Belysningen dog - hjälp

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • marcus1010
    • August 2017
    • 35

Belysningen dog - hjälp

Hej
    Lysröret startar inte. Tänkte börja med att byta det. Hittar inget exakt likadant längre. Hittar liknande men såhär heter min:
    Osram L 15W/77
    - 15w, 400lm, g13
    När jag söker hittar jag 145w med övrigt helt lika förutom lumen, då är den på 900lm. Funkar det el vad ska jag kolla efter?
    Det finns även med lägre watt tror jag & lägre lumen, är det mer lämpligt isf?
    Hittar dessa på Jula, kan man köpa LED? Och behöver jag tänka på UV?
    Svårt att hitta längden på dem bara, min måste vara 438mm.
    Den på Kjell & co är rätt mått, bara lumen som är drygt dubbla. Söker men hittar faktiskt inte ngn med 400lumen & lägre watt, med övriga egenskaper. Förutom den sista på Ahlsell men där får man inte köpa privat. Men vad står den där sista 2:an för i modellnamnet? Annars är det exakt samma lampa.
    Behöver snabb hjälp & ngt jag kan köpa snabbt.
    Tack på förhand

K-Bygg erbjuder byggmaterial och verktyg till alla typer av byggprojekt!

Allt ifrån julbelysning till utomhusbelysning finner du i vårt lampsortiment. Smarta, fjärrstyrda eller med skymningsrelä? Halogen eller LED? Vi ordnar det

• Lilla Damen
    • February 2008
    • 2649

Det absolut enklaste är att ta med rampen till en djuraffär, så har de säkert ett passande rör...

Kommentar

• marcus1010
      • August 2017
      • 35

Det var det jag gjorde idag, både en lokal zoobutik samt Arken zoo. Arken Zoo visste knappt vad det var. Hade inga i den storleken alls inne just nu dessutom. Ringde Ahlsell som inte heller hade. Finns det ngt alternativ jag kan ta?
      Vad jag förstått så är detta rör för växter & jag har inte så mkt växter, några dock. Funkar det med vilket som från Biltema el Bauhaus? SOM INTE ÄR 400LM.
      dET SADE HAN FRÅN Ahlsell att det gör om man inte har jättemkt växter. Några få funkar vilket som. Men behöver råd & inte råd att åka till butik för idag hinner jag inte nu åka till fler, lunchen är slut. Efter jobb dagis hämt etc så behöver få ett rakt tips tack.
      Att gå till butik som råd då kan man ju slopa sådana här forum. Sp please hjälp mig gärna.
      Länk vore det bästa & jag har Jula, rusta, biltema, Bauhaus på vägen hem...

Kommentar

• ICC
        • November 2006
        • 1312

Hej!
        Efter lite snabb letande på google så fann jag detta: https://www.lysman.com/sv/articles/1...SABEgLGSfD_BwE Det verkar som om du har ett vanligt T8 lysrör. De kan du tex beställa här: https://www.cyberzoo.se/akvaristik/b...cm-15w-t8.html Det där jag länkade till är ett bra rör med fint ljus och passar bra eftersom du inte hade jättemycket växter.
        Har du Hornbach nära dig där du bor så har de ett bra utbud av lysrör, så får du det med dig hem direkt. Glöm inte byta glimtändare när du ändå är igång. Du har säkert en S10 glimtändare.
        Konstigt att zoobutiken inte kunde hjälpa dig.
        Hoppas jag kunnat hjälpa dig!

Kommentar

• marcus1010
          • August 2017
          • 35

Å fy fasen vad bra, tack!
          Ok Aqua-Glo var ngt hon pratade om i zoobutiken, kände inte till min men sa att de är på väg in i min storlek om 1-2 dagar. Jag visste då bara inte att det funkade. Toppen! Ja jag tror egentligen det är glimmtändaren det är fel på men byter allt likagärna, fixar båda. Vet dock inte vart glimmtändaren sitter på min armatur men tar med den till Hornbach då så kanske de kan hjälpa lite. Gött! Tackar!

Kommentar

• marcus1010
            • August 2017
            • 35

Förresten kan man ha LED? Om man vill

Kommentar

• ICC
              • November 2006
              • 1312

Ursprungligen postat av marcus1010
              Förresten kan man ha LED? Om man vill
              Det kan du alldeles säkert. Ta dig tid att kika lite på Cyberzoo när barnen somnat ikväll, så lär du finna vad du söker/undrar. Ledtråd: https://www.cyberzoo.se/akvaristik/b...eNumber-a-25-2 och https://www.cyberzoo.se/akvaristik/b...ning-sera.html

Kommentar

• marcus1010
                • August 2017
                • 35

Åter igen; fantastiskt stort tack för att du tog dig tid!

Kommentar

Arbetssätt...