Tips till en gröngöling :D

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Wiie
    • May 2006
    • 124

Tips till en gröngöling :D

Har precis hittat hit och har gått i tankar på att köpa ett akvarium så varför inte fråga proffsen. Jag har tänkt att köpa ett 150l akvarium eller 110l. Fiskarna jag är sugna på är neontetra, tigerbarb, pansarmal och guppys. Mina frågor är följande:

1. Går de här fiskarna bra ihop?
    2. vad ska jag tänka på när jag köper allt det här?
    3. Hur många av varje ska jag ha?
    4. Är detta en bra grund för en nybörjare??
    5. Vilka akvarium är bra?? Välvda vanliga?? etc
    Senast redigerad av Wiie; 08 May 2006, 18:59.
  • Krax
    • December 2005
    • 1329

Tigerbarb kommer från Asien, medan neontetra, guppy och pansarmal i alla fall kommer från samma världsdel. Om du så småningom vill göra ett någorlunda naturligt akvarium så kommer inte tigerbarben att passa in riktigt. Men jag vet inte om de tre simmar i samma vatten i Sydamerika. Inte heller om de bråkar.

Köp inte så många att börja med. De dör så lätt i början innan akvariet är inkört. Pansarmalar vill vara sisådär 6 st. Jag hade väntat med dom. De rotar ganska duktigt i sanden också. Själv gillar jag inte dom så mycket. Jag har fyra och de är ganska tråkiga. Ancistrus är roligare.

Kommentar

• mange993
      • April 2004
      • 372

kolla i artbeskrivningen
      1 jag tror du skulle satsa på kardinaltetra istället för neon
      neontetra ska ha lite svalare vatten tror jag. tigerbarben och guppy kanske inte går så bra ihop tigerbarben biter görna på fenorna
      2 ordentligt filter och köp hellre det större akvarium man växer ganska fort ur ett litet akvarium
      3 räkna med 1cm fisk= 1 liter vatten alla fiskar du vill ha utom guppy är stimmfisk så minst10 st av varje. jag skulle nog satsa på många kardinaler ngra pansarmalar och nån liten sugmal
      5 kolla beg så får du ofta med värmare pump och div tillbehör
      MVH
      Mange

Kommentar

• mange993
        • April 2004
        • 372

pansarmalar tycker jag är roliga att titta på när dom far fram

Kommentar

• jonjac
          • December 2005
          • 87

Ursprungligen postat av Wiie
          Har precis hittat hit och har gått i tankar på att köpa ett akvarium så varför inte fråga proffsen. Jag har tänkt att köpa ett 150l akvarium eller 110l. Fiskarna jag är sugna på är neontetra, tigerbarb, pansarmal och guppys. Mina frågor är följande:

1. Går de här fiskarna bra ihop?
          Tigerbarben är fenbitare så det är möjligt att de kan naffsa på dina guppys. Sikta på koppar- eller fembandsbarb istället som inte är så aggresiva.

Kommentar

• Krax
            • December 2005
            • 1329

Ursprungligen postat av mange993
            guppy är stimmfisk så minst10 st
            Man får snabbt 10 guppy om man har två hanar och två honor. Svårt att undvika

Kommentar

• Wiie
              • May 2006
              • 124

Ursprungligen postat av Krax
              Tigerbarb kommer från Asien, medan neontetra, guppy och pansarmal i alla fall kommer från samma världsdel. Om du så småningom vill göra ett någorlunda naturligt akvarium så kommer inte tigerbarben att passa in riktigt. Men jag vet inte om de tre simmar i samma vatten i Sydamerika. Inte heller om de bråkar.

Köp inte så många att börja med. De dör så lätt i början innan akvariet är inkört. Pansarmalar vill vara sisådär 6 st. Jag hade väntat med dom. De rotar ganska duktigt i sanden också. Själv gillar jag inte dom så mycket. Jag har fyra och de är ganska tråkiga. Ancistrus är roligare.
              Men man måste ju ha några som "städar lite på botten"

Kommentar

• Wiie
                • May 2006
                • 124

Ursprungligen postat av jonjac
                Tigerbarben är fenbitare så det är möjligt att de kan naffsa på dina guppys. Sikta på koppar- eller fembandsbarb istället som inte är så aggresiva.
                Min kompis har haft guppys och tigerbarb ihop och det funkade. Men det är ju väldigt svårt att veta. tycker tigerbarb är så grymt coola

Kommentar

• Barr
                  • July 2004
                  • 194

Har du ett väl tilltaget stim med tigerbarber borde dom inte bråka med de andra fiskarna, enligt min erfarenhet. Och så länge du inte köper fiskar som konstant bråkar eller äter upp varandra tycker jag att du ska köpa de fiskar du tycker om. Att som nybörjare begränsa sig till ett biotopiskt korrekt akvarium är ganska onödigt om du inte redan från början tycker att det verkar coolt. Börja med några få arter som är relativ enkla och låt intresset växa så får du se vilken sorts akvarist du utvecklas till. Det är mitt råd.

Kommentar

• CalleAkvarist
                    • November 2005
                    • 1059

Ursprungligen postat av Wiie
                    Men man måste ju ha några som "städar lite på botten"
                    Pröva istället Ancistrus dolichopterus. Corydoras är inte särskilt duktiga städare, iaf jämfört med Ancistrus.

Kommentar

• Krax
                      • December 2005
                      • 1329

Ursprungligen postat av CalleAkvarist
                      Pröva istället Ancistrus dolichopterus. Corydoras är inte särskilt duktiga städare, iaf jämfört med Ancistrus.
                      De går på olika ställen. Corydoras gillar fin sand eller grus och kan böka runt kring växtrötterna lite för mycket tycker jag. Ancistrus gnager hellre på större stenar, rötter och glaset. Jag gillar också Ancistrus bättre.

Kommentar

• åheim
                        • April 2006
                        • 13197

Ursprungligen postat av CalleAkvarist
                        man kan inte jämföra dessa fiskar! ancistrus äter alger och corydoras äter mat på botten (fodertabletter, mygglarver men inga alger)den städar botten alldeles utmärk! ancistrus är väl ändå bra tråkiga iallafall, sitter bara still på nån undanskymd plats och är osynliga....
                        Senast redigerad av åheim; 10 May 2006, 21:45.
                        Viva Leo Buscaglia

Kommentar

• Wiie
                          • May 2006
                          • 124

får fråga i affären vad det tycker passar bäst =) De brukar kunna sina grejer :P

Kommentar

• Intercepter
                            • January 2006
                            • 962

ah skippa barberna de e mera bry än kul o titta på , käkar fenor som galningar

Kommentar

• CalleAkvarist
                              • November 2005
                              • 1059

Ursprungligen postat av åheim
                              man kan inte jämföra dessa fiskar! ancistrus äter alger och corydoras äter mat på botten (fodertabletter, mygglarver men inga alger)den städar botten alldeles utmärk! ancistrus är väl ändå bra tråkiga iallafall, sitter bara still på nån undanskymd plats och är osynliga....
                              Vad jag vet kan Ancistrus även äta flingfoder och liknande. Ancistrus är mkt intressanta (har erfarenhet då skolan har ancistrus), men gömmer sig ofta på dagen då de är nattdjur. Jag skrev inte att corydoras var dåliga städare, utan bara att ancistrus var en bättre städare! Sen är väl corydoras det bästa om man vill ha en jättevacker fisk som är en hyfsat bra städare...

Kommentar

Arbetssätt...