Från saltvatten till sötvatten

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • boozer
    • February 2004
    • 26

Från saltvatten till sötvatten

Jag har haft saltvatten i ett par år och tänker nu pröva mig på ett sötvattenskar. Eftersom mina kunskaper om sötvatten är ganska så begränsade så är nu min fråga vilken utrustning från mitt gamla saltvattenskar som jag kan återanvända i sötvattenskaret? Har inte kommit så långt som till fiskplaneringen ännu, men jag ska iallafall inte ha ett växtakvarium, så mycket vet jag.

Metallhalogen - fyller detta någon funktion i ett sötvattenskar?

Actnic spektrum lysrör - fyller detta någon funktion i ett sötvattenskar?

Vågmaskin - vad tycker sötvattensfiskar om detta? Är ju självklart olika, men är detta någon man ens ska fundera över på att använda i ett sötvattenskar?
    /micke
  • jorgen41
    • December 2002
    • 2087

I princip kan du använda allt utom skummare..

Om du kan tänka dig ett växtakvarie så är MH suveränt :-) men givetvis funkar det i ett vanligt också.. Kanske en varning för alger.

Ny grus eller sand kanske kan vara lämpligt också.
    http://www.aquascapes.webhop.net
    http://jorgensblog.blogspot.com/

Kommentar

• boozer
      • February 2004
      • 26

Så min 250W Metallhalogen funkar då alltså? Tänkte bara så att inte lampan gör mer skada än nytta om sötvattensfiskarna kanske är lite mer ljusskygga än saltvattensfiskarna eller nått
      /micke

Kommentar

• jorgen41
        • December 2002
        • 2087

Lite skugga går ju att fixa med någon växt :-)
        http://www.aquascapes.webhop.net
        http://jorgensblog.blogspot.com/

Kommentar

• boozer
          • February 2004
          • 26

Hur är det med reverse osmos då? Ska jag forsätta använda mig av det? Och är det något jag behöver tillsätta isåfall?
          /micke

Kommentar

• petrol
            • January 2002
            • 124

Vad har du för K i din lampa? Funderar lite på Malavi eller Tangaika ciklider är mkt passande om du har ett högre K tal.
            + att det är inte speciellt mkt växter i de sjöarna. (växter vill ha ett gulare sken ca 6500K och en saltlampa brukar ligga på 10-20000K.
            Du kan till och med behålla korallgruset För de fiskarna föredrar ett högre PH.
            Du kan ha ditt Actinicrör till skymminngs belysning.

Vågmaskinen säljer du till mig
            0734-254343
            -----------------------------
            5 meter salt
            http://www.saltvattensguiden.se/foru...t=13083&page=2

Kommentar

• boozer
              • February 2004
              • 26

Om jag inte minns fel så är det 20000 kelvin på metallhalogenlampan som jag har i nu. Bör jag byta ner till 13000 eller dyl för att få det mer optimalt för sötvatten kanske? Eller ska jag byta ända ner till 6500 kelvin ?

Vågmaskinen fyller ingen funktion i ett sötvattenskar då eller?
              /micke

Kommentar

• petrol
                • January 2002
                • 124

10-14.000K är ett fint ljus i de Afrikanska sjöarna. Simmuleras med kristallklart vatten och ett stort djup med lite växtlighet. Amazonas eller Asiatiskt 6500 - 10000K Mkt växter långsamt flytande bäck (kolla pumparna) livet nära en flodbank med sediment (ev. enstakalöv)på botten.

Wave maker? Tja kanske till Tangaika / Malawi.
                -----------------------------
                5 meter salt
                http://www.saltvattensguiden.se/foru...t=13083&page=2

Kommentar

• plizken
                  • April 2004
                  • 1293

Osmosvatten är ganska näringsfattigt och det brukar resultera i algtillväxt. I sötvattensvärlden används växter som man använder caulerpa i saltvatten så målsättningen är att ha jämna fina nivåer med näring så att inte akvarieväxterna stannar till och ger fria betesmarker åt algerna.

Något dedikerat växtkar kanske du inte är intresserad av men växter är fruktansvärt praktiskt att ha i ett akvarium.

Vad gäller belysning så rekomenderar jag att du lägger dig någonstans runt 0,2-0,3 W/L om du inte har tänkt slabba med massa näringsämnen.

Eventuellt UVC-filter är lika effektivt i söt som i saltvatten.

Osmosfilter och skummare kan du ju alltid sälja till mig för en symbolisk summa då jag håller på att bygga en saltvattenanläggning..

Don't be afraid to try something new. Remember, amateurs built the Ark...Professionals built the Titanic!

Kommentar

• boozer
                    • February 2004
                    • 26

Joo, självklart så kommer jag ju även ha växter, men som sagt inget dedikerat växtkar. Förstog dock inte riktigt vad du menade med 0,2-0,3 W/L gällande belysningen, skulle du kunna utveckla det lite mer?

Får se vilken saltvattensutrustning som blir över sen
                    /micke

Kommentar

• plizken
                      • April 2004
                      • 1293

Jo. om du har ett kar på t,ex 250L och en MH på 250W så kommer fotosyntesen på eventuella växter att bli lagom hysterisk och har du inte kol, nitrat och fosfat mm för att kompensera den ljusstyrkan så kommer vattnet ganska snart att vara barskrapat från näringsämnen och växterna slutar att växa.

Detta är ett drömscenario för alger då dessa trivs alldeles utmärkt trots att näringsnivåerna är på en inte ens mätbar nivå och då helt saknar konkurens från växter.

250L och 250W belysning blir en watt per liter och det är riktigt mycket för ett sötvattenskar. min rekomendation var 0,2-0,3 watt per liter vatten.

-----------
                      Släng över ett mail om du får något över. =)
                      Don't be afraid to try something new. Remember, amateurs built the Ark...Professionals built the Titanic!

Kommentar

• boozer
                        • February 2004
                        • 26

ok, så 250W till 350 liter är kanske inte så lämpligt då.. eftersom karet är 60cm högt så va det ju det som gällde till saltvattnet, men jag kanske borde köra på 150W nu istället?

Sen ere ju frågan om man ska lägga sig på 6500 eller 13000 kelvin, men det kanske fiskarna får avgöra när jag väl kommit så långt.
                        /micke

Kommentar

• plizken
                          • April 2004
                          • 1293

Fiskarna trivs i dom flesta ljus. Växterna är det lite annorlunda med. Nu ska jag sluta tjata om växter. =)

Jag har en MH på 6500K och jag gillar ljuset från den. Du får väl låta fiskbesättningen bestämma vilket ljus du ska ha.

Malawi eller tanganyikakar kan nog bli riktigt trevliga under 13000-20000K med sina karga algbevuxna klippor och sina färgglada fiskar medan ett subtropiskt kar kanske vill ha lite varmare ljus och mera vegetation, eller varför inte rent av en 150W grolux över ett riktigt nötbrunt svartvatten med massor av rötter och en del glupska catfish.

Det är grejjer det. =)

Kommentar

Arbetssätt...