Ber om ursäkt för den usla ordvitsen i titeln. 
Jag har många gånger (speciellt som yngre) gått och tänkt att jag skulle skaffa mig ett akvarium, men av olika anledningar har det aldrig blivit av. Häromdagen slog det mig att jag har ett mörkt och tråkigt hörn i mitt sovrum och där skulle det vara perfekt med ett hörnakvarium. Jag hade tänkt mig ett Juwel Trigon 190; det är precis lagom stort för hörnet.
Nu till det som är "grejjen": Jag gillar att ha det svalt hemma. Typ 19-20 grader tycker jag är perfekt. Detta gäller extra mycket i sovrummet där jag i stort sett aldrig slår på elementet. Jag tycker att jag sover mycket bättre då. Det är inte ovanligt att det är 15 grader i mitt sovrum på morgonen, eller tom. 12 grader på vintern om det är kallt ute. (Ja, det är möjligt att jag har isbjörnsgener
) Sovrummet har ett söderfönster och används också för att övervintra krukväxter så som pelargoner, lite köttätande växter och en svalväxande orkidé. Detta är alltså den miljö som jag hade tänkt skulle gälla även för akvariet.
Jag har läst på lite (på nätet) om "coldwater aquariums" och liknande. Visar sig att det finns en del akvariefiskar som tål, eller tom. gillar, lite lägre temperaturer.
Det verkar finnas några fördelar med "svalare" akvarier också:
1. Paradisfisk, Macropodus opercularis - 1 hane (+ 2 honor?)
Detta ska vara akvariets huvudattraktion/blickfång. De är ju magnifika och lite mer storväxta.
2. Kardinalfisk, Tanichthys albonubes - 1 stim med 10-20 fiskar
Jag skulle vilja ha en stimfisk i akvariet, och jag tycker att albonubes är utomordentligt vackra! Tanken är lite att Makropoden ska uppmuntra dem att simma i ett fint stim, i och med att den kan vara ganska aggro.
3. Eventuellt Fläckig pansarmal, Corydoras paleatus - 1 stim med 3-5 fiskar
En "städpatrull" som ger lite rörelse i bottenskiktet. Corys är ju himla söta!
4. Eventuellt Cherry Shrimps, Neocaridina davidi - En "koloni"
En annan typ av "städpatrull" som håller rent på bottnen.
Med all sannolikhet kommer jag inte att ha både räkor och corys. Tänker mig att det räcker med en art som håller till på bottnen och jag vill inte överbelasta akvariet med allför många djur.
Som ni också märker så är det huvudsakligen Asien som gäller iom paradisfisken och kardinalfiskarna. Jag funderar på att jag ska köra på det som tema: en bäck eller å från Kinas bergstrakter.
Övriga saker i akvariet:
* En Marimo algboll, Aegagropila linnaei
Så att räkorna har något att putsa. Marimo verkar ju också gynnas av kallvatten.
* I övrigt ganska välplanterat med växter.
Jag har förstått att Paradisfisk och Kardinalfisk verkar gilla växtlighet så det lär bli en hel del växter.
Målsättningen är att få till ett akvarium som:
Mvh,
Johan

Jag har många gånger (speciellt som yngre) gått och tänkt att jag skulle skaffa mig ett akvarium, men av olika anledningar har det aldrig blivit av. Häromdagen slog det mig att jag har ett mörkt och tråkigt hörn i mitt sovrum och där skulle det vara perfekt med ett hörnakvarium. Jag hade tänkt mig ett Juwel Trigon 190; det är precis lagom stort för hörnet.
Nu till det som är "grejjen": Jag gillar att ha det svalt hemma. Typ 19-20 grader tycker jag är perfekt. Detta gäller extra mycket i sovrummet där jag i stort sett aldrig slår på elementet. Jag tycker att jag sover mycket bättre då. Det är inte ovanligt att det är 15 grader i mitt sovrum på morgonen, eller tom. 12 grader på vintern om det är kallt ute. (Ja, det är möjligt att jag har isbjörnsgener

Jag har läst på lite (på nätet) om "coldwater aquariums" och liknande. Visar sig att det finns en del akvariefiskar som tål, eller tom. gillar, lite lägre temperaturer.
Det verkar finnas några fördelar med "svalare" akvarier också:
- Högre syrehalt
- Lägre avdunstning.
- Billigare i drift.
- Årstidsväxlingar kan trigga lekbetende hos vissa fiskar.
1. Paradisfisk, Macropodus opercularis - 1 hane (+ 2 honor?)
Detta ska vara akvariets huvudattraktion/blickfång. De är ju magnifika och lite mer storväxta.
2. Kardinalfisk, Tanichthys albonubes - 1 stim med 10-20 fiskar
Jag skulle vilja ha en stimfisk i akvariet, och jag tycker att albonubes är utomordentligt vackra! Tanken är lite att Makropoden ska uppmuntra dem att simma i ett fint stim, i och med att den kan vara ganska aggro.
3. Eventuellt Fläckig pansarmal, Corydoras paleatus - 1 stim med 3-5 fiskar
En "städpatrull" som ger lite rörelse i bottenskiktet. Corys är ju himla söta!
4. Eventuellt Cherry Shrimps, Neocaridina davidi - En "koloni"
En annan typ av "städpatrull" som håller rent på bottnen.
Med all sannolikhet kommer jag inte att ha både räkor och corys. Tänker mig att det räcker med en art som håller till på bottnen och jag vill inte överbelasta akvariet med allför många djur.
Som ni också märker så är det huvudsakligen Asien som gäller iom paradisfisken och kardinalfiskarna. Jag funderar på att jag ska köra på det som tema: en bäck eller å från Kinas bergstrakter.
Övriga saker i akvariet:
* En Marimo algboll, Aegagropila linnaei
Så att räkorna har något att putsa. Marimo verkar ju också gynnas av kallvatten.
* I övrigt ganska välplanterat med växter.
Jag har förstått att Paradisfisk och Kardinalfisk verkar gilla växtlighet så det lär bli en hel del växter.
Målsättningen är att få till ett akvarium som:
- Är lättskött och lämpligt för en nybörjare.
- Har relativt låg biologisk last från fiskarna.
- Pryder sin plats i hemmet.
- Utnyttjar den "årtidsrytm" som råder i mitt sovrum.
Mvh,
Johan
Kommentar