haha tack
Har nog ca 30 sånna bilder och man får verkligen upp ögonen för de små räkorna när man kan se de så detalierat blir bara mer o mer imponerad
Tog även ett par macrobilder på mina amanos när de stod nära glaset men mer om dem en annan gång :P
Ska köpa ett litet 15 l akvarium för att ha yngel i. Funderar nu på vad man kan ha för algätare i ett så litet kar. Någon som har bra tips?
Det finns alternativ till räkor för ett så pass litet "kar" och det är - som Nils - skrev snäckor/sniglar. Räkorna kommer inte städa bort algar på glasrutan och är mycket känsliga mot "dåliga" vattenvärden. Kommer du använder burken som yngelburk så måste du dock matar mycket. Att hålla bra balans i ett sånt litet kar är redan så tillräkligt svårt. Hjälp från sniglarna är då mer än välkommen! Är du rädd för snigelinvasionen, då tar du såna som behöver bräcktvatten för att kunna föröka sig. Typ Clithon corona. Snygg och duktig snigel...
En liten undran: Behövs det någon algätare överhuvudtaget i ett litet yngelkar?
Men visst, räkor kan kanske vara kul.
Så värst mycket alger växer inte i mina yngelkar då jag har dålig belysning och bra vattenkvalitét, däremot uppskattar jag att ha räkor i yngelkraen som kan käka upp maten som ynglen missar och håller rent ö.h.t!
Så länge man inte köper nån mördarräka som käkar upp ynglen!
Wow, så snygg räkbild
Kan också rekommendera sniglar för de är verkligen urduktiga städare. Mina tre ampullaria käkar alger mycket bättre än mina ancistrusar
110 Liters Fisksoppa, vill och ska renovera fiskbeståndet nån gång... Ancistrus, Fläckig Pansarmal, Platy, Endlers Guppy, Kopparbarb, Ampullaria, Afrikansk Jättefilterräka
20 Liters Räkkar Två CR (ska införskaffas fler) och en körsbärsräka som har fått flytta från stora akvariet.
Wow, så snygg räkbild
Kan också rekommendera sniglar för de är verkligen urduktiga städare. Mina tre ampullaria käkar alger mycket bättre än mina ancistrusar
Synd bara att de inte klarar surt vatten. Annars hade jag tagit hem några såna.
"The animals of the world exist for their own reasons.
They were not made for humans
any more than black people were made for whites
or women for men." - Alice Walker
Det finns alternativ till räkor för ett så pass litet "kar" och det är - som Nils - skrev snäckor/sniglar. Räkorna kommer inte städa bort algar på glasrutan och är mycket känsliga mot "dåliga" vattenvärden. Kommer du använder burken som yngelburk så måste du dock matar mycket. Att hålla bra balans i ett sånt litet kar är redan så tillräkligt svårt. Hjälp från sniglarna är då mer än välkommen! Är du rädd för snigelinvasionen, då tar du såna som behöver bräcktvatten för att kunna föröka sig. Typ Clithon corona. Snygg och duktig snigel...
Lycka till! Hejhopp. Ralp
Men då kan jag ju helt enkelt flytta över några av mina små snäckor (av okänd art) som jag har i det andra karet!
Fick tydligen med någon liten snäcka med växter jag köpte. Kan inte se några i det stora akvariumet, men i yngelkaret syns dom tydligt. Dom håller efter och jag har inte haft alger alls i den, men eftersom dom förökar sig fort vågar jag inte slänga i dom i stora karet.
Jag tyckte det lät bra med en snäcka av sorten Clithon corona, är det någon som vet om dom finns att köpa i stockholm, gärna västerort.
Jag köpte mina på Djurmagazinet i Tyresö. Sedan såg jag nyligen också några hos Akvarielagret (som var tom billigare). De kallas för Antennsniglar på svenska. Jag tycker om mina två och kan bara varmt rekomendera de.
Kommentar