Förslag på "roliga" fiskar?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • *Ulrica*
    • June 2006
    • 682

Förslag på "roliga" fiskar?

Hej igen allihopa!

Verkligen bra forum det här! Massor med hjälp har jag fått!

Nu har jag börjat fundera på fiskar till mitt 250-liters akvarium. Jag är helt öppen till allt - från biotop eller bara ciklider till ett "vanlgt" nybörjarsällskapsakvarium! det får inte vara för svårt bara, jag är ju totalnybörjare...

Det som är viktigt är att fiskarna är roliga att titta på och att det händer mycket så att min 6-åring tycker det är roligt också!

Så - kom med förslag på lite olika befolkningar ni tror skulle passa för att underhålla oss!

Tack på förhand!

/Mamman
  • smrf
    • June 2006
    • 21

Ursprungligen postat av Mamma_och_Simon
    Hej igen allihopa!

Verkligen bra forum det här! Massor med hjälp har jag fått!

Nu har jag börjat fundera på fiskar till mitt 250-liters akvarium. Jag är helt öppen till allt - från biotop eller bara ciklider till ett "vanlgt" nybörjarsällskapsakvarium! det får inte vara för svårt bara, jag är ju totalnybörjare...

Det som är viktigt är att fiskarna är roliga att titta på och att det händer mycket så att min 6-åring tycker det är roligt också!

Så - kom med förslag på lite olika befolkningar ni tror skulle passa för att underhålla oss!

Tack på förhand!

/Mamman
    Hej! Är också nybörjare. Jag köpte ett stim med kardinaltetror och de är ganska roliga att titta på när de simmar fram och tillbaka och jagar varandra.

Kommentar

• *Ulrica*
      • June 2006
      • 682

hm...

I min bok står det att Kardinaltetror är väldigt känsliga så jag vet inte om jag vågar börja med en sån fisk....

Jag vill gärna ha nåt stim med små fiskar men hellre någon som är enfärgad och inte så "skrikig". Jag gillar bäst fiskar som är vita-silvriga-gråa... och så rosa förstås....

Kommentar

• Opus
        • January 2006
        • 1014

Jag tycker bilbukar är snygga och dom verkar roliga http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=422
        Dom håller till i ytan mest.
        Att kardinaltetra skulle vara mer kännsliga än andra fiskar vet jag inte om jag håller med om, dom är väldigt mycket bättre på att forma stim än sina snarlika släktningar neontetra och i mitt tycke, snyggare.
        En annan fisk som jag tycker mer och mer om är sorgmanteltetra http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=433

Iaf två arter som inte är skrikiga i färgen
        Vescere bracis meis!

Kommentar

• smurfmats
          • February 2003
          • 3538

roliga fiskar är väl platy som förökar sig mycket och ger små bebisar som nog din 6-åring tycker är kul
          tråden om fjärilars lek!

Kommentar

• Daniel Blom
            • June 2003
            • 1670

Fiskar i all ära, men de varelser som mina barn gillar bäst är ampullariasnäckorna. Aktivare än de flesta av mina malar...
            Det enda du behöver här i livet är okunnighet och självförtroende,
            och framgången är given.
            Samuel Clemens
            Mina bilder

Kommentar

• arska
              • February 2006
              • 120

Är nybörjare också, köpte kardinaltetror först. Alla lever fortfarande efter 4-5 månader. Sen finns purpurhuvudsbarber och sorgmanteltetror båda dessa har överlevt mina tabbar och nybörjarfel.

http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=433 sorgmanteltetra
              http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=205 purpurhuvudsbarb
              Ett tips, sök i forumet + kolla menyn till höger på första sidan här på zoopet, där finns mycket matnyttigt för oss nybörjare
              Hemsida
              Bilder

Kommentar

• *Ulrica*
                • June 2006
                • 682

daniel60 - ampullariasnäckor?

Hm... klättrar de inte ut ur akvariet? Vad gör de som är kul? Förlåt att jag är skeptisk men hur kul kan en snigel vara?

