Värmen i akvariet.

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • albino_myra
    • September 2006
    • 161

Värmen i akvariet.

Är det för varmt i mitt akvarie, temperaturen ligger på ca 28 grader. I den ena akvarieaffären sades det till mig att en bra temperatur ligger på 24 grader (!) och i den andra, den mer pålitliga sade dom till mig att 27-28 grader är passligt eftersom jag har malar i mitt akvarium. Vill ju inte att firrarna ska ha det för kallt, men inte är det väl bra med för varmt vatten heller?
    Mvh Cecilia - Hobbyakvarist, 180 liters
  • macke_fisk
    • December 2005
    • 4442

hej

jag har ungefär lika mkt varmt i mina kar som ditt...jag har ungefär 26-28 grader i mina akvrium

MVH Macke_fisk
    MVH macke_fisk

Kommentar

• Azur
      • March 2003
      • 12946

Det spelar ingen roll. Alla temperaturer mellan 20 och 30 grader är 100% ok med alla akvariefiskar du kan få tag i.

24-27 är dock ganska standard, om du vill ha ett riktmärke.
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

Kommentar

• åheim
        • April 2006
        • 13197

Ursprungligen postat av albino_myra
        Är det för varmt i mitt akvarie, temperaturen ligger på ca 28 grader. I den ena akvarieaffären sades det till mig att en bra temperatur ligger på 24 grader (!) och i den andra, den mer pålitliga sade dom till mig att 27-28 grader är passligt eftersom jag har malar i mitt akvarium. Vill ju inte att firrarna ska ha det för kallt, men inte är det väl bra med för varmt vatten heller?
        temp beror på vilka invånare du har... men generellt så är 26gr ypperligt!
        Viva Leo Buscaglia

Kommentar

• albino_myra
          • September 2006
          • 161

Okej, tack! Om det hjälper er så har jag barber, scalare, malar, zebrafiskar, platyn, mollyn och tetror i mitt akvarium.
          Man kan väl säga att jag har en så kallad fisksoppa :P
          Så jag kan hålla mina 28 grader?

Kommentar

• Fellan
            • June 2006
            • 551

Om du vill trigga malarna till lek ska du sänka tempen

mitt kar ligger på 22-23
            Always look on the bright side of life!
            Min zoon:http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=801822

Kommentar

• Snowflingsan
              • September 2006
              • 132

Jag har runt 26 i mina akvarier, och det funkar bra. Hade tidigare varmare, upp mot 29 grader då min doppvärmare fick fnatt och jag var bortrest. När jag kom hem igen hade växterna tagit stryk... Men om dina fiskar och växter verkar må bra så funkar det ju i ditt kar

Kommentar

• birgitta-lundin
                • January 2006
                • 114

Du bör ha 26 -C för att scalarerna ska må bra Det är jätte viktigt med rätt temperatur i akvariet

Kommentar

• fredrikakesson
                  • November 2003
                  • 1363

Hej

Jag har ungefär 28 +- någon grad och det fungerar bra.Inte kan jag tänka mig att tempen inte varierar i de vattendrag de lever i vilt tillstånd.
                  Fredrik

Kommentar

• NE
                    • January 2004
                    • 1549

Fiskar är inte vidare känsliga för vilken temperatur man har dem i, men känsligare för snabba temperaturväxlingar.
                    Har man väldigt hög temperatur (i förhållande till normaltemperatur och innom rimliga gränser) finns det risk att vattnet blir syrefattigt eftersom varmare vatten inte kan "hålla" lika mycket syre.
                    Har man väldigt låg temperatur så verkar det som om fiskarna kan bli mer infektionskänsliga
                    /Niklas

Hemsida Zoone.se med uppdaterad (visst!!! in my dreams...) blog (Engelska och Svenska).

Kommentar

• albino_myra
                      • September 2006
                      • 161

Jag håller mina 27-28 grader, eftersom mina fiskar inte verkar lida av det. Och fiskar är väl som alla andra djur, känsliga för hastiga temperaturändringar.

Kommentar

• simon200
                        • October 2006
                        • 5

jag har 26 grader i mitt akvarium för när jag simtränar är det en perfekt vattentemperatur och precis som jag så verkar mina fiskar trivar de också

Kommentar

• Fellan
                          • June 2006
                          • 551

Ursprungligen postat av simon200
                          jag har 26 grader i mitt akvarium för när jag simtränar är det en perfekt vattentemperatur och precis som jag så verkar mina fiskar trivar de också
                          Hörru! på din sida står det ju att du inte simmar i karet
                          Always look on the bright side of life!
                          Min zoon:http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=801822

Kommentar

Arbetssätt...