vad är det som luktar ?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • danjol
    • March 2004
    • 84

vad är det som luktar ?

jag startade upp ett nytt akvarium 42 lit. för 5 dagar sen och nu när man luktar på vattnet så luktar det tvär illa !!

spelar detta nån roll för fisken? mina växter har klarat sig det är bara det att det luktar så illa!

seriösa svar mottages =)

// mvh
  • fredrikakesson
    • November 2003
    • 1363

Luktar det ammoniak??Eller sump??
    Fredrik

Kommentar

• danjol
      • March 2004
      • 84

jag tror det var gruset som luktade,så jag bytte vatten och då luktade det lite bättre

Kommentar

• fredrikakesson
        • November 2003
        • 1363

Jo men ett akvarium där allt är ok är nästi ntill luktlöst.Kolla dina vattenvärden,framförallt nitrit (no2)
        Fredrik

Kommentar

• danjol
          • March 2004
          • 84

ok tack

Kommentar

• Rebecka
            • September 2003
            • 561

Lukten som du känner är förmodligen sumpgas (nitrit)Detta är mycket skadligt för fiskarna, så jag tycker du ska vänta med att släppa ner fiskar tills du fått bukt på nitriten... Detta kan du få ordning på genom att ha ett bra filter och göra vattenbyten.
            När du ska skaffa fiskar så råder jag dig att skaffa några få först så dom får trigga igång bakteriekulturen som i sin tur omvandlar nitrit till ofarlig nitrat...
            Hoppas du förstod dedär...
            Ser att det blev lite grötigt
            http://underwatergarden.blogspot.com

http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=132135

Kommentar

• Tropfrog
              • October 2002
              • 8083

Ursprungligen skickat av Rebecka
              Lukten som du känner är förmodligen sumpgas (nitrit)Detta är mycket skadligt för fiskarna, så jag tycker du ska vänta med att släppa ner fiskar tills du fått bukt på nitriten... Detta kan du få ordning på genom att ha ett bra filter och göra vattenbyten.
              Kanske jag låter som en tråkmåns när jag hela tiden påpekar att folk har fel, men det får jag ta.
              Sumpgas består mestadels av svavelväte och/eller vätgas och är den sista posten i kvävekedjan. Altså efter aminoim/amoniak, nitrit och nitrat. Den kan endast komma till i anaeroba miljöer, vilket man aldrig har i nystartade akvarium.
              MAO nitrit är inte det samma som sumpgas. Sumpgas kan inte förekomma i ett nystartat akvarium men det kan nitrit. Nitrit luktar inte det gör sumpgas. Sen har dom ju helt olika kemiska betäckningar, men det är onödigt att gå in på här.

Jag tror att ditt kar luktar för att sanden har stått still med vatten i och en del sumpgas har bildats, denna komme i sådanna fall att försvinna relativt fort. Därmed inte sagt att det inte är viktigt att kolla nitrit i karet under inkörningen. Det är väldigt viktigt att göra det, men nitrit luktar inte.
              MVH
              Magnus
              min zoon

Kommentar

• mohlin
                • January 2004
                • 1487

Fattar ingenting tropofog. Först säger du att "Sumpgas kan inte förekomma i ett nystartat akvarium"

sen säger du "Jag tror att ditt kar luktar för att sanden har stått still med vatten i och en del sumpgas har bildats"

Vad är det nu då?

Kommentar

• Robot
                  • February 2004
                  • 1174

Sumpgas består väl av metan?! (kol + väte?) Metangas är väl det som luktar från döda bottnar mm... För att inte säga gasen som kommer efter bruna bönor... =)

Kommentar

• jorgen41
                    • December 2002
                    • 2087

Jag tror Tropfrog menar att di grus har legat i typ en balja eller påse med fukt och då har det bildats sumpgas.
                    http://www.aquascapes.webhop.net
                    http://jorgensblog.blogspot.com/

Kommentar

• mohlin
                      • January 2004
                      • 1487

ja, så kan det ju vara!

Kommentar

• Tropfrog
                        • October 2002
                        • 8083

jorgen knäckte det. Jag menar förståss att grusen har förvarats på ett sådant sätt att den har blivit anaeroba miljöer i den innan man lade den i karet. Någon nyproduktion av sumpgas förekommer inte, altså kommer lukten att avta OM jag har rätt.
                        Sumpgas som jag skrev inehåller BLAND ANNAT vätgas och/eller svavelväte, vad jag vet så är vätgas det samma som metan. Kom ihåg att sumpgas inte är en vetenskaplig term och har därför en klart flytande deffinition. Sumpgas är väl allt som luktar från anaeroba mijlöer. Så ur den deffinitionen så ingår inte vätgas, för den är nästan luktfri, i vilket fall luktar den inte sump.
                        MVH
                        Magnus
                        min zoon

Kommentar

• mohlin
                          • January 2004
                          • 1487

I tråden "Gruset stinker når överjäkligt" har defdac skrivit

Du fick en "anearob" botten, dvs syrehalten sjönk så mycket att bakterier som lever utan syre tog över miljön i bottnen. Dessa producerar en starkt stinkande sumpgas som påminner om ruttna ägg.

Jag tror inte det är speciellt farligt för fiskarna, utan tvärtom så hjälper denna form av bakterier att reducera nitrat vilket många tycker är fiffigt eftersom det enda sättet att reducera nitrat i ett akvarium normalt sett är via växter eller vattenbyten.

För växterna kan det bli lite probbs med rotrespirationen och en del rötter kan ruttna, men normalt sett så kan friska växter syresätta bottnen med sina rötter om dom får nog med kol att driva fotosyntesen så dom kan trycka ner syre i rötterna.
                          Så det kanske bara är positivt????

Kommentar

• Rebecka
                            • September 2003
                            • 561

Sumpgas är samma sak som metan- sådant bildas under förruttnelse/nedbrytning...
                            Var nog lite oklar i mitt förra inlägg. Nitrit luktar inte...
                            Men kolla endå upp nitrit, för det är lätt hänt att ett nystartat akvarium drabbas av 'nitrittoppar' innan dom är riktigt inkörda...
                            Nitrit är skadligt för fiskarna...
                            Även metan/sumpgas är inte bra för fiskarna...Försök få igång cirkulationen och gör vattenbyte så ska du se att lukten försvinner.
                            Om någonting är oklart är det bara att fråga...
                            Hoppas att jag inte sagt någonting dumt igen som Tropfrog anmärker på ;P *skämt*
                            http://underwatergarden.blogspot.com

http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=132135

Kommentar

• JR
                              • April 2003
                              • 2112

annars kan det vara så enkelt som att gruset luktar..
                              det grus jag köpt nytt(engelsk sjösten) luktar alltid illa, och måste tvättas massa ggr innan det är luktfritt..byt vatten ofta, vad det än är så kommer vattenbyten hjälpa dig..
                              --== Kan man inte fiska upp dem får man odla dem ==--
                              http://www.skip.informatik.gu.se/~jr/akvarium/

Kommentar

Arbetssätt...