Hej! Jag har fått ett 375 liters akvarium i present (något jag önskat länge). Jag skall nu starta upp det och är här inne på zoopet dagligen för att skaffa information och läsa och få tips av alla er duktiga akvarister. Jag är främst intresserad av färggranna och ovanliga fiskar. Jag vill ha ett sällskapsakvarium med så stor variation som möjlig gällande arter oc utseende. Så nu undrar jag vilka fiskar skulle jag kunna köpa? Såna som inte är fenbitare, växtätare eller enstöringar och jagar de andra. Har sett så många fina fiskar och vet inte var jag skall börja. Det viktigaste är att alla trivs tillsammans och att de passar en nybörjare. Har haft ett 630 liters akvarium för några år sedan. Men där hade jag bara en fisk- nämligen en abborre som jag fiskat upp. Jättetacksam för råd och förslag på fisklista. MVH/ Helena PS! Kommer i dagarna fixa min sajt med dokumentation och bilder på min uppstart DS!
Snälla! Hjälp mig med en "fisklista" !
Kollaps
X
-
Hej!
Mitt tips:
Fjärilsciklider
Kardinaltetror (Stort stim)
Ancistrusar
Enkelt, Assnyggt, Biotopriktigt och fredligt
Dessa fiskar är inte direkt "ovanliga", men om du vill ha ovanliga fiskar så kommer det inte bli speciellt nybörjarvänligt.240 l. Asien - Indiska Ciklider, Tomat Ciklider, Humlafiskar, kinesiska stenalgätare och en Kulfisk
270 l. Sällskap - Scalare, fjärilsciklider, Kilfläcksrasboror, Sorgmanteltetra, Siamensis, Ancistrus och två tigersniglar
54 l. Fiskhotell -
Ursprungligen skickat av sammy
Hej!
Mitt tips:
Fjärilsciklider
Kardinaltetror (Stort stim)
Ancistrusar
Enkelt, Assnyggt, Biotopriktigt och fredligt
Dessa fiskar är inte direkt "ovanliga", men om du vill ha ovanliga fiskar så kommer det inte bli speciellt nybörjarvänligt.FlyktKommentar
-
Det finns många olika och snygga Ancistrusmalar. Sedan röstar jag för ett stim pansarmalar också, de är inte alls skygga som många ancistrusar utan igång och nyfikna hela tiden.
Fjärilciklider har jag bara haft väldig otur med, eller så är de hysterisk känsliga. Har haft ideala vattenvärden och de har ändå bara dött efter någon/några månader. Men de är fina!
Kanske några regnbågsciklider passar bra också.
/olivia
edit: med regnbågsciklid så syftar jag på a. agassizii och inte callochromis-varianten (eftersom släktet nämns nedan så känns det bäst att förtydliga lite). Har aldrig kört tanganyika så jag hade inte reflekterat över att det var ett namn som förekom på flera fiskar.Kommentar
-
Vad har du för vattenvärden ur kranen? Fiskarna blir ju mer lättskötta om de lever i rätt miljö. kranvattnet är på många håll basiskt (dvs pH runt 8) och mjukt, då passar tex tanganyika eller malawiciklider. De vill ha lite hårt vatten också, men det ordnas lätt men kalkhaltigt grus. Det ändå att tänka på med dem (förutom att se till att få arter som passar ihop) är att de vill ha kraftig cirkulation på vattnet och du får vara lite försiktig med vad du ger dem att äta. Lycka till
http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=251501
Grodor..lite trevligare, lite bättre
Kommentar
-
Oj förlåt, du ville ju ha en fisklistahär kommer den:
Lamprologus ocellatus 1 hane + några honor (de vill ha sand på botten och några tomma snäckskal)
Någon Callochromis variant i ett litet stim.
eller så kan du ha viktoriaciklider om du får tag i några, de är lättskötta men kan vara lite ilskna mot varandra, sök på viktoria i artregistret så får du upp ett par arter.
Se till att leta information om de arter du väljer så kommer du få ett fint och lättskött akvarium med fiskar som inte är alltför vanliga. Ett tips om detta låter intressant är att besöka www.ciklid.sehttp://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=251501
Grodor..lite trevligare, lite bättre
Kommentar
-
Ursprungligen skickat av Norpan
Oj förlåt, du ville ju ha en fisklistahär kommer den:
Lamprologus ocellatus 1 hane + några honor (de vill ha sand på botten och några tomma snäckskal)
Någon Callochromis variant i ett litet stim.
eller så kan du ha viktoriaciklider om du får tag i några, de är lättskötta men kan vara lite ilskna mot varandra, sök på viktoria i artregistret så får du upp ett par arter.
