Cylinder-akvarium

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • nailstream
    • March 2004
    • 1

Cylinder-akvarium

Hej Allihop.

Jag är i behov av lite info som jag har svårt att hitta.
    Det är så att jag hittat en ganska stor glascylinder på bolagret, ser ut ungefär som ett gigantiskt drinkglas kan man säga, fast det är ju 1 meter högt och diametern är väl ca 40 cm. Frågan är nu, jag hade tänkt att fylla halva med dekorationssten dels för att jag inte vill ha för mkt djup till "botten" för fiskarna och dels för att min katt omöjligt ska kunna rubba den, jag ska dekorera fint med träbit och en massa växter för syrets skull och ska även köpa syretabletter. frågan är vilka fiskarter kvalificerar sig för detta akvarium, jag har läst till mig att det ska vara kallvatten fiskar typ guldfisk. men jag vill ha fler att välja bland.
    tacksam för svar.
  • steffo
    • September 2003
    • 60

ska du inte i alla fall ha ett bottenfilter för att få lite cirkulation! det finns ju de som är drivna med luftpump och är lätta att dölja.

annars är kampfisk och makropod/paradisfisk alternativ. makropoden är kanske att föredra. känd kup-fisk och tål låga temperaturer, samt behöver inte så cirkulerande vatten. kolla zoopets artbeskrivning.

kardinalfisk som komplement kan nog vara bra. söta små liv med samma kvaliteter som ovanstående.

//steffo
    life's a bitch, 'n then u die. so f**k d world 'n lets get high!

Kommentar

• cecilia
      • January 2003
      • 754

Fast makropoden är ju ytorienterad och ganska stor, så 40 cm diameter låter för litet. Kardinalfisk (inte -tetror) passar däremot bra. /Cecilia

Kommentar

• Tropfrog
        • October 2002
        • 8083

Guldfisk kan du inte ha, dom kräver både bra filtrering och mycket större kar. Kampfisk om du vill köra utan filter. Kardinalfisk om du vill skaffa filter till skålen. Tänk på att enligt jordbruksverket är cylinderformade akvarium förbjudna med vissa undantag (dom får du leta upp själv)
        MVH
        Magnus
        min zoon

Kommentar

• Toke
          • October 2002
          • 26

Av vilken anledning är dom förbjudna? låter intressant dedär...

Kommentar

• nof
            • February 2004
            • 121

Tropfrog gjode mig nyfiken på Jordbruksverkets bestämmelse så jag letade upp den: http://www.sjv.se/download/SJV/Forfattningar/2003/2003-024.pdf på sidan 25 står om akvariefisk.

Kommentar

• solbacka
              • January 2004
              • 3952

Till mig har de sagt att kampfisk måste ha minst 25 grader och då behövs värmare.
              350l Diskus 275l SA växt
              100l tanganynika
              Min dagbok Mina bilder
              Min alldeles egna zoon

Kommentar

Arbetssätt...