Aggresiva algätare

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Oldtimer
    • August 2018
    • 5

    Aggresiva algätare

    Hej gott folk!

    Fick en grå algätare (oklart vad det är för någon) av en bekant som ville avveckla sitt akvarium och jag har då två akvarium, 60L och 180L. I bägge dessa två akvarium finns redan två Ancistrus, en hona och en hanne. Min tanke var då att det vore lämpligare att det stora karet fick en en tredje algätare snarare än att det lilla fick en tredje.

    Problemet som uppstod var att hannen i det stora gav sig på den nya malen rejält och vägrade låta den vara. Jag hade förhoppning om att det bara skulle vara lite initialt revirgnabb men till slut orkade den nya malen inte längre fly undan utan spelade mest död och hannen fortsätta att hugga och vägrare låta den vara och då kände jag att jag fick ingripa och flytta över den i lilla karet i stället. Då kom problemet att även hannen här (även om inte fullt lika aktivt) gav sig på den nya malen så nu bor det 4 Ancistrus i stora karet och den nya malen bor ensam i lilla. De två Ancistrushannarna verkar inte gilla varandra heller och gnabbar lite om de kommer ihop men verkar släppa varandra efter att någon jagat bort den andra. Båda kar har gott om gömställen men då hannarna jagar och inte nöjer sig med att jaga bort den andra algätaren blir dessa mest fällor snarare än gömställen.

    Någon som har några tankar eller förslag på hur jag skall gå tillväga?

    Mvh,
    Christian

    Edit:
    De jag har fyra av ser ut på dessa vis:
    https://sv.wikipedia.org/wiki/Ancist...atfish_700.jpg (dock två hannar och två honor)

    Den nya ser ut på detta vis:
    https://i.imged.pl/zbrojnik-l34-anci...5-27891423.jpg (fast inga spröt runt mun, hona?)

    Ingen av ovan bilder är av mina, men utseendemässigt matchar de.
    Senast redigerad av Oldtimer; 13 August 2018, 11:28.
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    2 stora L-malar i samma akvarium (speciellt hanarna) kan ställa till med problem (revirstrider)
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    Arbetssätt...