Någon som har testat Klasse ohlson´s silikon?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • fredrikakesson
    • November 2003
    • 1363

Någon som har testat Klasse ohlson´s silikon?

Akvarie/Glassilikon. Glasklar fogmassa. Stor styrka på icke-coated glas, keramik, målade och liknande ytor. Användes till akvarier, butiksfönster, montrar m.m. Temperaturbeständig upp till +200° C.
    Verkar lovande en tub 49 kr.Vågar man eller är det akvarienasaren som gäller?
    Fredrik
  • JR
    • April 2003
    • 2112

det funkar fint för mig iallafall =)
    har limmat om/byggt flera akvarium med det.
    --== Kan man inte fiska upp dem får man odla dem ==--
    http://www.skip.informatik.gu.se/~jr/akvarium/

Kommentar

• fredrikakesson
      • November 2003
      • 1363

Tack för det.Precis det svaret ville jag ha -Va lite rädd att det skulle ta kål på fiskarna
      Fredrik

Kommentar

• AndreasN
        • July 2003
        • 2732

Det är ett jättebra silikon.
        540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

Kommentar

• Linda78
          • November 2003
          • 45

Vart köper man den då? I vilken affär?
          Linda

Kommentar

• zeke
            • November 2002
            • 260

På chlas ohlsson butikerna runt om i landet
            Bara det bästa är gott nog;-)

Dennis..

Kommentar

• AndreasN
              • July 2003
              • 2732

www.clasohlson.se

Kommentar

• bjurstrom
                • March 2003
                • 233

jättebra vet jag inte. Det är nog inte särskilt starkt eller bra kvalite på det. Skulle inte använda det till att limma ett akvarium på 300 liter, däremot är det inga problem till mindre kar, med Clas Ohlssons silikon.

Andreas
                min sida på zoonen: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=264826

Kommentar

• fredrikakesson
                  • November 2003
                  • 1363

Ska bara ha det till att tillverka en grotta åt malen
                  Fredrik

Kommentar

• AndreasN
                    • July 2003
                    • 2732

Jag skulle vilja att någon som verkligen har erfarenhet av att det inte håller ihop ett stort akvarium uttalar sig istället för att förkasta det pga det låga priset. De som säljer silikon till överpriser vill ju givetvis få oss att tro att de billiga alternativen är skräp.

Med detta inlägg menar jag inte att det garanterat håller ihop ett stort kar. Det vet jag inte eftersom jag inte provat och har ingen information om någon annan som provat heller.

Kommentar

• bjurstrom
                      • March 2003
                      • 233

Jo, det vore intressant med någon som har praktisk erfarenhet.

Det jag vet är att det är skillnad på olika silikon. jag läste på en hel del när jag limmade om mitt 540 liters och ringde även till en expert hos ett av företagen som tillverkar silikon. Och det finns betydande kvalitesskillnader mellan olika silikon. Det ser man om man läser på de tekniska produktbladen, att silikonen har olika hårdhet, hållfasthet, med mera. perenator var det som var hårdast och är ett dyrt silikon, medan Clas Ohlssons silikon är relativt mjukt. Skrev ett längre inlägg om det på zoopet för ett år sedan, går säkert att hitta, för den intresserade.

Men som sagt var, praktisk erfarenhet vore intressant. Men skillnader finns det tveklöst mellan silikonsorterna, som man även ser svart på vitt i form av siffror i produktbladen.

Andreas

Kommentar

• AndreasN
                        • July 2003
                        • 2732

Intressant! Men varför är ett hårt silikon bättre än ett mjukt då?

Kommentar

• bjurstrom
                          • March 2003
                          • 233

varför ett hårt är bättre? Vet inte. Inte ens helt säker på om det är bättre. Men det var den slutsats jag drog utifrån att de silikonlim som var dyra alternativt rekommenderades till stora akvarier genomgående var hårdare. Så på något sätt borde det vara kopplat till hållfastheten. Men det var hårdhet och elasticitet som fanns i produktbladen.

Andreas

Kommentar

Arbetssätt...