Hej nu har jag efter snart 1 mån med mitt 60L akvarium fått 3 små små sniglar på glaset, dom kryper sakta omkring.
är det här nåt dåligt tecken? :S snälla hjälp.
Jag tror inte sniglarna gör nån skada, det skulle isåfall vara att tugga på växterna...vet att en akvarister hatar dem och en del bara tycker att de är bra städhjälp i akvariet.
Sniglarna brukar komma in via akvarieväxter om jag inte har helt fel...
110 Liters Fisksoppa, vill och ska renovera fiskbeståndet nån gång... Ancistrus, Fläckig Pansarmal, Platy, Endlers Guppy, Kopparbarb, Ampullaria, Afrikansk Jättefilterräka
20 Liters Räkkar Två CR (ska införskaffas fler) och en körsbärsräka som har fått flytta från stora akvariet.
Gör nåt jag har också många små sniglar dom förökar sej själva.Och dom här jätte jobbiga att få bort köp ett snigel gift. Men ta först ut fiskarna för säkerhets skull
Köp praktbotior. Dom äter upp sniglarna om man inte ger dem fodertabletter på några dagar. I afären säger dom nog att du måste ha flera av dem men jag har bara 2 och det funkar alldeles utmärkt.
men dom blir 30 cm som fullvuxna. Det tar dock ett tag men då kan du ge bort dem eller skaffa ett större akvarium. Mina har inte växt nåt märkbart på 6 månader iaf.
Köp praktbotior. Dom äter upp sniglarna om man inte ger dem fodertabletter på några dagar. I afären säger dom nog att du måste ha flera av dem men jag har bara 2 och det funkar alldeles utmärkt.
Det är mycket mer ekologiskt och ekonomiskt.
är det inte lite dumt att rekommendera dem när han har ett 60 liters??
så länge du inte har några växter som de gärna käkar så är det bara att försöka ta bort dem så du håller beståndet nere för några stycken brukar inte skada. men det beror kanske också lite på vilken art det är..
Jag tycker detta är ett mycket dåligt råd. Dels så behöver praktbotior minst 250 liter för att utvecklas normalt och må bra. Dels så tycker jag att det är förkastligt att ge rådet att bara skaffa två individer av en stimfiskart. Bara för att fiskarna inte går och dör betyder det inte att de trivs bra. Det är svårt för oss som däggdjur att se hur en fisk mår psykiskt. Stimfiskar mår bäst av att leva i stim och det är inte ens lagligt att hålla dem ensamma.
Ursprungligen postat av fiskennn
Gör nåt jag har också många små sniglar dom förökar sej själva.Och dom här jätte jobbiga att få bort köp ett snigel gift. Men ta först ut fiskarna för säkerhets skull
Att använda gift i ett akvarium är ingen bra idé alls. Giftet kommer att slå ut nyttobakterierna plus att alla döda sniglar kommer att orsaka en ammoniak/nitritspik som kan döda fiskarna. Det är mycket bättre att köra med en snigelfälla i så fall. Det är inte ens säkert att sniglarna kommer att föröka sig explosionsartat. Det brukar bara bli så när man matar för mycket och/eller när balansen i akvariet inte är som den ska.
"The animals of the world exist for their own reasons.
They were not made for humans
any more than black people were made for whites
or women for men." - Alice Walker
Kommentar