Bra nybörjarfiskar?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Karin88
    • October 2005
    • 80

Bra nybörjarfiskar?

Planerar fiskar för ett 112 l. Vill ha okomplicerade fiskar eftersom jag är nybörjare. Passar fiskarna ihop?, skulle vilja att de skulle trivas så bra som möjligt tillsammans.
    Här är min plan:

5 st malar(Corydoras)trevliga raser?
    8-10 st pristella/diamanttetra
    4-5 st platy
    2 st räkor

Vilka fiskar borde man i så fall köpa först för att "köra" in akvariet?
    Hurdant bottenmaterial?

ivrig nybörjare
    Senast redigerad av Karin88; 11 November 2005, 16:00.
  • batski
    • October 2004
    • 8891

Ursprungligen postat av Karin88
    Planerar fiskar för ett 112 l. Vill ha okomplicerade fiskar eftersom jag är nybörjare. Passar fiskarna ihop?, skulle vilja att de skulle trivas så bra som möjligt tillsammans.
    Här är min plan:

5 st malar(Corydoras)trevliga raser?
    8-10 st pristella/diamanttetra
    4-5 st platy
    2 st räkor

Vilka fiskar borde man i så fall köpa först för att "köra" in akvariet?
    Hurdant bottenmaterial?

ivrig nybörjare
    Hej Karin!

Fiskarna på din lista skulle nog kunna samsas i samma akvarium.

Pristellatetra är betydligt tåligare än diamanttetra, därför skulle jag valt pristella.

I fall du vill ha pansarmalar bör du välja en finkornig sand utan vassa kanter. Det är också bra med relativt mörk sand. Det finns många olika corydoras arter. Med tanke på akvariets storlek bör du välja en art som inte blir så stor. Tänk också på att välja en art som inte är så känslig. Jag skulle rekommendera dig att ha minst 6 corys. De känner sig tryggare ju fler de är. I mitt akvarium bor det både corydoras trilineatus och c. adolfoi.

I fall du ska ha 4 platy bör du ha en hane och 3 honor. En annan mycket trevlig art av levandefödare är endlers "guppy". Det är inga guppys, utan är både mindre, friskare och vackrare (tycker jag) än guppy. De kan dock vara lite svåra att hitta ibland.