hjälp att gallra bort

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jaws
    • January 2004
    • 13

hjälp att gallra bort

köpte ett komplett 375L med en massa till. 2 stora rötter vad de nu heter något på m, lava stenar och kalkstenar samt en hel del växter.

till detta kom också en hel del fiskar som fyller upp det lite väl mycket.

1 segelfenspleco på 28 cm, 5 riktigt stora papegojciklider"hybrider",
    10 zebraciklider i varierande storlek, 1 röd zebra, 3 golden varav bara en stor hane kvar honorna ihjäljagade/bitna? en 30cm ål typ öronål 2 malar typ pansar, samt 12 som jag inte vet vad det är troligen i släktet mbunas de är gråblåa med svarta ränder och hanarna blir ibland väldigt blåa med gula pannor och gult länst upp på ryggfenan. Här finns åtminstånde 3 stora hanar och troligen 1 eller 2 hanar till samt några honor. det är ganska mycket jagande, spelande och byggande i akvariet men det känns som inga får någon riktig ro då de turas om att vara i snäckorna/grottorna mm. Skulle bli glad för lite tips om vad jag bör/kan ta bort tex rötterna och bygga med skiffer istället vilket jag tycker är snyggt men rötterna är kanske bra för dem ? Borde ta bort en del fiskar eller byta mot mindre arter? Har idag ett ph på 6.8-7 och 24-25 grader i vattnet bra ? dåligt? blev mycket här men är som sagt nybörjare och vill ha harmoni i tanken. Tacksam för lite tips!!
    375 liter
    ciklidsoppa
  • nashorn
    • October 2003
    • 42

Det beror ju helt och hållet på vad du vill ha för fiskar i karet.
    Om du vill satsa på malawi tycker jag att du ska ta ut de övriga fiskarna och enbart behålla dem och eventuellt plecon. Sedan bör du även försöka få upp pHt till åtminstone 7,5-8 samt kanske lägga ner någon kalksten för att få lite hårdare vatten.

Vill du köra på papegojorna så gallra ut malawisarna och sebrorna.

Vill du köra på andra centralamerikaner, så behåll sebrorna och vänta tills ett par har bildats, byt sedan in de övriga och sedan kan du då kanske skaffa en till mellanstor centralamerikan, såsom exempelvis Eldbuk.

Tänk även på att den där öronålen kan tugga i sig fiskar som den får in i munnen.

Sedan när det kommer till inredningen tycker jag att du ska hålla det som DU tycker är snyggt. Jag skulle t.ex inte ha rötter om jag hade malawi, men jag vet jättemånga som enbart kör med rötter till malawi, så det är ju helt individuellt vad som funkar och vad man tycker är snyggt.

Detta är enbart mina tips, och hur jag skulle ha gjort. Huvudsaken är ju att Du är nöjd med ditt akvarium. Hoppas det går bra för dig

Kommentar

• jaws
      • January 2004
      • 13

Tackar för de ideerna, har bestämt mig för att det blir papegojcikliderna och de ensamma golden och rödzebran som får leta nytt hem, lite trist då det försvinner mycket färg men så får det bli. skall lägga i ett par kalkstenar till och byta ut en rot mor stenbygge. Hjälper växter till att hålla nitritnivån eller skulle mina värden vara de samma om jag tog bort alla växterna?
      375 liter
      ciklidsoppa

Kommentar

Arbetssätt...