Små sniglar på glaset

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • alexback
    • January 2006
    • 11

Små sniglar på glaset

Hej nu har jag efter snart 1 mån med mitt 60L akvarium fått 3 små små sniglar på glaset, dom kryper sakta omkring.
    är det här nåt dåligt tecken? :S snälla hjälp.
  • Watermelon
    • November 2005
    • 140

Jag tror inte sniglarna gör nån skada, det skulle isåfall vara att tugga på växterna...vet att en akvarister hatar dem och en del bara tycker att de är bra städhjälp i akvariet.
    Sniglarna brukar komma in via akvarieväxter om jag inte har helt fel...
    110 Liters Fisksoppa, vill och ska renovera fiskbeståndet nån gång...
    Ancistrus, Fläckig Pansarmal, Platy, Endlers Guppy, Kopparbarb, Ampullaria, Afrikansk Jättefilterräka

20 Liters Räkkar
    Två CR (ska införskaffas fler) och en körsbärsräka som har fått flytta från stora akvariet.

Kommentar

• kvert
      • November 2005
      • 320

Tro mig, om du inte gör nått åt dom tidigt så får du snabbt j'*vligt många. J'*vligt många!

Kommentar

• fiskennn
        • January 2006
        • 121

Gör nåt jag har också många små sniglar dom förökar sej själva.Och dom här jätte jobbiga att få bort köp ett snigel gift. Men ta först ut fiskarna för säkerhets skull

Kommentar

• fiskennn
          • January 2006
          • 121

Och förestend jag behöver också hjälp vet nån nåt jatte bra gift. Så att det går lite snabbare!

Kommentar

• PlatyYngel
            • January 2006
            • 1105

Köp praktbotior. Dom äter upp sniglarna om man inte ger dem fodertabletter på några dagar. I afären säger dom nog att du måste ha flera av dem men jag har bara 2 och det funkar alldeles utmärkt.

Det är mycket mer ekologiskt och ekonomiskt.
            / Marcus

Kommentar

• kvert
              • November 2005
              • 320

Platyyngel, PRECIS den kommentaren jag ville ha! Ska definitivt skaffa mig praktbotior nu

Kommentar

• PlatyYngel
                • January 2006
                • 1105

men dom blir 30 cm som fullvuxna. Det tar dock ett tag men då kan du ge bort dem eller skaffa ett större akvarium. Mina har inte växt nåt märkbart på 6 månader iaf.
                / Marcus

Kommentar

• svea
                  • February 2005
                  • 2476

Eller pakistanbotior som är något mindre. Mina 2 är effektiva snigeläggätare.

Mina bilder
                  Min zoon

Kommentar

• Paniktandborste
                    • March 2005
                    • 330

Ursprungligen postat av PlatyYngel
                    Köp praktbotior. Dom äter upp sniglarna om man inte ger dem fodertabletter på några dagar. I afären säger dom nog att du måste ha flera av dem men jag har bara 2 och det funkar alldeles utmärkt.

Det är mycket mer ekologiskt och ekonomiskt.
                    är det inte lite dumt att rekommendera dem när han har ett 60 liters??

så länge du inte har några växter som de gärna käkar så är det bara att försöka ta bort dem så du håller beståndet nere för några stycken brukar inte skada. men det beror kanske också lite på vilken art det är..
                    Aka Pixel eller Bildpunkt

Kommentar

• Raven
                      • February 2005
                      • 15385

praktbotia har inte i ett 60 liters att göra dessutom är dom stimfiskar.

antar att det är snäckor diskussionen gäller och inte sniglar och dom brukar öka i antal pga övermatning.

har haft dom själv sen i våras och plockar som mest bort 4-5st i månaden så det är långtifrån säkert att dom kommer öka i antal

kan prova att lägga ner ett salladsblad en stund.
                      jbl säljer även en snäckfälla som ska funka rätt ok efter vad jag läst.
                      LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                      Faktatråd Om AkvarieVatten
                      Växtakvaristernas Paradis

Kommentar

• fiskennn
                        • January 2006
                        • 121

men kan man ha fiskarna i med snigelfällan?

Kommentar

• Buckshot
                          • February 2003
                          • 456

Det finns ju andra botior än praktbotia.
                          Skunkbotia äter sniglar.
                          Dvärgbotia är ännu mindre men jag vet inte om den äter sniglar.
                          Lilla Malawisjön finns i mitt vardagsrum.

Kommentar

• Raven
                            • February 2005
                            • 15385

Ursprungligen postat av fiskennn
                            men kan man ha fiskarna i med snigelfällan?
                            överlag ja men vissa malar kan dock lära sej att "göra inbrott" för att komma åt maten som ska ligga däri,.
                            LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                            Faktatråd Om AkvarieVatten
                            Växtakvaristernas Paradis

Kommentar

• batski
                              • October 2004
                              • 8891

Ursprungligen postat av PlatyYngel
                              Jag tycker detta är ett mycket dåligt råd. Dels så behöver praktbotior minst 250 liter för att utvecklas normalt och må bra. Dels så tycker jag att det är förkastligt att ge rådet att bara skaffa två individer av en stimfiskart. Bara för att fiskarna inte går och dör betyder det inte att de trivs bra. Det är svårt för oss som däggdjur att se hur en fisk mår psykiskt. Stimfiskar mår bäst av att leva i stim och det är inte ens lagligt att hålla dem ensamma.

Ursprungligen postat av fiskennn
                              Gör nåt jag har också många små sniglar dom förökar sej själva.Och dom här jätte jobbiga att få bort köp ett snigel gift. Men ta först ut fiskarna för säkerhets skull
                              Att använda gift i ett akvarium är ingen bra idé alls. Giftet kommer att slå ut nyttobakterierna plus att alla döda sniglar kommer att orsaka en ammoniak/nitritspik som kan döda fiskarna. Det är mycket bättre att köra med en snigelfälla i så fall. Det är inte ens säkert att sniglarna kommer att föröka sig explosionsartat. Det brukar bara bli så när man matar för mycket och/eller när balansen i akvariet inte är som den ska.
                              "The animals of the world exist for their own reasons.
                              They were not made for humans
                              any more than black people were made for whites
                              or women for men." - Alice Walker

Kommentar

Arbetssätt...