Vem ska äta alger och "skräp"? Vad är en mal?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Elisabeth W
    • November 2006
    • 19

Vem ska äta alger och "skräp"? Vad är en mal?

Jag tycker att mina växter börjar se lite risiga ut. Kanske har de fått alger på sig, eller är det annat skräp? De ser lite "håriga" ut. Är det sånt en Ancistrus kan vilja käka? Eller ska man ha en annan algätare till det? Äter en Ancitrus matrester också? Eller är det andra algätare som gör det, typ de små som vill vara i stim? Kan man ha båda sorter i akvariet? Är mal samma sak som algätare?

Växterna är långa snabbväxande ljusgröna stänglar med små små blad längs hela. Enligt djuraffären är det den sort som är bäst för slöjstjärtar, och som de gärna äter också.
  • solbacka
    • January 2004
    • 3952

Malar är ett helt släkte fiskar.. en del äter alger och andra är köttätande. Ancistrus och andra L-malar är sugmalar och är mer eller mindre duktiga på att äta gröna prickalger... de äter också mat som hamnar på botten. Sedan finns det pansarmalar som äter matrester och går hela tiden och "bökar".
    Lite håriga växter är det ingen mal som fixar men siamesisk algätare sägs göra det, obs inte de jag hade, de älskade fiskmat . Den går under kategori karpliknande fiskar. Dessa blir ganska stora och trivs i stim.
    Annars kan du se till att växterna växer bra och ta bort de efterhand som blir fula
    350l Diskus 275l SA växt
    100l tanganynika
    Min dagbok Mina bilder
    Min alldeles egna zoon

Kommentar

• jesper_b
      • June 2006
      • 1201

Ursprungligen postat av Elisabeth W
      Jag tycker att mina växter börjar se lite risiga ut. Kanske har de fått alger på sig, eller är det annat skräp? De ser lite "håriga" ut. Är det sånt en Ancistrus kan vilja käka? Eller ska man ha en annan algätare till det? Äter en Ancitrus matrester också? Eller är det andra algätare som gör det, typ de små som vill vara i stim? Kan man ha båda sorter i akvariet? Är mal samma sak som algätare?

Växterna är långa snabbväxande ljusgröna stänglar med små små blad längs hela. Enligt djuraffären är det den sort som är bäst för slöjstjärtar, och som de gärna äter också.
      Det finns en massa fina malar, men tyvär de finast malarna äter inte så mycket. Tycket att du ska skaffa dig ancitrus.

De alger som du tycker ser håriga ut är antagligen Tofs alger...när jag fick tofs alger skaffade jag 3 Siamesiska algätare då försvann en hel det av algerna.
      www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=955734
      Mina Malar:
      L046, L066, L134, L168, L183, L204, L201 C. Sterbai m.m

Kommentar

• peter_m_jonsson
        • April 2006
        • 451

Om du har ett stort akvarium så funkar siamesiska algätare bra mot tofsalger, men tänk på at siameser blir rätt så stora. Du kan titta i fiskregistret, jag tror att de blir upp till 15 cm. De ska dessutom helst vara några stycken för att trivas. Ett alternativ är sniglar. Jag har två sebra sniglar som håller rutor och stenar rena och en äppelsnäcka som äter lite av varje, dock vet jag inte om det finns någon snigel som äter just tofsalger.

Kommentar

• Birgitta W
          • October 2005
          • 2764

Räkor är bra städare och amanoräkor sägs äta tofsalger...
          Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

Min zoon :
          http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

Kommentar

• Elisabeth W
            • November 2006
            • 19

Tack för alla svar! Ska kolla in Siamesiska algätare. 15 cm är kanske inget problem, för jag har slöjstjärtar, och det sägs ju att de blir upp till 25cm (ve och fasa!) men det visste jag inte när vi fick dom. Så det blir ändå att byta upp sig efterhand, i akvariestorlek. Just nu har de bara 48 liter.

Kommentar

• Kramfors
              • January 2003
              • 7265

Alla Slöjstjärtar blir inte så här http://hometown.aol.com/_ht_a/kmam1/MyPond/Bruce.jpg
              http://www.kramforskoi.com/

Kommentar

• solbacka
                • January 2004
                • 3952

Ursprungligen postat av Elisabeth W
                Tack för alla svar! Ska kolla in Siamesiska algätare. 15 cm är kanske inget problem, för jag har slöjstjärtar, och det sägs ju att de blir upp till 25cm (ve och fasa!) men det visste jag inte när vi fick dom. Så det blir ändå att byta upp sig efterhand, i akvariestorlek. Just nu har de bara 48 liter.
                Tänk på att siamesiska algätare är snabbsimmande fiskar... så snälla köp de inte till 48l
                350l Diskus 275l SA växt
                100l tanganynika
                Min dagbok Mina bilder
                Min alldeles egna zoon

Kommentar

Arbetssätt...