Hur mycket tål golvet?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Macke91
    • December 2003
    • 32

Hur mycket tål golvet?

Jag undrar hur mycket vikt ett golv tål.
    Mitt golv ligger på källarplan och huset är väl ca 100 år gammalt.
    Min mamma är tveksam till att jag ska lägga i mer sten i mitt 220-liters akvarium.
    Jag har väl runt 5-7 kg sten redan, vet inte riktigt.
    Marcus
  • niclas89
    • October 2004
    • 228

Jag tror att det håller. Jag har ett super mjukt golv o jag har ett 375L akvarium på de (övervåning). Så de borde inte va nån fara
    flippflopp Min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=290186

Kommentar

• Shagrat
      • September 2004
      • 335

Ett 220l med riktigt mycke sten väger nog knappas mer än 300 kg... skulle ni våga stå 4-5 personer där akvariet ska stå? :P
      Ja, jag vet att jag inte kan stava....
      Min zoon

Kommentar

• riverhorse
        • September 2004
        • 98

Det beror mest på vad du har för akvarieställning.Det är stor skillnad på om du har ett stativ med 4 ben eller om du har typ leca block.För det handlar om att fördela vikten.Men i ditt fall så bör det inte spela någon roll.

http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=279090
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=279090

Kommentar

• swetrot
          • April 2003
          • 966

Det är ingen som helst fara. Stenen väger inte så himla mycket mer än vattnet, och huset lär hålla. Det du, och alla andra akvarister, skall vara uppmärksamma på är dels att golvet inte sviktar så att akvariet inte står helt i våg. Dels skall man försöka ha stor belastningsyta mot golvet så att inte smala fötter på ställning eller bord trycker gropar i parkett eller matta.

Men som sagt, husets golv håller för akvarier på flera tusen liter.

Kommentar

• heeke
            • April 2003
            • 5033

En akvarieställning av standardmodell (aluminiumrör) har fötter som är runda med <3cm i diameter.
            Jag har ett 450 liters kar, med ställning och 6 st av dessa fötter. Skulle gissa på att karet har en total vikt på ca 600kg, dvs 100kg per fot.
            Hade karet ståendes på ett parkettgolv förut och fick inte ens ett märke.

Slutsats: lite mer sten i ditt kar är inga som helst problem. Se bara till att du inte bygger upp ett stenröse som riskerar att rasa. Ha också gärna något lite mjukare som frigolit eller liggunderlag mellan akvariet och stenarna så att det inte blir någon punktbelastning mot glaset.
            heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

Kommentar

• Lubbe
              • February 2004
              • 677

Ursprungligen skickat av Macke91
              Jag undrar hur mycket vikt ett golv tål.
              Mitt golv ligger på källarplan och huset är väl ca 100 år gammalt.
              Min mamma är tveksam till att jag ska lägga i mer sten i mitt 220-liters akvarium.
              Jag har väl runt 5-7 kg sten redan, vet inte riktigt.
              Har själv problem med hållbarheten på golvet. Har väldigt dåligt golv här. Det är bjälkar med 60 cm mellanrum och ovanpå det en 2 cm tjock spånskiva... Golvet i vårat vardagsrum sviktade bara av en bokhylla!
              Men vi har då löst detta på sådant sätt att vi har satt stöttor under grunden där vi ställt tunga saker, och vi ska lägga en spånskiva under mitt nya kar (310 l) för att fördela vikten också... (står på 6 alluminiumben).
              Men jag skulle inte tro att du behöver vara orolig för att ditt golv inta ska hålla. Lycka till!
              310 l - Sydamerika
              200 l - Asien
              104 l - Asien
              70 l - Sydamerika

Kommentar

• RasMuX
                • December 2004
                • 4

Nog borde det klara det.
                Hemma hos min far har vi ett 914l akvarium. Ställningen väger väl ca 50kg, sen väger akvariumet (tomt) en hel del. sen tillkommer det några kg sand och stenar. Så det väger iaf över ett ton, än så länge har inte golvet gett vika

Kommentar

Arbetssätt...