Ljus, ytväxter och tetror

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Firre Fena
    • April 2019
    • 8

    Ljus, ytväxter och tetror

    Hej allihopa

    Är en alldeles färsk medlem men jag har läst i smyg under några veckors tid innan jag nu blev medlem. Jag funderar på följande lösning:

    - helglasakvarium 100x30x30 (LxBxH) 90 liter

    - Aquaclear - Powerfilter 50

    - 2 st LED-armaturer med 18 LED-lampor i varje - 0,4 W per lampa, 7,2 W per armatur, 14,4 W totalt. Armaturerna sätts fast på kanten av glaset.

    - sand med kornstorlek 1-3 mm

    - stenar och/eller rötter

    - enbart flytande växter tex Limnobium laevigatum, Salvinia auriculata som enligt uppgift kan ha lite ljus och lågt CO2

    - ev 1-2 gullranka som har sina rötter i vattnet

    - ca 20 små tetror

    - ev omvandlar jag detta till en blackwater i framtiden.

    Mina frågor:

    Räcker ljuset till för de flytande växterna eller behöver jag fler lampor?
    Skulle Kolglödstetror trivas i denna miljö?

    Läser att de vill ha mycket växtlighet, men räknas enbart flytväxter som ”mycket växlighet”. Större delen av ytan kommer att vara täckt och det blir ju rätt grunt i mitt akvarium. Ev 1-2 st Gullranka ska även i med sina långa rötter.
  • ICC
    • November 2006
    • 1310

    #2
    Hej och välkommen till Zoopet!
    Din konfiguration ser bra ut och kommer att funka. Det du kan fundera på och överväga är kombinationen- filtret du valt och de små flytväxterna. Filtret är ett så kallat ”ryggsäcksfilter” och har tillströmningen likt ett litet vattenfall. Kommer uppifrån, bryter vattenytan och slår neråt en bit. Bra för syresättning och cirkulation, men det kommer med hög sannolik att ta dina flytväxter på en liten resa ner mot botten och som sedan flyter upp mot ytan igen en bit bort. Jag tror inte du kommer att bli nöjd med det förfarandet efter ett tag. Fundera på att ha exempelvis Ceratopteris Cornuta som har större flytkraft när den börjar breda ut sig. Även Pistia Stratiotes eller Hydrocotyle Leucocepala kan vara ett alternativ.

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13110

      #3
      Låter som ett riktigt trevligt upplägg! Det är lite bök med att få till det med filter oavsett vad man väljer när man har flytväxter. Men aquaclear är ett superbra filter och du kan strypa flödet till ett minimum och det är så fiffigt konstruerat så det recikulerar då vattnet genom filtermaterialet och du behåller alltså samma höga flöde i inuti filtret. Har du sen hög vattennivå i karet så kommer det inte bli ett vattenfall från filtret samt att du kan ställa en rot mot filtret som tar emot flödet. Du bör inte använda täckglas och då finns ju risk för att de kan hoppa ur men fyller man hela ytan med flytväxter så minskar ju risken för det!
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • Firre Fena
        • April 2019
        • 8

        #4
        ICC Tack för välkomnandet. Det var bra att få reda på att de små flytväxterna kommer att dras ner i vattnet av vattenfallet. Detta hade jag inte en tanke på. Tur att det finns en nybörjardel där man får förklarat sådant här. Tack för växttipsen. Har kollat in dem och jag gillar utseendet på Pistia stratiotes allra mest. Men är fundersam över hur det blir med rötterna om de kommer att nå ner till botten. Det går att nypa av de långa rottrådarna men det hade varit bra att få slippa detta. Hydrocotyle leucocephala gillar jag också och jag tror att ljuset silas fint ner genom dem till Kolglödstetrorna. Ceratopteris cornuta var nog inte riktigt i min smak. Det var bra att höra att Kolglödstetrorna kan leva i denna miljö. Det kan ju hända att det blir några bottenväxter också. Allt är ännu bara funderingar över vad som är möjligt.

        åheim Tackar. Jag försöker läsa på och funderar gärna på lite olika idéer. Har kollat in massor av Youtube-videos om Aquaclear Powerfilter 50 och är imponerad av att det är så lätt att ändra om och byta ut reningsfiltren. Så gillar jag även det lilla vattenfallet. Jag har tänkt att ha vattenytan ca 5 cm från kanten så att inte fiskarna hoppar ut. Sen när flytväxterna spritt sig så pass att de ramar in alla kanter så ökar jag på vattenmängden. Jag har sett att det finns en slags genomskinliga plastlister till nanokar, som sätts på runt om så att inte fiskarna hoppar ur. Tror de var 30 cm långa och det går ju ha flera på rad om man har ett större kar. Tyvärr vet jag inte om de passar på glas som är 6 mm.

        Kommentar

        • Firre Fena
          • April 2019
          • 8

          #5
          Kolglödstetra är min favoritfisk. Gillar riktigt små tetror och då gärna orange/guld/röda. Jag har svårt att välja någon annan tetra. Men mitt kommunala vatten har 8,1 pH och 2,7 dH. Jag förstår att pH värdet är för högt då tetrorna vill ha pH 5 - 7 och vattnet är väl(?) på tok för hårt. Vilken hårdhet/mjukhet bör det vara? Hur kan jag åtgärda pH och dH?

          Kommentar

          Arbetssätt...