Växtätande fiskar

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Vicke
    • December 2003
    • 69

Växtätande fiskar

Vet ni vilka slags små <b>lättskötta pälslösa vattendjur</b> man kan ha i ett ca <b>100 liters akvarium som lever på vegetabilisk föda?</b>
    Det skulle vara bra om man inte behövde mata dem med tubifex och sånt men jag har bara hittat skivtetra som lever på växtföda och den var "lättskrämd och svårskött".
  • AndreasN
    • July 2003
    • 2732

Det finns massor av fiskar som kan leva helt på vegetabilisk föda. Inte minst alla algätare som siamensis och ancistrus. En hel del ciklider och några tetror.
    540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

Kommentar

• Vicke
      • December 2003
      • 69

Vill du precisera dig och berätta precis vilka?
      De måste vara lättskötta också och passa i ett litet (ca 100 liters) akvarium.

Kommentar

• zingo_boy
        • August 2002
        • 983

vill du ha nått som lever kort, guppy.

Kommentar

• david elfving
          • August 2003
          • 404

Varför inte bara kolla igenom zoopets SÖK sida om lite fiskar och kanske hitta en växtätare du faller för.
          Eller gå till närmaste fisk äffar och fråga.
          Har tyvärr inga egna förslag på växtätande fiskar.
          Eftarsom jag själv vill ha hela och fina växter.
          Men jag har haft roliga kulfiskar som var fina och blåste upp sig när dom kände sig hotade. Dom gav sig på mina växter så dom är nog växtätare så kolla eftar KULFISK....
          mvh David

Kommentar

• AndreasN
            • July 2003
            • 2732

Jag uppfattade det inte som att fisken skulle äte upp växterna i första hand utan att den ska leva av vegetabiliskt foder som algflingor, grönsaker och algtabletter. Jag ska försöka sätta ihop en liten lista på fiskar men alla kommer inte vara så lätta att hitta och alla behöver inte passa ihop heller.

Kommentar

• AndreasN
              • July 2003
              • 2732

De vanliga levandefödarna (platy, svärdbärare, molly och guppy) klarar sig med vegetabilisk föda men jag vet inte hur bra de mår av enbart vegetabilisk föda. Men om de får lite bönor klarar de sig nog utmärkt. Gör en egen räkmix och ersätt räkorna med sojabönor eller liknande och använd agar-agar istället för gelatin.

Så kan du söka på "växtätare" på den här sidan http://www.zoopet.com/akvarium/1500_fiskar.asp

Kommentar

• Vicke
                • December 2003
                • 69

Ursprungligen skickat av AndreasN
                Jag uppfattade det inte som att fisken skulle äte upp växterna i första hand utan att den ska leva av vegetabiliskt foder som algflingor, grönsaker och algtabletter. Jag ska försöka sätta ihop en liten lista på fiskar men alla kommer inte vara så lätta att hitta och alla behöver inte passa ihop heller.
                Det var precis det jag menade!

Kommentar

Arbetssätt...