Jag har två zebrafiskar som är och nafsar efter nästan alla andra fiskar i akvariet, kan det bero på att dom bara är två eller är det helt enkelt så att jag har fått ett par elakingar. Har mest tetror och andra småfiskar i mitt kar.
Zebrafiskar
Kollaps
X
-
Jag har inte uppfattat zebra fisken som någon snäll och fredlig fisk. Är det småfisk i karet så kan jag tänka mig att de är på dem. Min erfarenhet är att de funkar bäst med antingen mycket större fisk eller med tuffare fisk än de själva. Rätt livliga och lättlekta annars. -
jag tycker sebrafisken är snäll, väldigt livlig men den går ju inte på några andra, tänkte du på zebraciklid eurydike?tråden om fjärilars lek!Kommentar
-
Ursprungligen postat av smurfmatsjag tycker sebrafisken är snäll, väldigt livlig men den går ju inte på några andra, tänkte du på zebraciklid eurydike?Kommentar
-
Jag har själv ett litet stimm (10 st) i ett av mina kar och de är fromma som lamm!De enda de nafsar på är håren på armarna vid vattenbyte
Har dem med gurami, barber, kuhliiål och någon liten asiatisk mal (liknande borneo-pleco) och dom har inte gjort någon skada på någon
Förmodligen känner sig dina 2 ensamma och kanske stressade (och därav kanske hotade?) när de är så få, så testa skaffa några fler och se om de lugnar ner sig!310 l - Sydamerika
200 l - Asien
104 l - Asien
70 l - SydamerikaKommentar
-
Den andra är en annan sorts sebrafisk som kallas något som jag för tillfället glömt bort. Något i stil med leopardzebrafisk eller något näee. Det är en skillnad på hanar och honor. Om du matar med mycket mygglarver t ex så blir hanarna guldiga i färgen och är inte riktigt lika runda som honorna som blir lite mer silveraktiga och betydligt runda. När de har dessa färger så brukar de åka runt och jaga varandra ganska nära botten strax efter man tänt lyset. Detta är deras lek.Kommentar
-
Nevyn, det kan mycket väl vara en bidragande orsak att de bara är två, de kan bli lite mindre energiska om de får lite mer mat, men du borde verkligen skaffa fler.
Sebrafisken är en relativt fredlig art, men som sagt; allting är relativt, saken är att de konstant är inställda på att äta så mycket som möjligt. Det är inte helt otroligt att de provar om de kan äta de mindre fiskarna. Men det kan också vara så att de försvarar födorevir.
I vilket fall som helst borde problemen minska om du skaffar fler sebrafiskar.Kommentar
-
Ursprungligen postat av peter78wÄr det nån skillnad på honor och hanar?
Köpte för en vexka sedan 4 st och ser nu att den ena är annorlundare än dom andra 3. Dom andra har svarta ränder men den ena har bara små svarta prickar överallt.Kommentar
-
nä inga fjäll resta det man kan se...den är så snabb den. Den är däremot mer silvrig på buken. Det är nästan som om det bakre delen av buken som är mer rund och silvrig men det kan beror på att den är så rund kanske. Vad gör man åt detta? om den är nu på smällen? Ska man ha den seperat? Tips tas emot TACK"!Kommentar
-
Det är romspridare, rommen befruktas av en hane när den läggs, vill du kan du prova att ta ut henne och en eller två hanar i ett mindre akvarium eller annan liknande bytta, typ IKEAs back "flaj". Antingen lägger grovt grus på botten eller, så köper man största modellen "födkasse" på zooaffär, det ska vara en sån som har gallerbotten så att rommen kan ramla ner genom gallret. De brukar leka från tidig morgon och en bit in på förmiddagen, ffa om man använder för födkasse ska man ta ut de vuxna djuren när de lekt färdigt, de vill inte bo så trångt någon längre tid. Äggen är ca 1mm och genomskinliga.
Det är en stor fördel att ha ett luftpumpsdrivet skumgummifilter i lekakvariet, inte i själva födkassen om man använder sådan, annars kan man klara sig ett tag med dagliga vattenbyten och rengöring ganska länge.
Föräldrarna leker bäst i starkt ljus, de ska sättas till lek på kvällen, och kommer om dom står i ett fönster och om honan är kraftig med största sannolikhet leka dagen efter. Man bör ha mycket god uppsyn över dem om man inte har cirkulation i lekakvariet. Bäst är att ta hälften av vattnet till lekakvariet/behållaren från akvariet som lekdjuren kommer ifrån och hälften tempererat vatten från kranen.
Om man använder födkasse bör man ha ett lock på den, det brukar ingå ett perforerat transparent lock i de modeller som är tillräckligt stora för att vara lämpliga för sebrafisklek.
Ynglen kan äta fin-pulveriserat torrfoder så fort de simmar fritt, innan de simmar fritt ska man inte mata.
Man kan behöva öva några gånger innan ma får upp stora mängder yngel från en enda lek, och allt detta kan låta krångligt om man inte odlat sebrafiskar förut, men det är inget som är krångligt eller svårt om man tar det steg för steg, det är enkelt och roligt att odla sebrafisk.Kommentar
Kommentar