Bra nybörjarfiskar?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Karin88
    • October 2005
    • 80

Bra nybörjarfiskar?

Planerar fiskar för ett 112 l. Vill ha okomplicerade fiskar eftersom jag är nybörjare. Passar fiskarna ihop?, skulle vilja att de skulle trivas så bra som möjligt tillsammans.
    Här är min plan:

5 st malar(Corydoras)trevliga raser?
    8-10 st pristella/diamanttetra
    4-5 st platy
    2 st räkor

Vilka fiskar borde man i så fall köpa först för att "köra" in akvariet?
    Hurdant bottenmaterial?

ivrig nybörjare
    Senast redigerad av Karin88; 11 November 2005, 16:00.
  • batski
    • October 2004
    • 8891

Ursprungligen postat av Karin88
    Planerar fiskar för ett 112 l. Vill ha okomplicerade fiskar eftersom jag är nybörjare. Passar fiskarna ihop?, skulle vilja att de skulle trivas så bra som möjligt tillsammans.
    Här är min plan:

5 st malar(Corydoras)trevliga raser?
    8-10 st pristella/diamanttetra
    4-5 st platy
    2 st räkor

Vilka fiskar borde man i så fall köpa först för att "köra" in akvariet?
    Hurdant bottenmaterial?

ivrig nybörjare
    Hej Karin!

Fiskarna på din lista skulle nog kunna samsas i samma akvarium.

Pristellatetra är betydligt tåligare än diamanttetra, därför skulle jag valt pristella.

I fall du vill ha pansarmalar bör du välja en finkornig sand utan vassa kanter. Det är också bra med relativt mörk sand. Det finns många olika corydoras arter. Med tanke på akvariets storlek bör du välja en art som inte blir så stor. Tänk också på att välja en art som inte är så känslig. Jag skulle rekommendera dig att ha minst 6 corys. De känner sig tryggare ju fler de är. I mitt akvarium bor det både corydoras trilineatus och c. adolfoi.

I fall du ska ha 4 platy bör du ha en hane och 3 honor. En annan mycket trevlig art av levandefödare är endlers "guppy". Det är inga guppys, utan är både mindre, friskare och vackrare (tycker jag) än guppy. De kan dock vara lite svåra att hitta ibland.

När du kör in akvariet tänkt på att börja med väldigt få fiskar, använd Nitrivec (eller motsvarande preparat) och introducera inte nya fiskar förrän efter en månad. Och då ska du göra det stegvis. Sakaffa dig en nitrit-dropptest så du kan hålla koll på eventuell nitrit. Pansarmalarna ska du INTE börja med.

De tåligaste på din lista är nog pristellatetra. Du kanske kan börja med 5 st och utöka sedan till 8-10.

Du kan läsa om de olika arternas egenskaper och behov här på zoopet på: http://www.zpet.se/fiskar/index.php

Lycka till!
    Senast redigerad av batski; 11 November 2005, 17:57.
    "The animals of the world exist for their own reasons.
    They were not made for humans
    any more than black people were made for whites
    or women for men." - Alice Walker

Kommentar

• Karin88
      • October 2005
      • 80

Tack för svaret!

En sak grubblar jag fortfarande på: Om man alltså vill ha corysar borde man ha finkornig sand, men har hört att växterna fäster sig bättre i grus. Hur skall jag komma ur dilemmat?? Int kan jag väl ha både sand och grus?

Kommentar

• smurfmats
        • February 2003
        • 3538

mina väter växer jättebra i sand, det är nog inget större problem...
        tråden om fjärilars lek!

Kommentar

• NiXoN
          • December 2003
          • 2068

Växterna klarar sig bra i lite finare sand tex blästersand, dock så behöver du nåt med lite rundare kanter för corydoras..
          Jag har fågelsand från pwss och de fungerar mycket bra för både växter och fisk.
          Det kan t.o.m vara svårare att få växter att hållas fast i bottnen med grövre sand.

Kommentar

Arbetssätt...