Flytta växter men utan ev snigel ägg

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • fredrikakesson
    • November 2003
    • 1363

Flytta växter men utan ev snigel ägg

Mitt lilla akvarium är invaderat med sniglar.Då det ska avvecklas eller ev startas om så tänkte jag flytta över växterna till mitt nya.Hur ska man göra för att inte få med ev snigel ägg.Räcker det med att skölja av dom ordentligt eller är det något annat grepp man behöver göra
    Fredrik
  • Tant Nancy
    • April 2002
    • 5407

Låt dom ligga i en hink med vatten och snäckmedel ett dygn minst....
    MvH
    Tant Nancy
    www.gladafisken.aqualogen.se
    Mitt fotogalleri
    Dagbok
    Min zoon

Kommentar

• Poseidon
      • February 2003
      • 1255

Hej...När du ändå ska flytta allt så rekommenderar jag att du använder dej av nån Medel som tar kål på snäckorna...Jbl har ett å det finns av andra fabrikat åxå...det skulle jag göra för att slippa ha återväxt på dessa i det nya karet!!!
      ;-)

Man måste alltid värdera allting efter ens egen uppfattning och kunskap.
      Ni gör som ni vill… Jag gör som jag vet...

Ha en fortsatt trevligt akvaristisk-dag
      www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=78099

Kommentar

• Qwerty
        • December 2003
        • 526

köp 7 pracktbotior så kommer du inte se en glimpt av snäckor jag vill ha snäckor men jag har ju massa pracktbotisar
        363L 4st eldbukar , 3sebra ciklider och 2st jack dempsey , 540L malawi mbunas , 60 molly odling. ska köpa 720L till mina amerikanare snart

Kommentar

• fredrikakesson
          • November 2003
          • 1363

Snigel gift verkar bra!.Tips på bra medel??????.Inga botior jag har redan en tillräcklig stor fisksoppa.....
          Fredrik

Kommentar

• Tant Nancy
            • April 2002
            • 5407

Praktbotior kräver dessutom rejält stora kar, så ....
            Jag har testat JBL och tycker inte att det funkar jättebra... har köpt ett annat märke nu men inte testat det...
            Häll inte snäckmedel i ett kar med fiskar i bara... det blir nitrit av döda snäckor...
            MvH
            Tant Nancy
            Mitt fotogalleri
            Dagbok
            Min zoon

Kommentar

• fredrikakesson
              • November 2003
              • 1363

Tanken är att hälla i bekämpningsmedlet när alla fiskar är överflyttade till det nya
              Fredrik

Kommentar

• Tant Nancy
                • April 2002
                • 5407

Då funkar det bra... tänk på att inte flytta pumpen eller andra saker utan att "sanera" också...
                En gång fick jag över snäckor även fast jag nogrant sanerat kar, växter, pump, håv och inredning... det enda var nog om någon fisk hade snäckrom i tarmsystemet eller på kroppen.... snäckor är hopplösa...
                Om du inte har fisk i karet så kan du ju dessutom överdosera lite, det verkar ge snabbare effekt i alla fall..
                MvH
                Tant Nancy
                Mitt fotogalleri
                Dagbok
                Min zoon

Kommentar

• fredrikakesson
                  • November 2003
                  • 1363

Tänkte koka all inredning.Dock ej själva pumpen.Men om man tar isär den och låter den torka.Dör inte ev snigel ägg då?Eller är det såna där satans parasiter som överlever allt?
                  Fredrik

Kommentar

• fredrikakesson
                    • November 2003
                    • 1363

Men hur ska jag göra om jag mot förmodan får dom i det nya.Jag kan ju inte flytta över hela fiskbeståndet från ett 130l till ett 25 liters.Hålla koll och plock bort de döda sniglar som jag ser eller???
                    Fredrik

Kommentar

• fc25
                      • September 2003
                      • 330

JBL Schnecktol fungerade bra för mig i 50L. Jag märkte inget konstigt med fiskarna och snäckorna försvann. Men det är väl enkla fiskar kanske.
                      //Fredrich

Kommentar

• fredrikakesson
                        • November 2003
                        • 1363

Det låter som om man ska köpa en flaska gift om ut ifall att.Så att man kan förgifta dom direkt när man ser den första.Då kan det ju inte bli så mycket nitrit.Nitrit halten måste ju vara beroende av antalet sniglar som ska brytas ner
                        Fredrik

Kommentar

• no way
                          • December 2003
                          • 235

kommer inte ihåg var jag läste det men om man lägger en bit kött på bottnens centrum när man släcker och sen tänder efter en timme
                          så sitter det en massa sniglar där, upprepa detta nån dar så slipper du till slut..

obs, har bara läst, vet inte hur kötter påverkar fiskar osv...
                          Johansson

http://anstalten.nu/?ragga=145366

Kommentar

• Millie
                            • August 2003
                            • 293

Kött, det har jag inte hört förut! Men samma tips fast med ett salladsblad eller annan grönsak är rätt vanligt. För min del fungerar det dock inte särskilt bra, för mina ancistrus och platy äter upp grönsakerna medan sniglarna föredrar att sitta på växterna.

Kommentar

• fredrikakesson
                              • November 2003
                              • 1363

Är rädd att det blir samma sak för mig.har 2 st ancistris:ar.Dom kanske gillar parasiterna eller?
                              Fredrol

Kommentar

Arbetssätt...