok. Försöker klippa in en länk.

Kensa
      Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
      Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

Kommentar

• andreassofus
        • November 2005
        • 5643

ja nu blev det bättre..
        kolla på www.zoomassan.se eller

där har du dom två billigaste affärerna i sverige när det gäller möbelakvarium
        Mvh Andreas
        min zoon
        msn adress

Kommentar

• solbacka
          • January 2004
          • 3952

Många säger negativa saker om juwels innerfilter. Men jag tycker det är bra. Har man lagon fisklast i karet ska det fungera bra. Lite svår att renjöra bara.
          350l Diskus 275l SA växt
          100l tanganynika
          Min dagbok Mina bilder
          Min alldeles egna zoon

Kommentar

• bubbis
            • February 2003
            • 425

Har själv rio och tycker att de är praktiska med tanke på att allt grundutbud ingår, samt att de är snygga. Praktisk att ha tillbehör gömda i skåpet under karet, slipper se stökigt ut. Filtret är väl tilltaget och det är inte några problem att upprättahålla någon balans i karet. Lysrören som följer med paketet är inte de bästa men de funkar gott. Kan rekommendera reflektorer som finns att köpa till som förstärker ljuseffekten avsevärt. Pumpen finns tydligen i olika styrkor, jag har den största vilket funkar bra. Värmaren i det senaste rio-karet jag köpte skorrade rätt ordentligt, vilket tydligen många hade haft problem med samtidigt som mig. Lämnade tillbaka den och fick en jägervärmare istället. Locket på filterbehållaren kan också skorra pga vibrationer från pumpen, men det kan man åtgärda genom att lägga något på locket så försvinner ljudet. Sammantaget kan jag dock rekommendera rio karen.
            Senast redigerad av bubbis; 05 December 2006, 19:24.

Kommentar

• ansjo
              • November 2005
              • 29967

Jag har 2 av dessa och tycker de är kanon för de pengarna(2995:-). Kolla upp om du kan byta ut pumpen mot den starkare redan från början då de har haft problem med just den pumpen som ingår i detta paket.
              /Anders

Medlem i NCS - givetvis!

Kommentar

• vance
                • December 2004
                • 872

Har ett rio 400 och är absolut nöjd med det.
                Bara döda fiskar simmar med strömmen

Kommentar

• Lenmar
                  • February 2004
                  • 6154

Juwel är mycket akvarium för pengarna! Vi har ett Vision 450 och ett Rio 240 som vi är jättenöjda med. Vi har inte uppgraderat pumpen i 240 men i 450:an. Om jag skulle haft malawi eller tanganyika så skulle jag skaffat en starkare pump till 240, med större genomflöde, men just nu räcker det för våra sydamerikanska firrar. Betyg? JÄTTEHÖGT!!
                  Goa hälsningar, Maria Min hemsida
                  Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

Kommentar

• Marie J
                    • January 2004
                    • 10616

Vi har några rio 240, och några andra juwel med, och vi är väldigt nöjda med dom då man får mycket för pengarna. Filtrena är mycket bra och tysta och passar de flesta fiskar, vill man ha malawi som vill ha lite mer tryck i burken så kan man antingen sätta ner ett en extra pump eller ett powerhead eller skaffa sig en större pump till den befintliga behållaren.

Man brukar räkna att man ska ha 3 gånger så mycket tryck i pumpen än vad man har liter vatten man har i karet. Malawi brukar nämnas 6-7 gånger liter vatten.
                    Tex 100 l kar med guppy, pump på minst 300 l/h
                    Tex 100 l kar med golden, pump på minst 600 l/h

Herkules zoo som du har en länk till ovan kan jag rekomendera om du ska köpa ett nytt juwel. Då kan du också passa på att besöka några av göteborg trevliga zooaffärer.

Lycka till!
                    /Marie.

Min zoon Mina hundar Min Dagbok
                    En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

Kommentar

• Flundran
                      • October 2006
                      • 74

jag har nästan haft alla juwels modeller under åren jag har hållt på med akvarium. dom är snygga, bra kavalitet, pris värda samt att det är väldigt bra support från juwel direkt om något skulle hända. Har haft en del saker som hänt och ett exempel är att jag köpte ett akvarium som 2 av 4 lysrör slutade fungera efter första veckan. akvarie affären tog inte detta på garantin (det kan ju vara lite svårt med lysrör antar jag ) men ett mejl till juwel och en vecka senare så fick jag 4st nya lysrör på posten samt en liten present från juwel . Så med sådan support och hjälp så fortsätter man ju köpa juwel kar.

Kommentar

• netweaver
                        • May 2006
                        • 486

Har också 2 rio-burkar funkar mycket bra som sagt man kan byta pumphuvud om man behöver mer kraft, det enda jag inte tyckt om med deras paket är egentligen lysrören då dessa har ett ljus som inte faller i mitt tycke.
                        Men det är lätt åtgärdat bara att byta dom ju.
                        \\
                        Nybörjare varje dag jag vaknar

Kommentar

• ovsor
                          • November 2004
                          • 104

Man kan dessutom skaffa påbyggnadsrampen o vips så har man 4x 36 watt.
                          Otrolig skillnad om man nu gillar mycket ljus vill säga

Kommentar

Arbetssätt...