Se till att leta information om de arter du väljer så kommer du få ett fint och lättskött akvarium med fiskar som inte är alltför vanliga. Ett tips om detta låter intressant är att besöka www.ciklid.se
Jag har varit inne på ciklider ett tag men eftersom det inte var lyckat att ha dem med massor av växter och andra fiskarter så fick jag lägga ner den tanken. Jag vill ha fiskar på botten,mellan och toppskiktet av olika storlekar och färger. Gärna nåt eller några små stim men även par och singlar. Kanske jag ställer för stora krav och att det blir för svårt för en novis att komponera i hop något bra.
Har inte en aning om vad jag har för vattenvärden. Narturligtvis skall jag kontrollera dessa INNAN jag köper mina första fiskar. Det jag väntar på nu är bakgrunden som jag skall silicona fast. Innan dess kan jag inte göra nåt. Jo det kan jag! Jag kan ju lära mig ett och annat av er proffs
Tar gärna emot mer tips och förslag. MVH/Helena
FlyktKommentar
-
Hej !
Jag hadde kört på ett gäng diskus någon form av SA dvärgciklid,bilbukar,pansarmalar,kardinal eller opaltetra och några ancistrusmalar så får du fisk i alla skikt så att säga lycka till !!
MVh DanielKommentar
-
Det sista tycker jag dock inte låter som ett nybörjarkar, tvärtom.
Du säger att du valt bort ciklider för att du inte kan ha växter med dom. Men det finns massor av ciklider som man kan ha med växter. Egentligen är det väl bara mbunas från malawisjön och stora tuffa centralamerikanska ciklider som inte fungerar med växter.
Ett riktigt lättskött och trevligt nybörjarakvarium är tanganyikaciklider och bikarbväxter. Mitt förslag är en grupp valfria snäcklekande ciklider, en grupp valfria sandlekande cilkider, en grupp synodontis vändmalar av valfri sort och två revir för rockhuggers av valfri sort. Växter i det karet kan vara tex alla sorters valisneria, javaormbunke, gallerplanta (ganska så svår), anubias, många cryptocorynesorter (kan inte säga vilka som funkar och inte på rak arm) OSV
Inredningen i ett sånt kar skall vara fin sand, två stenrösen och en snäckkolloni. Bygg stenrösena höga så att fiskarna går upp närmare ytan på vissa ställen.
Detta kar är extremt lättskött, billigt och färgrannt. Du har 4 olika lekstrategier och du kommer förmodligen få yngel på samtliga ciklider. Vattenbyte var 14e dag och lite bikarbonattillsats, ingen annan skötsel nödvändig.
MVH
MagnusKommentar
-
Tycker att du först skall kolla dina vattenvärden och sedan välja fisk utifrån detta.
Annars kan det ju bli så att dina värden inte alls passar med de fiskar du valt och du får börja mixtra med olika preparat.
Akvaristiska hälsningar
Kjell
Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.Kommentar
-
Ursprungligen skickat av danielbergqvist
Hej !
Jag hadde kört på ett gäng diskus någon form av SA dvärgciklid,bilbukar,pansarmalar,kardinal eller opaltetra och några ancistrusmalar så får du fisk i alla skikt så att säga lycka till !!
MVh DanielMen kanske det blir som en annan kommenterade att det blir för avancerat för en nybörjare? Vad menar du med" diskus någon form av SA"?
MVH/HelenaFlyktKommentar
-
Ursprungligen skickat av Kjell Fohrman
Tycker att du först skall kolla dina vattenvärden och sedan välja fisk utifrån detta.
Annars kan det ju bli så att dina värden inte alls passar med de fiskar du valt och du får börja mixtra med olika preparat.
MVH/ HelenaFlyktKommentar
-
Ursprungligen skickat av Tropfrog
Det sista tycker jag dock inte låter som ett nybörjarkar, tvärtom.
Du säger att du valt bort ciklider för att du inte kan ha växter med dom. Men det finns massor av ciklider som man kan ha med växter. Egentligen är det väl bara mbunas från malawisjön och stora tuffa centralamerikanska ciklider som inte fungerar med växter.
Ett riktigt lättskött och trevligt nybörjarakvarium är tanganyikaciklider och bikarbväxter. Mitt förslag är en grupp valfria snäcklekande ciklider, en grupp valfria sandlekande cilkider, en grupp synodontis vändmalar av valfri sort och två revir för rockhuggers av valfri sort. Växter i det karet kan vara tex alla sorters valisneria, javaormbunke, gallerplanta (ganska så svår), anubias, många cryptocorynesorter (kan inte säga vilka som funkar och inte på rak arm) OSV
Inredningen i ett sånt kar skall vara fin sand, två stenrösen och en snäckkolloni. Bygg stenrösena höga så att fiskarna går upp närmare ytan på vissa ställen.
Detta kar är extremt lättskött, billigt och färgrannt. Du har 4 olika lekstrategier och du kommer förmodligen få yngel på samtliga ciklider. Vattenbyte var 14e dag och lite bikarbonattillsats, ingen annan skötsel nödvändig.
MVH
Magnus
MVH/HelenaFlyktKommentar
Kommentar