Kommentar

• Krax
                  • December 2005
                  • 1329

Idag klättrade en av mina små snäckor på en stor och båda verkade väldigt besvärade. Till slut trillade båda av bladet och ner på botten. Sånt kan väl roa en sexåring? Och så städar de snyggt.

Annars gillar jag vildformen av guppy. De är väldigt tåliga, rör på sig mycket och hittar på hyss med varann (=parar sig). Perfekta nybörjarfiskar.

Kommentar

• macke_fisk
                    • December 2005
                    • 4442

hello

en fisk jag tycker du ska köpa det är platy....väldigt lätta att hålla och förökar sig väldigt lätt har sj 3 st platy 1 hane+2 honor plus en massa yngel....kan väl vara något till en 6 åring

eller så kan du oxå köpa zebra fiskar...dom e fina och kvicka små jäklar^^
                    fiskar..stimfisk

men min absoluta favorit fisk är metallpansarmal..väldigt fin och den är väldigt bra på att rensa matrester från bottnen...stimfisk

MVH Macke_fisk
                    Senast redigerad av macke_fisk; 07 June 2006, 19:31.
                    MVH macke_fisk

Kommentar

• netweaver
                      • May 2006
                      • 486

Min son (snart 3 år) tycker att regnbågsfiskarna o räkorna är roligast då dessa förmodligen är de mest aktiva medlemmarna.
                      \\
                      Nybörjare varje dag jag vaknar

Kommentar

• *Ulrica*
                        • June 2006
                        • 682

en massa roliga tips!

Jag tror sonen gärna vill ha silverhajar för det är ju så spännande med HAJAR!!!

det blir väl nån kompromiss mellan mammas
                        rosa och Simons coola fiskar.. typ....

Kommentar

• Daniel Blom
                          • June 2003
                          • 1670

daniel60 - ampullariasnäckor?
                          Hm... klättrar de inte ut ur akvariet? Vad gör de som är kul? Förlåt att jag är skeptisk men hur kul kan en snigel vara?
                          Ampullariasnäckorna är alltid i farten.
                          Ibland klättrar de längst ut på en rot - och hoppar ner (åtminstone ser det ut så).
                          Ibland gömmer de sig i skalet, ibland väller hela kroppen ut.
                          Ibland sitter de vid ytan och käkar flytväxter, ibland rejsar de runt på bottnen och äter matrester (gör en massa nytta, alltså).
                          Och, som sagt, de är aktivare än fiskarna här hemma. Fast konkurrensen är inte mördande - de flesta av mina fiskar visar sig inte gärna i dagsljus...
                          Jag har olika snäckor i alla akvarier där det inte finns snäckätare. Hittills har ingen klättrat ut.
                          Av ampullarierna gillar jag de bruna bäst medan barnen föredrar de gula.
                          Det enda du behöver här i livet är okunnighet och självförtroende,
                          och framgången är given.
                          Samuel Clemens
                          Mina bilder

Kommentar

• kkk
                            • May 2006
                            • 597

Roliga fiskar

Jag tycker att praktbotian är en rolig fisk, full med bus och hyss.En bottenstimfisk som rensar botten på överflöd. En annan rolig fisk är guramin,ständigt på nya upptåg.Hajmalen (den som blir ca 20 cm) är en mycket rolig och trevlig rackare. Har man två så märker man hur mycket dom tyr sej till varandra och leker, de leker även med andra fiskar man har.
                            MVH/kkk

Kommentar

• Opus
                              • January 2006
                              • 1014

en massa roliga tips!

Jag tror sonen gärna vill ha silverhajar för det är ju så spännande med HAJAR!!!

det blir väl nån kompromiss mellan mammas
                              rosa och Simons coola fiskar.. typ....
                              Silverhaj är rätt roliga, men tänk på att dom blir rätt stora stimfiskar, upp till 20 - 25cm, vilket betyder att man bör ha några stycken för att dom skall trivas och dom kan hoppa en del.
                              Vescere bracis meis!

Kommentar

Arbetssätt...