Hur får man bort sniglar???

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mellis2001
    • August 2006
    • 13

Hur får man bort sniglar???

Har haft mitt akvarium i ca 5 veckor. Efter 2 veckor gjorde jag rent pumpen, efter ca 3½ vecka fick jag svävalger och fick byta 50% av vattnet och fick ha akvariet släckt i 4 dagar. När jag tände igen såg allting mycket fint ut. Men för ca 2 dagar sedan började jag få sniglar, hur får man bort dom, någon som vet?

Tar tacksamt emot tips och råd
  • smurfmats
    • February 2003
    • 3538

hur stort är karet, det finns botier, vissa kräver dock stora akvarium

handplockning

annars kan man gilla läget och tänka på att snäckor, som du antagligen har, käkar matrester och alger...
    tråden om fjärilars lek!

Kommentar

• batski
      • October 2004
      • 8891

Till att börja med. Varför i hela världen gjorde du rent filtret efter 2 veckor i ett nystartat akvarium? Filtret ska man inte röra förän vattengenomströmningen börjar avta. Och definitivt inte i ett nystartat akvarium.

Nu till sniglarna. Jag antar att du menar snäckor? Hur ser de ut? Det finns många snäckor som gör nytta i ett akvarium. De äter alger, matrester, döda växtblad ocg sånt.

I går var jag och köpte några växter och såg att det var lite snäckor på dem. Så jag sa till honom i butiken att jag gärna vilja ha med några hem.

Det finns dock ett par arter som kan föröka sig ganska mycket. Och då kanske man inte vill ha dem i sitt akvarium. Hur ser dina snäckor ut?
      "The animals of the world exist for their own reasons.
      They were not made for humans
      any more than black people were made for whites
      or women for men." - Alice Walker

Kommentar

• mellis2001
        • August 2006
        • 13

Vi trodde att det var fel på pumpen först och skulle ev lämna tillbaka den, därför gjorde vi rent den. Men sen såg vi att vi hade täppt till lite för mycket där luften ska gå in.
        Man lär så länge man lever.

Nu till mina "sniglar" Dom är ju ganska många, så då kan jag kanske ta bort en del snäckor och låta resten vara kvar då?

Akvariet är 112 liter

Kommentar

• batski
          • October 2004
          • 8891

Hmm, om de har blivit ganska många på kort tid lär de vara såna som förökar sig snabbt... Hur ser de ut? Som små kanelbullar?

Fast när det blir snäckinvasion brukar det bero på att det är något som inte riktigt stämmer i akvariet. Matar du för mycket? Har du för många döda växtdelar i akvariet? Alger?

Hur som helst har jag hört av andra som har haft problem med snäckor att de brukar lägga en halv tomat i akvariet en stund tills ett gäng snäckor sätter sig på den och äter och så kan man bara plocka upp tomaten. Andra krossar några snäckor åt gången och låter fiskarna äta liken.

Kommentar

• mellis2001
            • August 2006
            • 13

Ja, dom ser ut som små kanelbullar. Tror inte att jag matar för mycket men däremot så är det några blad på mina växter som kanske ska plockas bort. Provar med det till att börja med.

Skönt att det finns ett sånt här forum så man kan få hjälp tycker jag. För hur som helst är det mycket man måste lära sig när det gäller akvarie. Det är inget man bara skaffar sig och tro att det ska sköta sig själv.

Tack så jättemycket för hjälpen

Kommentar

• batski
              • October 2004
              • 8891

Var så god

Ja verkligen! Jag har själv fått mycket hjälp och skaffat mig ovärderliga kunskaper här!

De som ser ut som kanelbullar förökar sig väldigt mycket, så du kan nog mata fiskarna med dem.

Kommentar

• mellis2001
                • August 2006
                • 13

Ok, man krossar dom bara då eller och låter dom ligga kvar? Vad händer med skalet då, ska det ligga kvar alltihopa?

Kommentar

• batski
                  • October 2004
                  • 8891

Vad har du för fiskar? Det brukar inte vara fråga om att låta dem ligga kvar. De flesta fiskar simmar direkt dit och äter så fort du krossat några snäckor

Det gör nog inget om skabitarna ligger kvar.

Kommentar

• mellis2001
                    • August 2006
                    • 13

Har några olika tetror (neon, glödband och koppar), 2 st black molly, 2 st Hi-fen svärdbärare samt två st ancistrus.

Kommentar

• batski
                      • October 2004
                      • 8891

Tetrorna kommer att bli jätteglada

Kommentar

• Björken
                        • November 2005
                        • 1174

Alltså, jag har funderat på hur de lyckas så bra med sådana där inhyrda akvarier som finns tex på restauranger och i gallerior. TOTALT snigel- och algfritt. Hur gör de? Jag menar- de måste ju också få in snäckor ibland som alla vi andra...... Undrar om de har i snigelmedel, som det ju av olika anledningar avråds från.....

Kommentar

• batski
                          • October 2004
                          • 8891

Tja, jag kan inte säga att mina akvarier är så algfria, men jag har aldrig haft problem med snäckor. De få jag har är välkomna städare som tillhör en art som inte förökar sig så mycket.

Jag brukar alltid gå genom växterna och skölja dem innan jag stoppar ner dem i akvarierna. Antagligen hjälper det inte mot ägg, men än så länge har det gått bra.
                          Senast redigerad av batski; 07 September 2006, 18:14.

Kommentar

• Erik...
                            • May 2006
                            • 1459

Ursprungligen postat av Björken
                            Alltså, jag har funderat på hur de lyckas så bra med sådana där inhyrda akvarier som finns tex på restauranger och i gallerior. TOTALT snigel- och algfritt. Hur gör de? Jag menar- de måste ju också få in snäckor ibland som alla vi andra...... Undrar om de har i snigelmedel, som det ju av olika anledningar avråds från.....

Där håller man fiskarna på sparlåga, matar man snålt äter väldigt många fiskar småsnäckor. Dessutom gynnar man växterna med rätt näringsämnen, de flesta ser till att ljuset hamnar så lite som möjligt på rutorna för att minska alger, dessutom skrapar man rutorna även om man inte kan se alger vid en snabb titt, detta gör att det tar längre tid för algerna att komma igång. Allt är väl balanserat och anpassat för att det ska räcka med skötsel en gång i månaden. Får de trots allt problem med snäckor är det bara att stoppa i för akvariet lämplig fiskart.

Kommentar

• Björken
                              • November 2005
                              • 1174

Ursprungligen postat av Erik...
                              Där håller man fiskarna på sparlåga, matar man snålt äter väldigt många fiskar småsnäckor. Dessutom gynnar man växterna med rätt näringsämnen, de flesta ser till att ljuset hamnar så lite som möjligt på rutorna för att minska alger, dessutom skrapar man rutorna även om man inte kan se alger vid en snabb titt, detta gör att det tar längre tid för algerna att komma igång. Allt är väl balanserat och anpassat för att det ska räcka med skötsel en gång i månaden. Får de trots allt problem med snäckor är det bara att stoppa i för akvariet lämplig fiskart.
                              Ja, jag har faktiskt tänkt att det kanske är så de gör. De flesta fiskar i dessa akvarier ser ju kraftigt undernärda ut, med insjunken buk etc. Jag tycker det är på gränse till djurplågeri i så fall.

Kommentar

Arbetssätt...