Varför gör de på det viset?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • AnetteP
    • November 2006
    • 12

Varför gör de på det viset?

Verkligen nybörjare. Men det verkar som om det är rätt ställe att fråga i alla fall.

Vi har precis bytt till ett större akvarium och det verkar som om fiskarna trivs väldigt bra men våra tre röda zebrafiskar beter sig lite underligt. De åker upp och ner som om "de leker hiss". Vad kan framkalla ett sådant beteende? Resten av tiden roar de sig med att utforska omgivningen och simma in och ut genom grottorna etc. Men det ser underligt ut när de i raketfart åker upp och ner och upp och ner under en lång period. Blir orolig för att det är något fel.
  • andreassofus
    • November 2005
    • 5643

det är nog ingenting du behöver oroa dig för.. många fiskar gör på detta viset.. brist på annat o göra kanske. finns ju inte så mycket för dom att göra i en liten glasburk
    Mvh Andreas
    min zoon
    msn adress

Kommentar

• AnetteP
      • November 2006
      • 12

Tack för svaret, då kan jag alltså gå och lägga mig med gott samvete

Jag hade nog också farit upp och ner åt alla håll jag kunnat om jag suttit i en liten glasburk.

Kommentar

• _Lena_
        • June 2006
        • 1273

De kanske oxå tycker att de är lite få och vattnet är lite dåligt strömt. Sebrafiskar är en stimfisk (minst 5st av dem helst 10) och de gillar dessutom strömt vatten

Kommentar

• AnetteP
          • November 2006
          • 12

Jaha då får jag en förklaring till varför de gärna leker uppe vid utblåset av fläkten också. Nu gör de inte så mycket just hissleken utan har hittat andra förnöjelser. Tyvärr har vi bara tre av den sorten. Kan det vara så att de tycker om just hissleken för att det speglar sig just där så de upplever det som om de är fler? Har lite kul för de har fått igång lite av de andra fiskarna också på hissleken så de försöker hänga med de också.

Kanske skulle försöka skaffa lite fler kanske. ..

Kommentar

• gigardt
            • February 2003
            • 772

Hur stort akvarie och vilka andra fiskar har du.
            Är det denna du har http://www.tropheus.info/riftlakes/c..._estherae.html
            600l Sydamerika(invånare se nedan)
            7st Geophagus Altifrons 4st Heros sp."red shoulder" 5st L-134 2st L-027 xingu 1st L-199 1st L-128 4st L-333 2st L-273 2st L-262 2st L-239 1st L-264 3st L-114 2st L200 2st L-260 6st L-183 12st Vinkeltetror 20st Colombiatetror 11st C.schwartzi
            500l innedamm(Koi)
            4500l Damm(Koi)
            125l yngelburk
            400l (se invånare nedan) 10st Puntius deniisoni 1st L015 1st L002 3st L104 1st LDA01 2st L204 2st L165 8st C.trilineatus

Kommentar

• AnetteP
              • November 2006
              • 12

Vi har numera ett 220 liters akvarium.

Det är kanske inte någon röd zebrafisk trots allt för när sambon kom hem med dem sa han att de skulle bli 5-7 cm och det stämmer ju inte med vad de kan bli.

Vi är totalt nybörjare och fick ett 54 liters akvarium i "arv" som innehöll en clownbarb och en mal. De var i väldigt dåligt skick och barben var rent grå utan att man ens såg prickarna. Efter ett tag började den dock se riktigt grann ut. Sen tyckte vi att de såg ensamma ut och gjorde det klassiska nybörjarfelet som jag förstått genom att läsa här nu och tillsatte nya kompisar för snabbt. Dessa tre snarlika, fast ändå inte röda zebrafiskar var de första kompisarna. Efter det har vi köpt ett par Merry Gold och ett par Sciaenochromis ahli samt tre molly silver (en hane och två honor). De ser väldigt fina ut och utvecklar färger och växer och är sociala och trivs ihop.

Nu har vi fått nitrit i akvariumet och försöker kämpa med vattenbyte. Vi har ju inga andra akvarium så det blir ju lite problematiskt men tänkte iväg och köpa lite goda bakterier imorgon.

Just nu oroar jag mig för alla fiskarna och känner mig urdum som inte förstod bättre än att tillsätta så många nya fiskar på relativt kort tid. Men man lär sig så länge man lever. Än så länge mår i alla fall fiskarna toppen här hemma. Får kämpa vidare i kriget mot nitriten.

Kommentar

• Healena
                • May 2006
                • 1440

Ursprungligen postat av AnetteP
                De åker upp och ner som om "de leker hiss". Vad kan framkalla ett sådant beteende? Resten av tiden roar de sig med att utforska omgivningen och simma in och ut genom grottorna etc. Men det ser underligt ut när de i raketfart åker upp och ner och upp och ner under en lång period. Blir orolig för att det är något fel.
                - Hehe...mina "platytanter" leker hiss stup i kvarten och det verkar som om de tycker det är kul helt enkelt.

Köp gärna Toxivec samtidigt som ni köper nyttobakterier!
                Toxivec är effektivt mot nitrit (tillsammans med vattenbyten naturligtvis), men kan vara lite hårt mot känsliga växter!! Alternativt kan ni köpa Nitrivec som är lite snällare mot växterna - men själv föredrar jag Toxivec.
                Senast redigerad av Healena; 01 December 2006, 22:12.
                Kramar / Helena ..... 30 L , 62 L & 115 L
                // Se upp för geten framifrån, för hästen bakifrån - och för människan från alla håll //

Kommentar

• AnetteP
                  • November 2006
                  • 12

Tack så hemskt mycket för tipset och kul att höra att fler fiskar beter sig på det där viset

Vi har kollat nu och det är inte lika illa längre med nitriten men fortfarande inte bra så vi kör bakterier och Toxivec - eventuellt nya växter känns inte lika hemskt som nya fiskar. Man fäster sig ju lite vid de där små filurerna.

Ser förresten att du har en fisk som heter likadant som vår mal Rune tänk det trodde inte jag var något typiskt fisknamn - där ser man

Kommentar

• Healena
                    • May 2006
                    • 1440

Hihi...han såg helt enkelt ut som en liten "Rune"
                    Jag har ovanan att alltid döpa mina fiskar - förutom stimfiskar som då får ett grupp-namn istället..
                    Kramar / Helena ..... 30 L , 62 L & 115 L
                    // Se upp för geten framifrån, för hästen bakifrån - och för människan från alla håll //

Kommentar

Arbetssätt...